2020-02-03, 13:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det finns virusexperter i tråden.
Det finns också många användare som samlar så mycket fakta och källor som de kan och försöker dra slutsatser av det, för att kunna skydda sig själva och andra.
Vill man inte läsa dessa slutsatser och diskussioner, utan bara sitta och skrika att allt är bra, kan jag inte för mitt liv förstå varför man läser i denna tråden. Det finns väl ingen anledning att håna människor som försöker diskutera samla fakta och dra slutsatser.

Hur vet du att det finns virusexperter i tråden? Om ”fakta” visar sig vara falska eller kraftigt överdriva ska dessa användare självklart hånas.
Citera
2020-02-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Detta virus skulle inte ha något att vinna på att bli mindre farligt. Det är redan idag inte mycket farligare än förkylningsviruset OC43. Och Corona-virus är betydligt mer stabila än influensavirus som ju förändras varje säsong. Faran med viruset är att det är så få som ännu är immuna vilket gör att belastningen på sjukvården blir så hög att de som behöver hjälp inte får det och dör.

Tror du att muteringar enbart sker utefter om det är "vinst" för viruset eller inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hur hålls det hemligt? Siffrorna finns överallt att studera. Problemet blir när lekmän studerar siffrorna och tror att dödligheten ligger på 50% och börjar skrika i panik. Hade viruset haft så hög dödlighet hade det inte överlevt.

Varför skulle det inte ha överlevt. Det är ett ny virus och det är ju fortfarande bara en bråkdel av de smittade som har dött eller blivit friska. Hade man dött inom ett par dagar efter man blev smittad så kunde jag förstå vad du menar, men så är det ju definitivt inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag förstår. Men varför har de inte en person per rum? Känns kontraproduktivt om det är tänkt att folk sks kunna tillfriskna.

Ofta blir troligen närmast anhörig smittad också. Då får de vara tillsammans, exv ett gift par. Kanske är det tanken.
Citera
2020-02-03, 13:07
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Varför skulle det vara troligt? Endast rabies har 100% dödlighet.

Och det är om man inte behandlas innan man får tydliga symptom.
Citera
2020-02-03, 13:08
Medlem
eastermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha om du nu tycker att nästan två månader är relativt snabbt, så får ju du tycka det.
Det finns väldigt många som tycker det.

Första bekräftade dödsfallet rapporterades 10/1. Samma dag som de första 41 fallen bekräftades ha viruset.
Citera
2020-02-03, 13:10
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Tror du att muteringar enbart sker utefter om det är "vinst" för viruset eller inte?

Nej men det är endast mutationer (eller mer vanligt rekombinationer) som är till vinst för virusets utbredning som kan konkurrera ut nuvarande stam. Även om ett sådant virus skulle uppträda skulle båda finnas sida vid sida under lång tid.
Citera
2020-02-03, 13:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur vet du att det finns virusexperter i tråden? Om ”fakta” visar sig vara falska eller kraftigt överdriva ska dessa användare självklart hånas.

Jag vet det eftersom de skrev en hel mängd kvalitativa inlägg med verifierade länkar i tråden för några dagar sedan. Tyvärr tröttnade de på sådana hånare och gick härifrån.
Du verkar tycka att de redan ska hånas. Innan någon vet något alls.
Vem är du att bedöma att någon ska hånas öht?
Citera
2020-02-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Detta virus skulle inte ha något att vinna på att bli mindre farligt. Det är redan idag inte mycket farligare än förkylningsviruset OC43. Och Corona-virus är betydligt mer stabila än influensavirus som ju förändras varje säsong. Faran med viruset är att det är så få som ännu är immuna vilket gör att belastningen på sjukvården blir så hög att de som behöver hjälp inte får det och dör.
Ett virus med extremt smittsamhet men nästan inga symptom är väl det som skulle sprida sig till flest människor eftersom det skulle gå under radarn och folk skulle skita i skapa karantäner, försiktighetsåtgärder och skapa vaccin.

Men ja, muterar det så har vi ju nya 2 virus istället för 1, ett mindre farligt och ett mer farligt. Så påverkar inte förloppet för original-viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Där har du väl svaret själv.
Du använder de officiella talen och räknar in de inofficiella. Jaja...
De officiella talen är 2%
Men då många inte testats så är siffran förmodat lägre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Högre dödlighet/aggressivitet leder till att spridningen minskar. Det mest logiska är att virus "vill ha" så lång sjukdomstid som möjligt, men att man inte blir särskilt sjuk, bara lagom för att sprida det vidare. HIV är ett exempel på detta då det leder till en lång sjukdomstid då man sprider viruset vidare.

Egenskaperna är slumpmässiga vid mutationerna, men för att de skall vara lyckosamma måste de ha tillräckligt låg frekvens och leda till maximal spridning. Ren matematik. Detta handlar inte om levande varelser, det är statistiska mutationer i RNA. Sannolikheter är vad som styr hur viruset fungerar och sprids.
Citera
2020-02-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, jag kommer att göra det tills du förstår att alla som kommer in nya i tråden inte läser dina gamla inlägg.

Var korrekt när du uttrycker dig, vi vill inte ha trådsanningar.

Dina konversioner, de finner du i din pm funktion, tråden är ingen privatchat.
Du verkar ju på riktigt dum i huvudet. Hur fan kan man inte fatta vad ett tak på 2% betyder?!
Om du ska hoppa in i folks konversationer. Se då till att du först fattar vad som sägs. Det är absolut inte min skyldighet att göra mig förstådd för en idiot som inte bemödar sig att förstå.

2% är baserat på siffror som legat stadigt i förhållande till varann länge. Det är taket pga slut på testkit och endast de sjukaste fått plats på sjukhuset.

Jag läser alltid folks konversationer ett bra tag innan jag hoppar in. Då man annars lätt kan missförstå... Det rekommenderar jag alla att göra.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-02-03 kl. 13:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in