2020-02-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Hur tolkar du egentligen? Människan säger "det är inte ovanligt att missbrukare ger droger till sina barn i missriktad välvilja". Det här ska alltså förstås som typ att missbrukare ger opiater till ett barn som har ont. Sådant sker på grund av bristande kunskap/insikt (vilket är ganska vanligt om man är hög). Ingen har sagt att missbrukare ger sina barn droger för att de ska ha kul!

När man befinner sig i missbruk tänker man skevt. För en missbrukande förälder vars barn har väldigt ont eller är väldigt ledset, som är trött och som har slut på idéer på vad man kan göra för att hjälpa barnet, är det inte så främmande att försöka ge barnet något av det som man vet hjälper för en själv. När det gäller specifikt alkohol så har jag aldrig hört talas om att någon ger det till ett äldre barn, däremot förekommer det att spädbarn får alkohol mot värk eller sömnproblem (det var också mer normalt förr i tiden, så det är inte så absurt i allas ögon).

Det handlar alltså om föräldrar som försöker avhjälpa sjukdomstillstånd och andra problem, inte om föräldrar som medvetet utsätter barnen för någonting de vet är farligt, och det handlar absolut inte om några försök att sprida sitt missbruk. I de allra flesta fall är det inte heller akut farligt, bara väldigt, väldigt dumt och riskabelt.
Men vilket meningslöst jävla dravel!

Ingen har ifrågasatt vad han menar, ingen har heller påstått att det inte förekommer, men att det skulle vara vanligt är något du och den andra muppen tagit helt ur luften...

Man kan liksom inte dra slutsatser som ni gör, "åh knarkare gör dumma saker, då brukar dom ofta ge sina barn droger".
Citera
2020-02-03, 12:30
Medlem
MenVadVetJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus

Ingen har ifrågasatt vad han menar, ingen har heller påstått att det inte förekommer, men att det skulle vara vanligt är något du och den andra muppen tagit helt ur luften...

Man kan liksom inte dra slutsatser som ni gör, "åh knarkare gör dumma saker, då brukar dom ofta ge sina barn droger".
Att något inte är ovanligt, betyder inte att det vanligt, eller "brukar vara".
Men det är troligtvis vanligare att barn till missbrukare får i sig någon form av drog, medvetet eller ej, än barn till icke missbrukande föräldrar.
Citera
2020-02-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenVadVetJag
Att något inte är ovanligt, betyder inte att det vanligt, eller "brukar vara".
Men det är troligtvis vanligare att barn till missbrukare får i sig någon form av drog, medvetet eller ej, än barn till icke missbrukande föräldrar.

Ja, och inte verkade hon ha några problem att droga barnet när det låg i magen iallafall. (Om det nu är uppgifter som stämmer)
Citera
2020-02-03, 12:38
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:

Jag utgår från mina personliga erfarenheter. Nu har jag varit ren i över tio år men när jag var yngre hade jag ett långvarigt, tungt missbruk. Jag drar inte slutsatser, jag gör observationer. Sen har inte jag sagt att det är vanligt, däremot att det inte är helt ovanligt, vilket inte är samma sak. Det förkommer relativt ofta men det är knappast supervanligt. Men "vanligt" är ett ord som betyder olika för olika människor och som saknar närmare specifikation. Vi kan väl helt enkelt vara överens om att det förekommer, och lämna frekvensen därhän?

Och jo, personen jag svarade till tolkade det den andra postaren sa helt uppåt väggarna, det ser vem som helst som är läskunnig.
Citat:
Ursprungligen postat av rosahav
Ja, och inte verkade hon ha problem att droga barnet när det låg i magen iallafall. (Om det nu är uppgifter som stämmer)
Att flickan föddes med abstinens måste ses som bekräftat då det var en orsak till att flickan omhändertogs.
Citera
2020-02-03, 12:40
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Hur tolkar du egentligen? Människan säger "det är inte ovanligt att missbrukare ger droger till sina barn i missriktad välvilja". Det här ska alltså förstås som typ att missbrukare ger opiater till ett barn som har ont. Sådant sker på grund av bristande kunskap/insikt (vilket är ganska vanligt om man är hög). Ingen har sagt att missbrukare ger sina barn droger för att de ska ha kul!

När man befinner sig i missbruk tänker man skevt. För en missbrukande förälder vars barn har väldigt ont eller är väldigt ledset, som är trött och som har slut på idéer på vad man kan göra för att hjälpa barnet, är det inte så främmande att försöka ge barnet något av det som man vet hjälper för en själv. När det gäller specifikt alkohol så har jag aldrig hört talas om att någon ger det till ett äldre barn, däremot förekommer det att spädbarn får alkohol mot värk eller sömnproblem (det var också mer normalt förr i tiden, så det är inte så absurt i allas ögon).

Det handlar alltså om föräldrar som försöker avhjälpa sjukdomstillstånd och andra problem, inte om föräldrar som medvetet utsätter barnen för någonting de vet är farligt, och det handlar absolut inte om några försök att sprida sitt missbruk. I de allra flesta fall är det inte heller akut farligt, bara väldigt, väldigt dumt och riskabelt.

Exakt !
Citera
2020-02-03, 12:43
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Jag utgår från mina personliga erfarenheter. Nu har jag varit ren i över tio år men när jag var yngre hade jag ett långvarigt, tungt missbruk. Jag drar inte slutsatser, jag gör observationer. Sen har inte jag sagt att det är vanligt, däremot att det inte är helt ovanligt, vilket inte är samma sak. Det förkommer relativt ofta men det är knappast supervanligt. Men "vanligt" är ett ord som betyder olika för olika människor och som saknar närmare specifikation. Vi kan väl helt enkelt vara överens om att det förekommer, och lämna frekvensen därhän?

Och jo, personen jag svarade till tolkade det den andra postaren sa helt uppåt väggarna, det ser vem som helst som är läskunnig.

Att flickan föddes med abstinens måste ses som bekräftat då det var en orsak till att flickan omhändertogs.

Hade du domar gällande flickan och vårdnaden? Eller målnr?
Citera
2020-02-03, 12:46
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Hade du domar gällande flickan och vårdnaden? Eller målnr?
Yes. Upphörande av LVU

Detta är alltså domen där Kammarrätten beslutat att Esmer*lda ska återförenas med sin biologiska mor.
Citera
2020-02-03, 12:52
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Yes. Upphörande av LVU

Detta är alltså domen där Kammarrätten beslutat att Esmer*lda ska återförenas med sin biologiska mor.

Tack!
Citera
2020-02-03, 12:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Dom kanske är rädda att han ska göra något mot den anhörige som larmade 112?

Ja han kanske hotade den anhörige och/eller mamman, att bruka grovt våld.
Citera
2020-02-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det sorliga är ju att dessa barn ofta är jobbiga på förskolan eller i skolan. De har från tidig ålder lärt sig läsa sina föräldrar, och lär sig anpassa sitt beteende efter föräldrarnas.

Detta är inte riktat till dig, men fy fan vad okunniga, korkade och total avsaknad av att tänka längre än näsan räcker folk verkar ha i denna tråd.

Ja precis, de brukar tyvärr bli de jobbiga barnen som är svåra att Hantera och som ger sig på andra barn i skolan och på förskolan. Det är ju vi som vuxna och framförallt föräldrar som ska hjälpa våra barn igenom alla känslor och upplevelser de har och tillgodose dem med rätt redskap och medel för att klara sig i livet.

Jo det finns mycket fördomar om psykisk ohälsa och droger. Och okunskap. En person som tar droger eller lider av psykisk ohälsa behöver inte vara dåliga föräldrar eller människa men dessa båda faktorer (psykisk ohälsa och drogmissbruk) kan ge en person dåligt omdöme och beroenden kan få människor att göra mycket dumma saker som de annars kanske inte hade gjort. Det blir såklart väldigt känsligt när ett litet barn hamnar mittemellan och faller offer för det här dåliga omdömet. Många uttrycker sig illa, vilket jag är övertygad om handlar om att man blir så känslomässigt påverkad. Hon var bara tre år och hon hade inget val än att lita på de här människorna dom skulle skydds henne men misslyckades. Man blir så arg och ledsen och framförallt frustrerad över att det kunnat hända.
Citera
2020-02-03, 13:24
Medlem
Citat:
Jag utgår från mina personliga erfarenheter. Nu har jag varit ren i över tio år men när jag var yngre hade jag ett långvarigt, tungt missbruk. Jag drar inte slutsatser, jag gör observationer.
Så du gör en slutsats att det inte är ovanligt baserat på dina "personliga erfarenheter", det säger absolut ingenting eftersom det är anekdotisk bevisföring som det så fint heter.
Du kan såklart tycka att det inte är ovanligt men det säger absolut ingenting om verkligheten, bara dina egna åsikter och upplevelser.

Självklart är det extremt ovanligt, vilket du såklart skulle inse om du gjorde minsta lilla forskning på saken istället för att utgå ifrån din egna trångsynta lilla bubbla.
Senast redigerad av Blalotus 2020-02-03 kl. 13:28.
Citera
2020-02-03, 13:58
Medlem
Citat:
Så du gör en slutsats att det inte är ovanligt baserat på dina "personliga erfarenheter", det säger absolut ingenting eftersom det är anekdotisk bevisföring som det så fint heter.
Du kan såklart tycka att det inte är ovanligt men det säger absolut ingenting om verkligheten, bara dina egna åsikter och upplevelser.

Självklart är det extremt ovanligt, vilket du såklart skulle inse om du gjorde minsta lilla forskning på saken istället för att utgå ifrån din egna trångsynta lilla bubbla.

Måste bara inflika att ankedotisk bevisföring till trots - det beror mycket på var i världen du befinner dig. I Sverige är det knappast vanligt. Befann mig en gång för länge sen på ett hotell i USA. Hotellet drevs av meth pundare, det bodde bara meth pundare där MED sina ungar. Det var verktyg o grejer överallt och ungarna sprang omkring där. I den typen av miljö kan det hända. Hade dock en vän i Sverige på 80 talet som också bodde i den typen av kvart med verktyg överallt och både han o mamman var aktiva och lilltösen kröp omkring och fick i sig amfetamin och de åkte till sjukhus och lilltösen blev placerad. Så det händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in