2020-02-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Är man intresserad av dödligheten gör man nog bäst i att konsultera experter på området, att försöka räkna ut det själv med tillgänglig data är ungefär som dra en siffra ur arselet.
Fast det är många experter som använder sig av 2%. Det är alltid svårt att uppskatta dödligheten i en pågående epidemi. Därför menar jag att TAKET är 2%.
Citera
2020-02-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så här kan Corona virus spridas på ett flygplan.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/01/how-coronavirus-spreads-on-a-plane/

Två tyskar är bekräftat smittade som åkte med samma flyg som svenskarna. Kan det vara så att någon av Svenskarna satt på platser som kan vara utsatta av tyskarnas smitta? Har de använt samma toaletter?

Så här saneras ett flygplan efter en transport av riskpersoner

https://simpleflying.com/royal-jordanian-787-sterilization/

Satt och skakade på huvudet redan igår när idioten uttalade sig i media om att det inte fanns nååååågon risk att svenskarna ska kunna vara eller bli smittade för svenskarna hade minsann varit isolerade. Så duktiga svenskar, klapp på huvudet. Ja men vafan hjälper det när de trängs in i ett flygplan med ett par hundra som de inte vet om de suttit isolerade eller inte.
Citera
2020-02-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ifall mörkertalet av smittade är enormt och det inte ligger döda människor överallt så är dödligheten i detta virus betydligt lägre än 2%.
Därför jag skrev att TAKET är 2%
Citera
2020-02-03, 11:57
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
I andra länder får personer som riskerat att blivit utsatta för viruset göra prover. Så dom upptäckte fallet på gran canaria. https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-har-natt-svenska-turistparadiset/?fbclid=IwAR01qC3EZcEbnFvpfCfB3fYGOift9Nw3UY7y0BGE HXT8ZiIlNS7CZ-osQOA

Men i det här jävla landet räcker det med en informationslapp om att man bör hålla sig för sig själv ett tag, även om man suttit på samma plan med bevisligen smittade.

Sjuka jävla land.

Jag säger detsamma - det är århundradets självmål att hämta hem och flyga medborgare runt om i världen OM man nu vill kväsa detta utbrott i sin linda! Det är så urbota dumt så att en amöba fattar att inga flygplan skall lyfta från Sydostasien (särskilt Kina) på överskådlig tid. Hur korkat har man inte behandlat denna situation och detta är "experter" inom virologi och annat...

Nu tror jag inte detta är något att oroa sig för om man är någorlunda frisk, men surt för alla som dött i förtid och mången helt i onödan.

Herrejesus!
Citera
2020-02-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Läsförståelse? Jag tog ett exempel åt ena hållet och ett åt andra hållet för att visa att det är omöjligt att sia om procenten.
Din reflektion på att två procent har avlidit av de konstaterade fallen som inräknar de som konstaterades igår?
Ska ett tak hållas på två procent ska ALLA kvarvarande tillfriskna.
Läs gärna mitt första inlägg igen också.
Med tak menar jag MAX 2%... förmodar lägre än så.
Citera
2020-02-03, 11:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Som jag har förstått det så ska inte det sjukhuset släppa ut vare sig luft eller vätska. Gissar att de kommer ha en egen form av avfallstank etc för att undvika smittospridning.
Men nu blir man lite rädd, det där borde ju innebära att de tror att det smittar även via avföring och liknande. Dvs att vanlig avloppshantering inte kan ta kål på viruset?
Citera
2020-02-03, 11:58
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/schifffahrt-china-reisende-auf-kreuzfahrtschiffen-nicht-mehr-willkommen-dpa.urn-newsml-dpa-com-20090 101-200203-99-750880

De stora kryssningsrederierna har nu gått samman om, att inte lägga till i några kinesiska hamnar, och inte släppa ombord någon som varit på kinesiska fastlandet de senaste 14 dagarna. Bra att de tar sitt ansvar!
Citera
2020-02-03, 12:02
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men nu blir man lite rädd, det där borde ju innebära att de tror att det smittar även via avföring och liknande. Dvs att vanlig avloppshantering inte kan ta kål på viruset?

Självklart smittar det via avföring. Ska 1000 virussmittade sitta och diarréskita samtidigt på detta sjukhus är det nog en god idé att inte släppa ut det i det vanliga avloppssystemet.
Citera
2020-02-03, 12:03
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Varför då, dom minst farliga virustyperna är väl dom vanligaste:

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Nja.

Det är ofta en bra strategi för virus att bli MINDRE farliga, eftersom att folk som mår bättre och inte söker sjukvård kan sprida viruset bättre än folk som efter någon dag ligger döende. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att virus evolverar i den riktningen, så att mildare varianter konkurrerar ut de dödligaste formerna.

Naturligtvis, om ett virus har fördel av att vara farligare, eller åtminstone inte har för stor nackdel av det, kan det evolvera i den riktningen istället.

Ja ni har på ett rätt sätt. Receptet för ett framgångsrikt virus är en balans av hög virusproduktion, många smittade och långvarig sjukdom. Ett virus där de smittade dör/eller blir friska snabbt kommer vara mindre framgångsrikt än ett som ger långvarig sjukdom. Men ett virus som är mindre smittsamt eller som ger en mildare sjukdom under sjukdomstiden kommer också vara mindre framgångsrikt.
Senast redigerad av DickeFix 2020-02-03 kl. 12:05.
Citera
2020-02-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Därför jag skrev att TAKET är 2%

Ok, du har frångått teorin om att det ligger döda människor i var och varannan bostad?
Citera
2020-02-03, 12:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Självklart smittar det via avföring. Ska 1000 virussmittade sitta och diarréskita samtidigt på detta sjukhus är det nog en god idé att inte släppa ut det i det vanliga avloppssystemet.
Men om vi har tio smittade i Sverige som skiter rätt ut i avloppssystemet...? See my point?
Naturligtvis fattar jag att viruset även kan finnas i slaggprodukter från människa.
Citera
2020-02-03, 12:06
Medlem
Någon som har den uträkningen som ser ut såhär?:

Datum. Smittade. Döda
1
2.
3.
4
5

Förstår någon vilken jag menar?
Citera