2020-02-03, 11:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Så här kan Corona virus spridas på ett flygplan.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/01/how-coronavirus-spreads-on-a-plane/

Två tyskar är bekräftat smittade som åkte med samma flyg som svenskarna. Kan det vara så att någon av Svenskarna satt på platser som kan vara utsatta av tyskarnas smitta? Har de använt samma toaletter?

Så här saneras ett flygplan efter en transport av riskpersoner

https://simpleflying.com/royal-jordanian-787-sterilization/
Citera
2020-02-03, 11:41
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Nja.

Det är ofta en bra strategi för virus att bli MINDRE farliga, eftersom att folk som mår bättre och inte söker sjukvård kan sprida viruset bättre än folk som efter någon dag ligger döende. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att virus evolverar i den riktningen, så att mildare varianter konkurrerar ut de dödligaste formerna.

Naturligtvis, om ett virus har fördel av att vara farligare, eller åtminstone inte har för stor nackdel av det, kan det evolvera i den riktningen istället.

Så.
Ökning, ökning, ökning, samma, samma, ökning, ökning, ökning, samma, samma, igår ökning, idag ökning, imorgon ökning, onsdag och torsdag samma, samma?
Vad tror du?
Är jag synsk eller kommer verkligheten bli annorlunda?

(jag hoppas att det var dig jag pratade om detta med, annars ter sig ju mitt inlägg väldigt märkligt )
Citera
2020-02-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy92
Ganska intressant hur det sprider sig :), enligt mina beräkningar kommer vi nog ha 30 000 smitade på fredag ;;(, den verkar öka ca 30 % per dag och antalet döda kommer att överstiga 700. Hoppas kurvan planar ut sig ;;()
Onsdagen den 5:e har vi passerat 30000
Citera
2020-02-03, 11:43
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
AI varnade nog snabbt för den stora smittorisken, i stället för att bara sätta staden i karantän tog man hela provinsen också, verka fungerat bra och de fick beröm från WHO.

Sjukdomen verkar väldigt begränsad till Hubei och i synnerhet till Wuhan.

Släpptes en studie på Wohan lockdown idag. Saktade spridningen med i snitt 2,9 dagar till Kinas övriga städer.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.20019844v1
I övrigt så är väl fördubblingstiden ca 3 dagar utanför Hubei, så det tar sig.
Citera
2020-02-03, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, legat på 2% hur länge som helst. Sen är det endast de sjukaste de tagit in på sjukhusen pga att de inte haft tillräckligt med testkit. Så gissar att det handlar om ett tak på 2%. Men slå ut det på en hel befolkning så blir det miljontals döda. Därför måste det ”kvävas i sin linda”

Du utgår ifrån det värsta tänkbara, det kan istället vara så att det finns ett stort mörkertal av smittade kanske flera 100.000 med lindriga symtom och som inte blir speciellt sjuka och söker vård.
Citera
2020-02-03, 11:44
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorT2
Någpn på FB borde ju känna någon som känner någon...
Vill veta i vilka orter personerna bor.

Känner en i Shanghai och sen en i en by nära staden Hangzhou (där man finner West Lake som är med i Unescos world heritage list) som också gränsar till Shanghai.

Kortfattat så har smittan slagit hårt mot städerna, medans många byar klarat sig bra utan någon smitta alls.

Detta ter sig logiskt eftersom byborna har det lättare att spärra av byn från främmande, samt att de är färre till antalet vilket begränsar smittan ytterligare pga lägre folktäthet.
Citera
2020-02-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Du utgår ifrån det värsta tänkbara, det kan istället vara så att det finns ett stort mörkertal av smittade kanske flera 100.000 med lindriga symtom och som inte blir speciellt sjuka och söker vård.
Jag skriver att taket är 2%. Vet du vad som menas med det eller ska jag förklara?

Sen så betyder det inte att folk inte dör utanför sjukhusen. Det är bara att de får viruset som dödsorsak.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nä, legat på 2% hur länge som helst. Sen är det endast de sjukaste de tagit in på sjukhusen pga att de inte haft tillräckligt med testkit. Så gissar att det handlar om ett tak på 2%. Men slå ut det på en hel befolkning så blir det miljontals döda. Därför måste det ”kvävas i sin linda”
Om du såg mitt exempel så betyder det att ingen av dessa som insjuknat får avlida för att dessa siffror ska hålla. Därav så är det ju i princip omöjligt att sia om % i dagsläget.
Om det fixas testkit så att de kan testa en miljon idag och säg 10% är smittade ( 100000st) då betyder det med den statistiken att dödligheten i dag går ner till 2 promille direkt.
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så här kan Corona virus spridas på ett flygplan.

https://www.nationalgeographic.com/science/2020/01/how-coronavirus-spreads-on-a-plane/

Två tyskar är bekräftat smittade som åkte med samma flyg som svenskarna. Kan det vara så att någon av Svenskarna satt på platser som kan vara utsatta av tyskarnas smitta? Har de använt samma toaletter?

Så här saneras ett flygplan efter en transport av riskpersoner

https://simpleflying.com/royal-jordanian-787-sterilization/

Det är väl bra att du fokuserar på 11 svenskar som blivit kollade tre gånger. Men vi tar ju in flera hundra kineser med flygplan varje vecka helt okontrolllerat.
Citera
2020-02-03, 11:46
Medlem
eastermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
För att inte några sjuka kineser rest dit?

Notera att Wuhan är ett centrum för bilindustri/lastbilsindustri, det leder till att affärsresorna inte går dit. Då är frågan om Kineser i just Wuhan reser till sydamerika exempelvis?

Låter otroligt. En stad på 11 miljoner...
.
Citera
2020-02-03, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Om du såg mitt exempel så betyder det att ingen av dessa som insjuknat får avlida för att dessa siffror ska hålla. Därav så är det ju i princip omöjligt att sia om % i dagsläget.
Om det fixas testkit så att de kan testa en miljon idag och säg 10% är smittade ( 100000st) då betyder det med den statistiken att dödligheten i dag går ner till 2 promille direkt.
Därför jag skriver att 2% är ett tak. Läsförståelse är visst inte för alla
Citera
2020-02-03, 11:48
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UF2pSkFTURko2OvfHWWlFpDFAr1UxCBA4JLwlSP6KFo/htmlview?usp=sharing&sle=true#

Vad betyder kolumnerna Lat och Long?
Kordinater, latitud longitud.

Skriver du in dem i Google, så får du fram var det är någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in