2020-02-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
En mutation eller rekombination av ett enskilt virus kan visserligen inträffa. Men en ofarligare variant skulle ju per definition föröka sig långsammare och kan därmed inte konkurrera ut den nuvarande.
Varför då, dom minst farliga virustyperna är väl dom vanligaste:
Citera
2020-02-03, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, men jag har inte sett någon sätta siffror på det.

Finns ju några möjliga felkällor, tex
Kremering kanske är ovanligt under normala förhållanden i Kina.
Kanske brist på personal som kan/vill hantera krematorierna.
Du har faktiskt rätt i mycket. Jag vet att iaf i ”gamla kina” så anses det smutsigt att hantera döda. Så något frivilligt extra arbete tror jag inte det handlar om. Men om diktaturen kina kräver extra arbete så kommer de också göra det. Det är så det funkar i kina. Man gör som man blir tillsagd. Dock så verkar antalet döda ändå vara övermäktigt då många döda blir liggande i flera timmar i väntan på att bli hämtade av krematoriebilarna.
Citera
2020-02-03, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror att de vill skrämma folk så att de blir försiktiga så klart. Om alla är livrädda för att bli smittade så kommer alla att vara supernoggranna med hygien, använda munskydd och inte gå ut i onödan. På så sätt minskar spridningen och det har effekt.

Ganska så godtroget att anta att Kinas totalitära regering skulle tänka så. Tror du att de vill att folk ska stanna hemma och därmed sätta käppar i hjulet för hela landets ekonomi m.m. ifall det inte var absolut nödvändigt?
Citera
2020-02-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Och vad exakt skulle Kinesiska myndigheter tjäna på att överdriva det hela? Det är inte direkt gynnsamt för landets ekonomi eller ställning internationellt. Du tänker inte särskilt logiskt kan jag ej säga. Vid tidigare pandemier som t.ex. Spanska sjukan så försökte de flesta länder tysta ner det så mycket som möjligt just för att det ej skulle bli känt i andra länder att de befann sig i kris. Ganska troligt att samma sak händer nu.

AI varnade nog snabbt för den stora spridningsrisken, i stället för att bara sätta staden i karantän tog man hela provinsen också, verka fungerat bra och de fick beröm från WHO.

Sjukdomen verkar mycket begränsad till Hubei och i synnerhet till Wuhan.
Senast redigerad av Slacker- 2020-02-03 kl. 11:39.
Citera
2020-02-03, 11:35
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
En mutation eller rekombination av ett enskilt virus kan visserligen inträffa. Men en ofarligare variant skulle ju per definition föröka sig långsammare och kan därmed inte konkurrera ut den nuvarande.
Nja.

Det är ofta en bra strategi för virus att bli MINDRE farliga, eftersom att folk som mår bättre och inte söker sjukvård kan sprida viruset bättre än folk som efter någon dag ligger döende. Vad jag förstår är det inte helt ovanligt att virus evolverar i den riktningen, så att mildare varianter konkurrerar ut de dödligaste formerna.

Naturligtvis, om ett virus har fördel av att vara farligare, eller åtminstone inte har för stor nackdel av det, kan det evolvera i den riktningen istället.
Citera
2020-02-03, 11:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag skulle vilja ha alla siffror för Guangdong sedan start, hur hittar jag dem? Inte totalen alltså, för den har jag redan, utan dag för dag.
Tacksam för lite hjälp
Här finns en timeline, dag för dag. Dock inga sammanställningar.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/timeline-coronavirus-epidemic/
Citera
2020-02-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är väl väldigt svårt att räkna på då fallen som kommer in dagligen räknas in i samma kalkyl som de som dött.
9074 st officiellt bekräftade i dag varav 294 som avlidit ger som sagt 3%.
Eftersom det verkar vara 14 dagar de räknar på så är det väl mer logiskt att ta de smittade för 14 dagar sedan, vilket var ca 700 och dela med antalet avlidna?

Ska 3% gälla om fjorton dagar så betyder det att ingen av de 9074 bekräftade fallen i Hubei som finns i skrivande stund får dö. Då håller 3%.
Nä, legat på 2% hur länge som helst. Sen är det endast de sjukaste de tagit in på sjukhusen pga att de inte haft tillräckligt med testkit. Så gissar att det handlar om ett tak på 2%. Men slå ut det på en hel befolkning så blir det miljontals döda. Därför måste det ”kvävas i sin linda”
Citera
2020-02-03, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Hur viruset fungerar

https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ

Tack för intressant länk! Fascinerande att det är såpass stor skillnad i överlevnad att ligga på mage
Citera
2020-02-03, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Finns det någon typ av sammanfattning i tråden? Varit iväg i 3 dagar utan att ha kunnat kolla denna tråd särskilt noga och kommer ofta bara in mitt i diskussioner och liknande. Någon som har någon typ av sammanfattning vad som skrivits/händer? Tror inte på Tegnells egna coola teorier.

Rekommenderar Agenda och samtalet med experterna där igår kväll.
https://www.svtplay.se/video/25208658/agenda/agenda-2-feb-21-15

Det som diskuteras just nu är väl mest den frivilliga hemkarantänen som svenskarna rekommenderats till.
Citera
2020-02-03, 11:38
Medlem
Ganska intressant hur det sprider sig :), enligt mina beräkningar kommer vi nog ha 30 000 smitade på fredag ;;(, den verkar öka ca 30 % per dag och antalet döda kommer att överstiga 700. Hoppas kurvan planar ut sig ;;()
Citera
2020-02-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Ganska så godtroget att anta att Kinas totalitära regering skulle tänka så. Tror du att de vill att folk ska stanna hemma och därmed sätta käppar i hjulet för hela landets ekonomi m.m. ifall det inte var absolut nödvändigt?

Ja därför att de vet att en fullskalig epidemi skulle göra mycket mer skada. Hade inte folk blivit försiktigare så skulle vi fortfarande haft en exponentiell spridning med katastrofala följder.
Att folk stannar hemma betyder inte jättemycket för ekonomin om det sker under en begränsad tid. Man kan jobba mycket hemifrån idag och man behöver inte gå på restaurang och äta till exempel.
Ju fortare man blir av med smittan ju förr kan man få fart på allt igen. Men skall man bli av med smittan fort så krävs kraftfulla åtgärder.
Citera
2020-02-03, 11:39
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
AI varnade nog snabbt för den stora smittorisken, i stället för att bara sätta staden i karantän tog man hela provinsen också, verka fungerat bra och de fick beröm från WHO.

Sjukdomen verkar väldigt begränsad till Hubei och i synnerhet till Wuhan.

Samtidigt är runt 5milj wuhanser spridda över kina nu. Vi ser ju hur det tar fart i de andra provinserna. Deras vårdapparater är emellertid inte överbelastade än och de flesta fallen är gissningsvis från Wuhan än så länge. Är rädd att wuhaneser kommer vara i minoritet av de smittade inom några veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in