2020-02-03, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Det där är väl gällande teorier som hävdar att dödstalen är tiodubbla mot vad som anges. Har aldrig sett någon källa från de som hävdar att krematorierna går 24/7.

Ja, men jag har inte sett någon sätta siffror på det.

Finns ju några möjliga felkällor, tex
Kremering kanske är ovanligt under normala förhållanden i Kina.
Kanske brist på personal som kan/vill hantera krematorierna.
Citera
2020-02-03, 11:26
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja den har jag men tack snälla ändå
Jag hittar inte just ökningen i Guangdong där. Men jag följer totalen så länge.

Där, från 21 jan framåt
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UF2pSkFTURko2OvfHWWlFpDFAr1UxCBA4JLwlSP6KFo/htmlview?usp=sharing&sle=true#
Citera
2020-02-03, 11:26
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Och vad exakt skulle Kinesiska myndigheter tjäna på att överdriva det hela? Det är inte direkt gynnsamt för landets ekonomi eller ställning internationellt. Du tänker inte särskilt logiskt kan jag ej säga. Vid tidigare pandemier som t.ex. Spanska sjukan så försökte de flesta länder tysta ner det så mycket som möjligt just för att det ej skulle bli känt i andra länder att de befann sig i kris. Ganska troligt att samma sak händer nu.

Vadå överdriva? Man har satt miljonstäder i karantän, vad mycket mer kan man göra menar du? Ska man alarmera i media att ”alla kommer dö”?

Det är inte 1920 längre där man kan mörka vad man vill. Finns ingenting att ”tysta ner”.
Citera
2020-02-03, 11:28
Medlem
eastermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ja den har jag men tack snälla ändå
Jag hittar inte just ökningen i Guangdong där. Men jag följer totalen så länge.

Procentuell ökning för Guangdong har jag inte hittat heller men det finns tabell för hur många nya fall de har i varje provins för varje dag.
Ser ut som att spridningen minskar lite.
Citera
2020-02-03, 11:28
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Exakt... eftersom det dör många fler än de rapporterar

Men bege dig till konspirationstråden för fan. Visa att krematorierna inte orkar med eller spekulera i korrekt tråd.
Citera
2020-02-03, 11:30
Medlem
Finns det någon typ av sammanfattning i tråden? Varit iväg i 3 dagar utan att ha kunnat kolla denna tråd särskilt noga och kommer ofta bara in mitt i diskussioner och liknande. Någon som har någon typ av sammanfattning vad som skrivits/händer? Tror inte på Tegnells egna coola teorier.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja detta är ju närmast komiskt. Ifall man har byggt upp ett fullt utrustat sjukhus på några dagar så innebär det att man måste ha haft allt färdigt innan denna smitta uppstod. Det skulle vara praktiskt taget omöjligt att göra detta utan mycket noggranna förberedelser. Man måste haft lager med utrustning och man måste haft ritningar klara i förväg. Men det är ändå imponerande att man lyckas få ihop allt så snabbt. I Sverige hade det tagit åratal.

Precis som att Sverige haft ett civilförsvar värt namnet på 60-70 talet och snabbt hade kapacitet att ställa om vissa förberedda platser så har Kina som stat ett nuvarande system som bygger på möjlighet att disponera industrin. Pre-fab är de duktiga på, och då staten är mer totalitär och stark så kommer det med att man kan ge företag direkta ordrar att lägga om produktionslinan 100% för statens ändamål även om bolaget är privat. No questions asked. Samma gäller entreprenadföretag, VVS, och mark.

I Sverige har vi så vida det inte är fullt krig ganska så omfattande procedurer för remisser, bygglov, miljöutredningar, arbetsdagars längd, skyddsombuds auktoritet och fackliga krav och så vidare. Tar man bort allt det samt ger staten möjlighet att kommendera PEAB och SKANSKA till att upphöra med allt de jobbar med för att i stället levla Hagaparken oavsett vilka kulturvärden som går förlorade och bygga baracksjukhus där så skulle det gå att göra på relativt kort tid, men inte i Kina-tempo. Troligtvis mindre än 30 daga dock.

Finns absolut för och nackdelar med Sveriges regler så väl som Kinas totalitära inriktning.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2020-02-03 kl. 11:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Och vad exakt skulle Kinesiska myndigheter tjäna på att överdriva det hela? Det är inte direkt gynnsamt för landets ekonomi eller ställning internationellt. Du tänker inte särskilt logiskt kan jag ej säga. Vid tidigare pandemier som t.ex. Spanska sjukan så försökte de flesta länder tysta ner det så mycket som möjligt just för att det ej skulle bli känt i andra länder att de befann sig i kris. Ganska troligt att samma sak händer nu.

Jag tror att de vill skrämma folk så att de blir försiktiga så klart. Om alla är livrädda för att bli smittade så kommer alla att vara supernoggranna med hygien, använda munskydd och inte gå ut i onödan. På så sätt minskar spridningen och det har effekt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Vadå överdriva? Man har satt miljonstäder i karantän, vad mycket mer kan man göra menar du? Ska man alarmera i media att ”alla kommer dö”?

Det är inte 1920 längre där man kan mörka vad man vill. Finns ingenting att ”tysta ner”.

Vad snackar du om? Läs inläggen jag svarat på innan du skriver. Det var användaren jag citerade som fått för sig att Kinas myndigheter överdriver, jag argumenterar emot.
Citera
2020-02-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Frivillig karantän fungerar säkert hos utbildade personer över 25 utan missbruksproblematik.
Och de med gott om pengar! Frivillig karantän får man säkerligen ingen sjukpenning för. Tvingande karantän =sjukpenning för alla dagar i isolering?
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Ja, men jag har inte sett någon sätta siffror på det.

Finns ju några möjliga felkällor, tex
Kremering kanske är ovanligt under normala förhållanden i Kina.
Kanske brist på personal som kan/vill hantera krematorierna.

Ordern kan ju vara att kropparna skall brännas inom ett par timmar på närmsta facilitet och då krävs det 24/7. Sedan dör rimligen många otestade i smittan utanför sjukhusen och statistiken.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är en fråga om kausalitet, kontrolleras siffrorna av något annat? Exempelvis tillgång till tester, tillgång till personal, eller av att man lyckats minska kontakterna mellan människor i Wuhan?

Kausaliteten mellan dödsfall och antal smittade är också intressant, den antyder att det är begränsade smittmöjligheter som driver ett minskat antal dödsfall. Det konstiga är dock att dödsfallen verkar avta i samma takt som antalet smittade (det borde ske med åtminstone en veckas fördröjning), vilket innebär att det troligen är rapporteringen som är grunden till att antalet smittade och döda inte fortsätter att stiga, inte det korrekta antalet smittade och döda...

Man klarar helt enkelt inte av att ta reda på orsakerna...

Ja det är dels informationen från Kina, dels alla nödrop från människor i Kina, dels begränsad yttrandefrihet i Kina, dels myndigheternas intresse att inte skapa panik, dels ekonomiska intressen.
Det är otroligt svårt att bedöma någon informationskälla alls just nu.
Man måste hela tiden fråga sig vad som kan ligga bakom varje film, varje uttalande, varje utlåtande , varje siffra. Det är otroligt svårt tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in