2020-02-03, 11:15
Medlem
Grollarens avatar
jag har studerat grafen idag.
Jag måste säga att viruset har en fantastisk kontroll över sin egen spridning.
Grafen är så jämn så man skulle kunna använda den som mall till något.
Imponerande virus.
Citera
2020-02-03, 11:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Läste nyss att den misstänkt smittade på kryssningsfartyget i Italien har testats, var inte smittad av coronavirus.
Nyss?
Det där hände väl förra veckan ...

Länkad artikel är fyra dagar gammal (från idag sett).
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/30/isolerade-passagerare-pa-italienskt-fartyg-bar-inte-pa-coronaviruset-passagerarna
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-02-03 kl. 11:21.
Citera
2020-02-03, 11:19
Medlem
Hur viruset fungerar

https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ
Citera
2020-02-03, 11:20
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Imponerande virus.

Tror det beror på test kit/resurser. Verkligheten är nog annorlunda.

Citat:
On the one hand, Chinese state media have reported test kit shortages and processing bottlenecks, which could produce an undercount.
Citera
2020-02-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag vill än en gång lyfta att statistiken för de som evakuerats till Europa tyder på en smitta på någonstans runt 1-2% av den totala befolkningen i Wuhan. Detta om man antar att dessa har samma exponering som de lokala kineserna. Jag misstänker dock att de evakuerade har haft lägre exponering än kineserna själva.

Med detta som grund är det inte dödstalen som är det stora problemet med denna smittan, de är nog rätt låga ändå, det är istället hur snabbt den sprids när den fått fäste och hur många svårt sjuka det kommer att leda till.

Det stora problemet är bristen på information från Kina. Vi vet faktiskt inte särskilt mycket om smittan fortfarande...

Kineserna ska ha/har haft stor presskonferens idag. Försökt leta info men har inte hittat. Då är det kanske inte kinesernas fel utan att vår medier struntat i presskonferensen.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Kina, presenten som fortsätter att ge.
Citat:
”There are currently 17,486 confirmed cases worldwide, including 362 fatalities.

2,296 serious
475 recovered
21,558 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att sätta sextio miljoner människor i karantän är inte direkt att mörka. Det kan ju inte ha undgått en enda person på jorden att detta är ett livsfarligt virus. Dessutom har det spridits en massa skräckvideos över internet av mycket tveksam karaktär. Det verkar som att man har skådespelare som lägger sig ner på trottoarer och väntrum och låtsas vara jättesjuka. Så kommer det folk i rymddräkter och hämtar när någon står och filmar.

Vad har du för källor på att läkare har arresterats? Om de har det så är jag övertygad om att det inte beror på att de har varnat för sjukdomen i sig, men kanske att det har kastat skulden på myndigheter eller politiker. Då kan man säkert bli gripen i Kina.

Och vad exakt skulle Kinesiska myndigheter tjäna på att överdriva det hela? Det är inte direkt gynnsamt för landets ekonomi eller ställning internationellt. Du tänker inte särskilt logiskt kan jag ej säga. Vid tidigare pandemier som t.ex. Spanska sjukan så försökte de flesta länder tysta ner det så mycket som möjligt just för att det ej skulle bli känt i andra länder att de befann sig i kris. Ganska troligt att samma sak händer nu.
Citera
2020-02-03, 11:22
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Någonting i det här om att krematorierna inte hinner med är fel.

I ett område som Wuhan med 11 miljoner invånare borde de dö en sådär 500 personer om dagen, eftersom halva staden verkar ha flytt före karantänen borde de vara nere på hälften alltså typ 250 personer som dör naturligt varje dag.

Enligt statistiken tillkommer mindre än 50 personer som dött pga viruset.

Så Wuhan bör ha kapacitet för att bränna 500 kroppar om dagen, och det krävs knappast några skiftarbetstider för att bränna dessa 500.

Edit: man skulle kunna tänka sig att man vill bränna kropparna snarast och att detta i sig gör att man kör dygnet runt även vid de angivna dödstalen(som givetvis är högre då folk dör utan att vara testade för smittan).

Nu bör det alltså vara 250+50 = 300 personer som ska brännas.

Men även om vi räknar med 500 + 50 personer så borde det inte vara värre än att det löses med en eller två timmars övertid.

Så varför hinner inte krematorierna med?

I ett läge som detta skulle man rimligtvis även kunna kräva skiftarbete och eller övertid av personalen.

Det där är väl gällande teorier som hävdar att dödstalen är tiodubbla mot vad som anges. Har aldrig sett någon källa från de som hävdar att krematorierna går 24/7.
Senast redigerad av RealRoastBeef 2020-02-03 kl. 11:26.
Citera
2020-02-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Imponerande virus.
Det är en fråga om kausalitet, kontrolleras siffrorna av något annat? Exempelvis tillgång till tester, tillgång till personal, eller av att man lyckats minska kontakterna mellan människor i Wuhan?

Kausaliteten mellan dödsfall och antal smittade är också intressant, den antyder att det är begränsade smittmöjligheter som driver ett minskat antal dödsfall. Det konstiga är dock att dödsfallen verkar avta i samma takt som antalet smittade (det borde ske med åtminstone en veckas fördröjning), vilket innebär att det troligen är rapporteringen som är grunden till att antalet smittade och döda inte fortsätter att stiga, inte det korrekta antalet smittade och döda...

Man klarar helt enkelt inte av att ta reda på orsakerna...
Citera
2020-02-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Även om jag tycker våra myndigheter är otroligt slappa och nonchalanta så känner jag ingen större oro över just dessa 11 personer som kom igår kväll. Förmodligen studerande och utlandstjänstgörande, inga småligister. Det som mer bekymrar mig är alla dessa flyg från Kina som mer eller mindre dagligen landar i Sverige utan att resenärer kontrolleras innan de släpps fritt på våra gator.
Nja, jag vet inte , säkert en och annan dryg business gubbe ,du vet den där som tycker sig har rätten att blåsa förbi dig i trafikkön via vägrenen , för han har ju så klart mycket viktigare saker att uträtta än dig, han kommer köra samma race här ,hans behov ,vad det månne vara är viktigare än att stoppa en dödlig smitta.
Citera
2020-02-03, 11:25
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det går inte att hindra ett utbrott i sverige, det sa experterna i Agenda igår, vi kommer att få leva med coronaviruset precis som vi gör med influensan, bara och hoppas att corona muterar till en mildare variant.

En mutation eller rekombination av ett enskilt virus kan visserligen inträffa. Men en ofarligare variant skulle ju per definition föröka sig långsammare och kan därmed inte konkurrera ut den nuvarande.
Citera
2020-02-03, 11:25
Medlem
[quote=Rad-i-Kalle|70142557]Nyss?
Det där hände väl förra veckan ...

Länkad artikel är fyra dagar gammal (från idag sett).
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/30/isolerade-passagerare-pa-italienskt-fartyg-bar-inte-pa-coronaviruset-passagerarna[/QUOTE

Ja, ursäkta, det krånglade till sig när jag läste Spiegel. Men uppgiften om de två smittade tyskarna som var med på evakueringsplanet stämmer iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in