Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Du har missuppfattat allt. När tvärtom paket-marknaden tilläts för fler företag, det blev fri marknad, så kom DHL och Schenker och fixade fram paketen för halva priset jämfört med postnord. Kunderna är dessutom nöjdare, som kan hämta ut 7 dar i veckan. Paketen kommer fram snabbare. Färre felleveranser. Allt detta är helt sant, jag är själv kund hos båda sedan snart 30 år. Dina drömmar om en statlig partner som levererar paket billigt och i tid är just bara drömmar. Det är den fira marknaden som gör det.
Nej, jag har inte missuppfattat något. Det har du gjort.
Gå in på valfri tråd här om schenker och DHL så får du se vad folks verkliga uppfattning om privatiseringarnas härjningar är. Det verkar vara få som är imponerade.
Du säger att jag drömmer men i ditt nästa trådsvar så säger DU själv att statliga posten var så effektiv och billig. Fram till 90-talet säger du.. När privatiseringar och avregleringar tog fart i samhället.
Så den enda som drömmer när den säger att den "fria marknaden" gjort saker bättre verkar ju vara du.
Jag tror du är ideologiskt bunden till att tycka den "fria marknaden" inte är cancer men vi andra som får leva med dess effekter är ju inte lika imponerade.
Fri marknad och ett fungerande, välmående samhälle kan inte finnas samtidigt.