2020-02-02, 22:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är väl någon sorts reaktion på det eviga tjatet om att kvinnor är det bättre könet som man får höra dagligen i skolan, media och ute i samhället.

Sämre inom traditionell manliga domäner ja, oftast. Och det är ju där kvinnor hela tiden ska in och peta. Speciellt om domänen innehar någon form av status.

Nej, kvinnors hat mot män ser inte exakt likadant ut som mäns hat mot kvinnor, det är möjligt. Men det betyder inte att kvinnors hat mot män är minst lika stort som mäns hat mot kvinnor.

Varför spelar årtalet någon roll? Om inte annat är så är det mindre förvånande att män har sådana åsikter nu när det gått såpass lång tid att vi kan se effekterna av feminismen. Runt 1975 var det väl lite väl tidigt att utvärdera.

Nähä du, det hånas friskt även gällande de domäner där kvinnor arbetar mest och alltid har gjort.
Då är det "enkelt" eller "skitgöra", eller så är hon en värdelös hemmafru som inte gör någonting om dagarna. Oavsett vad kvinnan gör så är det skit, i många Flashbackmäns ögon. Det bästa vore helt enkelt om dessa män bara gav fan i att träffa kvinnor öht.
Citera
2020-02-02, 22:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns förstås många skäl till det. Bla. att kvinnor prioriterar andra saker än lön högre än vad män gör och också att färre kvinnor klarar av högavlönade jobb sämre pga lägre intelligens.

Nej, vad det handlar om är att lönerna sjunker i kvinnodominerade yrken. Det där med högavlönade jobb och intelligens är rena skitpratet, tänkte du överhuvudtaget innan du skrev?
Förklara vad det är du menar, exakt.
Citera
2020-02-02, 22:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej, vad det handlar om är att lönerna sjunker i kvinnodominerade yrken. Det där med högavlönade jobb och intelligens är rena skitpratet, tänkte du överhuvudtaget innan du skrev?
Förklara vad det är du menar, exakt.

Sjunker de konstant varje år eller vad menar du, blir lönerna bara lägre och lägre eller inbillar du dig?
Citera
2020-02-02, 22:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Sjunker de konstant varje år eller vad menar du, blir lönerna bara lägre och lägre eller inbillar du dig?

Jag skrev ingenting om varje år. Men yrken som tidigare hade en bättre lön har en tendens att få lägre löner när kvinnor börjar öka i antal inom området. Jag anser inte att det är "någon annans" fel, utan det är väl helt enkelt så att man försöker dra pennor och kvinnor är inte lika pengakåta och status eller tävlingsinriktade så de accepterar väl lägre lön och så blir det som det blir. Men det är en intressant aspekt detta, varför man öht börjar anse att det är värt att försöka sänka löner/minska löneutveckling när kvinnor dominerar inom ett område.
Citera
2020-02-02, 22:46
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Så, nu har jag svarat. Du har inte förklarat exakt vad du menar med höglöneyrken och intelligens. Jag väntar.
Citera
2020-02-02, 22:47
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
Feminismen har väl bidragit en del. Men idag är feminismen bara ett sätt för kvinnor att försöka hävda sig, och används på helt fel sätt.

Men vi är en del bra kvinnor kvar! Jag är fruktansvärt nöjd med de rättigheterna jag har som kvinna. Men jag älskar manligt och kvinnligt.

Jag skulle aldrig låta min man städa, tvätta eller annat som jag anser ligger på mig som kvinna. Vidare vet jag att han tar hand om familjen och skyddar oss i alla lägen.

Alltså va? Vadå "aldrig låta min man städa?"
Människor städar. Det är inte någonting kvinnligt över städning, det är ett ont måste i alla människors liv.
Citera
2020-02-02, 22:52
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Varför skriver du det till mig, jag förespråkar att man väljer det jobb man vill ha och är nöjd med. Men det är förstås rimligt att ge män rent generellt mycket högre lön än kvinnor även om det inte är så pga strukturell diskriminering.

Varför skulle det vara rimligt att ge män i allmänhet högre lön?
Citera
2020-02-02, 22:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag skrev ingenting om varje år. Men yrken som tidigare hade en bättre lön har en tendens att få lägre löner när kvinnor börjar öka i antal inom området. Jag anser inte att det är "någon annans" fel, utan det är väl helt enkelt så att man försöker dra pennor och kvinnor är inte lika pengakåta och status eller tävlingsinriktade så de accepterar väl lägre lön och så blir det som det blir. Men det är en intressant aspekt detta, varför man öht börjar anse att det är värt att försöka sänka löner/minska löneutveckling när kvinnor dominerar inom ett område.

Nej du skrev inte något om varje år och det var därför jag frågade om hur kvinnolönerna blir lägre och lägre. Det låter som en fantasi för löner stiger generellt sett, hittade du bara på?

Citat:
Så, nu har jag svarat. Du har inte förklarat exakt vad du menar med höglöneyrken och intelligens. Jag väntar.

Vad var det du inte förstod?

Det är färre kvinnor i t.ex. mitt yrke som kräver hög intelligens och de kvinnor som ändå finns där är oftast inte lika intelligenta och de har heller inte lika hög ambition inom yrket. De är dessutom sjukskrivna eller vabbar betydligt oftare. Då är man förstås inte lika värdefull för arbetsgivaren och man utvecklas heller inte lika mycket, rimligt med lägre lön alltså.
Citera
2020-02-02, 22:56
Medlem
Ang trådstarten;
Aldrig i helvete! Svenska kvinnor är det bästa som finns!
Citera
2020-02-02, 23:00
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Ang trådstarten;
Aldrig i helvete! Svenska kvinnor är det bästa som finns!

Ja om du har pengar eller är en babbe.

Annars har du träffat dom som är väldigt sällsynta.
Citera
2020-02-02, 23:00
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Nej du skrev inte något om varje år och det var därför jag frågade om hur kvinnolönerna blir lägre och lägre. Det låter som en fantasi för löner stiger generellt sett, hittade du bara på?

Vad var det du inte förstod?

Det är färre kvinnor i t.ex. mitt yrke som kräver hög intelligens och de kvinnor som ändå finns där är oftast inte lika intelligenta och de har heller inte lika hög ambition inom yrket. De är dessutom sjukskrivna eller vabbar betydligt oftare. Då är man förstås inte lika värdefull för arbetsgivaren och man utvecklas heller inte lika mycket, rimligt med lägre lön alltså.

Å du är så dum.
Jag skrev inte lägre och lägre, bara en idiot kan misstolka det som skrevs så ofantligt.

Du vet väl inte ett skit om vad deras intelligens är?
Ambitionsnivå är en annan sak än intelligens och behöver inte hänga ihop nämnvärt.
Vab är inte något som bör påverka lönen.
Citera
2020-02-02, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casual-Culture
Ja om du har pengar eller är en babbe.

Annars har du träffat dom som är väldigt sällsynta.

Jag lider med dig. En svensk tjej som är bra i sängen, bra mor, samma generation, som förstår och har samma musiksmak; finns det något bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in