Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Jag skrev ingenting om varje år. Men yrken som tidigare hade en bättre lön har en tendens att få lägre löner när kvinnor börjar öka i antal inom området. Jag anser inte att det är "någon annans" fel, utan det är väl helt enkelt så att man försöker dra pennor och kvinnor är inte lika pengakåta och status eller tävlingsinriktade så de accepterar väl lägre lön och så blir det som det blir. Men det är en intressant aspekt detta, varför man öht börjar anse att det är värt att försöka sänka löner/minska löneutveckling när kvinnor dominerar inom ett område.
Nej du skrev inte något om varje år och det var därför jag frågade om hur kvinnolönerna blir lägre och lägre. Det låter som en fantasi för löner stiger generellt sett, hittade du bara på?
Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Så, nu har jag svarat. Du har inte förklarat exakt vad du menar med höglöneyrken och intelligens. Jag väntar.
Vad var det du inte förstod?
Det är färre kvinnor i t.ex. mitt yrke som kräver hög intelligens och de kvinnor som ändå finns där är oftast inte lika intelligenta och de har heller inte lika hög ambition inom yrket. De är dessutom sjukskrivna eller vabbar betydligt oftare. Då är man förstås inte lika värdefull för arbetsgivaren och man utvecklas heller inte lika mycket, rimligt med lägre lön alltså.