Citat:
Ursprungligen postat av
saturdays
Hej! Tack, jag har förstått det.
Jag kommer att bestrida och ev. gå till rätten om de vill det. Jag har även fått koll på kostnaderna längs vägen, ifall jag förlorar.
Men det är ett par saker jag funderar på, då jag aldrig hamnat i tingsrätten förut gällande tvist.
1. Ifall de går Inkasso > Kronofogden > Tingsrätten. Ifall jag, mot förmodan förlorar tvisten, hamnar jag då med prick hos Kronofogden när domen fallit?
2. Jag kommer inte anlita någon advokat i detta, utan kör själv (Kostar för mycket). Hur lägger jag upp mitt försvar? Ska jag skriva en redogörelse på papper eller bara vara beredd på frågor? Jag vet inte alls hur ett småmål går till i Tingsrätten.
1. Det är endast företag som får betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen när en ansökan om betalningsföreläggande inkommer till KFM.
Privatpersoner kan endast få det när ett utslag kommer, och det gör det inte om du bestrider när de ansöker.
Är lite osäker men man borde ha några dagar på sig att betala efter en dom, innan de kan be Kronofogden om indrivning, om du nu skulle dömas att betala.
2. Är med osäker, men misstänker att du får lämna in skrifligt svar på den bevisning som markägareen/p-bolaget har lämnat in.
Ser dock låg risk att de stämmer dig, och ännu mindre att de skulle vinna. Kan dock vara bra att to foto, så att de inte skyltar om i efterhand.