2020-01-16, 18:09
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Stackars TS i den här tråden. En uppsjö lallare har kommit med "liknande exempel" och "samma eller motsvarande förutsättningar" trots att fallen varit totalt olika skyltningsmässigt sett.

Vettiga users har dock förhoppningsvis överskuggat detta.

Nja, poängen är väl snarast att en enskild bilist får finna sig i att i princip alltid förlora hur skyltningen än sett ut. Så funkar rättssystemet i Sverige.
Citera
2020-01-16, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Men om jag vinner så vill jag ju ha skadestånd för förlorad arbetsinkomst, då jag behöver besöka tingsrätten. Jag vill även att skyltningen görs om samt att alla felaktiga böter som skett där mot andra ska lösas från P-Malmö, då de uppenbarligen satt felaktiga böter fram tills de ändrar skyltningen. Kan jag begära det?
Det är mycket som går att begära... Vad som sedan godkänns beror på gällande regelverk samt tillämpad praxis.
Ärendet är av den arten att besök inte är helt nödvändigt, men om det kan avgöras på handlingarna avgörs inte av gäldenären.
Att skyltningen görs om är inget en domstol kan påverka, däremot borde det vara en följdverkan om det även framdeles skall kunna gå att bevaka området ifråga. De avgifter som påförts andra parkörer påverkas inte med mindre än att dessa var och en ställer krav på bolaget.
Just förutsättningen att allt drivs i rätten som småmål gör att det inte går att få ersättning så mycket för expenser.
Citera
2020-01-16, 18:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Nja, poängen är väl snarast att en enskild bilist får finna sig i att i princip alltid förlora hur skyltningen än sett ut. Så funkar rättssystemet i Sverige.

Nej, helt tvärtom, vilket den här tråden är ett bevis på. Har man på fötterna med kackig skyltning så har man absolut ingenting att förlora.
Citera
2020-01-16, 18:50
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Nej, helt tvärtom, vilket den här tråden är ett bevis på. Har man på fötterna med kackig skyltning så har man absolut ingenting att förlora.

Jaha, du har aldrig drivit någon process i svensk domstol där ett motto är att "den enskilde kan ha rätt, -men det får han inte."
Citera
2020-01-16, 19:19
Medlem
alfreddenblindes avatar
Måste ha varit en idiot som har skyltat där. Men det är ju rätt vanligt när det gäller tomtmark, då man har tomtmarks-pvakter som saknar den utbildning och erfarenhet som gatumarksvakterna har, och än värre tekniker som saknar kunskap om lagar och förordningar..

Saxat från LKOP;
”3 § **Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.”

Först och främst är man otydliga när man skriver p-skiva på skylten, när det egentligen inte är det. Skyltningen ger mycket att önska i övrigt när man använder E20 istället för E19, men men...

Infoskylten är en fritextskylt (T22), vilket är en tilläggstavla för vägmärken, men det saknas ju vägmärke som skylten skulle kunna vara tilläggstavla för. Sedan så skulle den också vara fel färg, för den skulle ha varit blå med vit text om den skulle vara tilläggstavla för E19.

Hur tingsrätt bedömer vet man ju aldrig, men högre instans vinner du.
Citera
2020-01-16, 21:29
Moderator
Arne.Ankas avatar
för sammanfogning med (FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Citera
2020-01-16, 21:37
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
för sammanfogning med (FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod)

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Infogat.

/Mod
Citera
2020-01-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfreddenblinde
Måste ha varit en idiot som har skyltat där. Men det är ju rätt vanligt när det gäller tomtmark, då man har tomtmarks-pvakter som saknar den utbildning och erfarenhet som gatumarksvakterna har, och än värre tekniker som saknar kunskap om lagar och förordningar..

Saxat från LKOP;
”3 § **Kontrollavgift får tas ut endast om parkeringsförbudet eller parkeringsvillkoren tydligt har tillkännagetts genom skyltning på platsen. Skyltningen skall utföras med vägmärken.”

Först och främst är man otydliga när man skriver p-skiva på skylten, när det egentligen inte är det. Skyltningen ger mycket att önska i övrigt när man använder E20 istället för E19, men men...

Infoskylten är en fritextskylt (T22), vilket är en tilläggstavla för vägmärken, men det saknas ju vägmärke som skylten skulle kunna vara tilläggstavla för. Sedan så skulle den också vara fel färg, för den skulle ha varit blå med vit text om den skulle vara tilläggstavla för E19.

Hur tingsrätt bedömer vet man ju aldrig, men högre instans vinner du.

Redan formuleringen "P-skiva" med hänvisning till en app lär vara tillräcklig för att denna ka inte skall godkännas. Det finns definitioner på p-skivor, även symbol för dylik för övrigt.
Det finns mer märkligheter på samma stolpe också, "Tillstånd [nummer]" tolkas som att ett sådant tillstånd är giltigt på området (för något, framgår ej vad), men det står inte att tillstånd erfordras städse. En normalformulerad sådan skylt hade varit: "Giltigt tillstånd [nummer] erfordras".
Citera
2020-01-16, 23:30
Medlem
Citat:
Tack för alla svar så här långt.

Är dock inte helt med på allt som skrivs och parallella fall.

Det stämmer att jag hade en tråd här på FB innan denna, gällande i princip samma sak. Men den handlade bara om bestridning till P-Malmö innan jag gjorde det. Och sedan kördes den tråden in i "generella p-bots tråden" eller vad den kallas, sedan har jag inte hittat den igen.

Denna handlar mer om att eventuellt ta det vidare till Tingsrätten. Jag ska läsa igenom igen och se om jag kan summera lite.
Snälla TS. Du ska inte ta det till rätten. Man stämmer inte någon för en felaktig faktura. Du antingen betalar, eller betalar inte. Det är den som anser att den har rätt till dina pengar som får kämpa. Du ska inte vårda och sköta ärendet.
Citera
2020-01-16, 23:35
Medlem
Citat:
Stackars TS i den här tråden. En uppsjö lallare har kommit med "liknande exempel" och "samma eller motsvarande förutsättningar" trots att fallen varit totalt olika skyltningsmässigt sett.

Vettiga users har dock förhoppningsvis överskuggat detta.
Exemplen är användbara eftersom de handlar om bristfällig skyltning. Man måste inte ha parkerat på exakt samma parkering som TS. Viktigt också att vi berättar att vi fått rätt mot p-bolagen.
Citera
2020-01-17, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Snälla TS. Du ska inte ta det till rätten. Man stämmer inte någon för en felaktig faktura. Du antingen betalar, eller betalar inte. Det är den som anser att den har rätt till dina pengar som får kämpa. Du ska inte vårda och sköta ärendet.

Hej! Tack, jag har förstått det.

Jag kommer att bestrida och ev. gå till rätten om de vill det. Jag har även fått koll på kostnaderna längs vägen, ifall jag förlorar.

Men det är ett par saker jag funderar på, då jag aldrig hamnat i tingsrätten förut gällande tvist.

1. Ifall de går Inkasso > Kronofogden > Tingsrätten. Ifall jag, mot förmodan förlorar tvisten, hamnar jag då med prick hos Kronofogden när domen fallit?
2. Jag kommer inte anlita någon advokat i detta, utan kör själv (Kostar för mycket). Hur lägger jag upp mitt försvar? Ska jag skriva en redogörelse på papper eller bara vara beredd på frågor? Jag vet inte alls hur ett småmål går till i Tingsrätten.
Senast redigerad av saturdays 2020-01-17 kl. 07:57.
Citera
2020-01-17, 08:05
Medlem
Citat:
Hej! Tack, jag har förstått det.

Jag kommer att bestrida och ev. gå till rätten om de vill det. Jag har även fått koll på kostnaderna längs vägen, ifall jag åker dit.

Men det är ett par saker jag funderar på, då jag aldrig hamnat i tingsrätten förut gällande tvist.

1. Ifall de går Inkasso > Kronofogden > Tingsrätten. Ifall jag, mot förmodan förlorar tvisten, hamnar jag då med prick hos Kronofogden när domen fallit?
2. Jag kommer inte anlita någon advokat i detta, utan kör själv (Kostar för mycket). Hur lägger jag upp mitt försvar? Ska jag skriva en redogörelse på papper eller bara vara beredd på frågor? Jag vet inte alls hur ett småmål går till i Tingsrätten.
1. Nej.
2. Skriv ner paragrafen om villkor och skyltning som p-bolaget brutit mot.

Men det är inte säkert det går till rätten. Många p-bolag hotar bara med det. De vill lappa många bilar, de vill inte vara i rättssalen. Och blir det rättssak kan det ibland avgöras på handlingar, det vill säga du skickar in skrivelse och behöver inte åka dit.
Om det går så långt hjälper vi dig med vad och hur du ska skriva!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in