2020-01-17, 08:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Hej! Tack, jag har förstått det.

Jag kommer att bestrida och ev. gå till rätten om de vill det. Jag har även fått koll på kostnaderna längs vägen, ifall jag förlorar.

Men det är ett par saker jag funderar på, då jag aldrig hamnat i tingsrätten förut gällande tvist.

1. Ifall de går Inkasso > Kronofogden > Tingsrätten. Ifall jag, mot förmodan förlorar tvisten, hamnar jag då med prick hos Kronofogden när domen fallit?
2. Jag kommer inte anlita någon advokat i detta, utan kör själv (Kostar för mycket). Hur lägger jag upp mitt försvar? Ska jag skriva en redogörelse på papper eller bara vara beredd på frågor? Jag vet inte alls hur ett småmål går till i Tingsrätten.

1. Det är endast företag som får betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen när en ansökan om betalningsföreläggande inkommer till KFM.
Privatpersoner kan endast få det när ett utslag kommer, och det gör det inte om du bestrider när de ansöker.
Är lite osäker men man borde ha några dagar på sig att betala efter en dom, innan de kan be Kronofogden om indrivning, om du nu skulle dömas att betala.
2. Är med osäker, men misstänker att du får lämna in skrifligt svar på den bevisning som markägareen/p-bolaget har lämnat in.

Ser dock låg risk att de stämmer dig, och ännu mindre att de skulle vinna. Kan dock vara bra att to foto, så att de inte skyltar om i efterhand.
Citera
2020-01-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
1. Det är endast företag som får betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretagen när en ansökan om betalningsföreläggande inkommer till KFM.
Privatpersoner kan endast få det när ett utslag kommer, och det gör det inte om du bestrider när de ansöker.
Är lite osäker men man borde ha några dagar på sig att betala efter en dom, innan de kan be Kronofogden om indrivning, om du nu skulle dömas att betala.
2. Är med osäker, men misstänker att du får lämna in skrifligt svar på den bevisning som markägareen/p-bolaget har lämnat in.

Ser dock låg risk att de stämmer dig, och ännu mindre att de skulle vinna. Kan dock vara bra att to foto, så att de inte skyltar om i efterhand.

Tack, jag har en hel del foton, men ska dit i morgon igen, så ska plåta ännu mer då. Infart, utfart, överblick, osv.
Citera
2020-01-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
1. Nej.
2. Skriv ner paragrafen om villkor och skyltning som p-bolaget brutit mot.

Men det är inte säkert det går till rätten. Många p-bolag hotar bara med det. De vill lappa många bilar, de vill inte vara i rättssalen. Och blir det rättssak kan det ibland avgöras på handlingar, det vill säga du skickar in skrivelse och behöver inte åka dit.
Om det går så långt hjälper vi dig med vad och hur du ska skriva!

Tack!
Citera
2020-01-20, 13:04
Medlem
Jag har nu skickat in min sista bestridning till P-Malmö: https://ibb.co/KNC7FFy
Citera
2020-01-20, 13:13
Medlem
Hoppas att det räcker för att de ska ge sig. Även om jag helst vill att det blir prövat med vinst till mig så klart så att man får stampa dem ordentligt på tårna.
Senast redigerad av saturdays 2020-01-20 kl. 13:19. Anledning: Skulle redigera föregående inlägg, men citerade av misstag så det blev två poster.
Citera
2020-01-21, 11:38
Medlem
alfreddenblindes avatar
Citat:
Jag har nu skickat in min sista bestridning till P-Malmö: https://ibb.co/KNC7FFy
Man ska ha i åtanke att när det gäller tomtmark så använder man ofta fritextskyltar, då det saknas vägmärke för bl.a. förhyrd och reserverad plats. Dock så är fritextskylt en tilläggstavla (T22), och i detta fall så skulle denne vara uppsatt under ett vanligt parkerings P (E19). Skylten inne på området har samma fel som pvakten har tagit kort på, den gäller inte ens på just den specifika platsen då det saknas vägmärke samt är fel färg.

Jag hade skrivit min bestridan på annat sätt, men man tröttnar väl snart på dig ändå.
Citera
2020-01-21, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfreddenblinde
Man ska ha i åtanke att när det gäller tomtmark så använder man ofta fritextskyltar, då det saknas vägmärke för bl.a. förhyrd och reserverad plats. Dock så är fritextskylt en tilläggstavla (T22), och i detta fall så skulle denne vara uppsatt under ett vanligt parkerings P (E19). Skylten inne på området har samma fel som pvakten har tagit kort på, den gäller inte ens på just den specifika platsen då det saknas vägmärke samt är fel färg.

Jag hade skrivit min bestridan på annat sätt, men man tröttnar väl snart på dig ändå.
I stora drag stämmer det ni skriver, men observera att tilläggstavlor kan i vissa, rätt vanliga, sammanhang användas utan att huvudtavla finns på samma stolpe. En enkel skyltning kan vara att det vid infarten finns E19 samt tilläggstavla "Besökande, 3 tim". I det fallet kan skyltningen inne på området inskränka sig till T11, då gäller det som framgår av infartsskyltningen på de med pilar markerade platserna. Avvikelser inom området utgörs då av kompletta skyltkombinationer, kan vara E19 samt tt "Förhyrda platser" exempelvis, med E19 överst så gäller tt på stolpen och de vid infarten kan det bortses från.

För aktuellt ärende är det däremot ointressant vad det står på skylten inne på området då den har fel färgsättning.
Citera
2020-01-22, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Nja, poängen är väl snarast att en enskild bilist får finna sig i att i princip alltid förlora hur skyltningen än sett ut. Så funkar rättssystemet i Sverige.
Nej, det är det inte, du har ingen aning om vad du pratar om.
Citera
2020-01-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfreddenblinde

Du får gärna skriva hur du bestridit boten. Det är säkerligen skitbra för mig att använda mig av om det blir högre instans. Men det du sagt är ju helt klart matnyttigt.
Exempelvis om det skulle gå till hovrätten så är det bra att ha nya punkter att lyfta kanske.

I detta fallet tänker jag också att skyltarnas placering BORDE påverka utgången. Då P-skiva är vedertaget är det nog många som ser skylten vid infarten och inte djupdyker mer för att de ska stå minde än tre timmar. Inget på skylten vid infarten hintar om att P-skiva är något annat eller att man måste läsa fler skyltar för att det handlar om något annat än P-skiva.
Senast redigerad av saturdays 2020-01-22 kl. 18:52.
Citera
2020-01-22, 21:45
Medlem
Citat:
Du får gärna skriva hur du bestridit boten. Det är säkerligen skitbra för mig att använda mig av om det blir högre instans. Men det du sagt är ju helt klart matnyttigt.
Exempelvis om det skulle gå till hovrätten så är det bra att ha nya punkter att lyfta kanske.

I detta fallet tänker jag också att skyltarnas placering BORDE påverka utgången. Då P-skiva är vedertaget är det nog många som ser skylten vid infarten och inte djupdyker mer för att de ska stå minde än tre timmar. Inget på skylten vid infarten hintar om att P-skiva är något annat eller att man måste läsa fler skyltar för att det handlar om något annat än P-skiva.
Korrekt det ni skriver. Samtidigt även väsentligt att notera utförandet på skylten inne på området, den kan inte klassas som ett vägmärke, all skyltning skall ske med vägmärken, vägmärken är de vilka återfinns i Vägmärkesförordningen.
Citera
2020-01-22, 22:32
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygnus-X
Nej, det är det inte, du har ingen aning om vad du pratar om.

Och vad mer exakt grundar du ditt felaktiga påstående på?
Citera
2020-02-02, 20:07
Medlem
dex1s avatar
Får företag sätta parkerings-bot?

Hej. Parkerade utanför ett företag nu i helgen några timmar. Dom har stängt på helger jag trodde det var lungt. När ja kom ut hade företaget själv gjort en p-bot. Får dom göra så? Måste jag betala?
https://forumbilder.com/images/2020/02/02/E0A60353-B114-481B-ABAB-BB8B22CA3119.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in