2020-02-02, 19:20
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vet du om de gjort någon uppföljning på mutationerna på Webasto? Jag tänker att det kanske inte var den första tysken som smittade de senast smittade på samma företag. Om inkubationstiden var lång så kan de ha smittats av kinesiskan också, via ett handtag eller liknande.

Det fanns någon bild i rapporten från NEMJ. Men det verkar osäkert. Den första tysken kan ju rimligtvis ha smittat på fredagen och måndagen. Men jag vet inte.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Seriöst?
Ni sitter ju bara med meningslöst skvaller utan en enda länk eller belägg för något.
Den som skrek högst fick sin vilja fram, och alla andra tröttnade.

Att kalla vetenskapliga tester och utbredningsteorier för konspirationsteorier är ju ett kvitto på en obeskrivlig dumhet utan gräns.
Vet du ens vad en konspirationsteori är ens?
Det verkar inte så.

Har du några belägg för att det bara är meningslöst skvaller? Det enda meningslösa utan några som helst belägg är ju dina inlägg.
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
Varför har kineserna så svårt att inte äta fladdermöss? Är det något som lockar med den lurviga pälsen, eller dess frambett?
Citera
2020-02-02, 19:21
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ska jag citera beläggen du hade för det du skrev?
Inga alls öht vad jag minns.
Men nu kan du sitta där och låtsas vara herre på täppan ett tag, när ingen är här och ifrågasätter något du skriver längre.

Vi säger så. GLP är ett bra forum för dig annars.
Citera
2020-02-02, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Gissning?, tex MERS med slutlig dödlighet på 35% minskar inte

Bara en apning va jag jag hört från annat håll, och tyckte det vettigt. Så mers fick ingen minskad dödlighet? Hur dog mers ut då?
Citera
2020-02-02, 19:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Varför har kineserna så svårt att inte äta fladdermöss? Är det något som lockar med den lurviga pälsen, eller dess frambett?

Tycker du ska testa att grilla en fladdermus innan du uttalar dig 😜 Kanske är världens delikatess😀
Citera
2020-02-02, 19:23
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Björn Olsen har hela tiden gett ett mycket seriöst och förtroendeingivande intryck när det gäller coronaviruset. Han har redan från början lyft fram försiktighetsprincipen, hur lite som är känt om viruset och hur det fungerar och att man just därför måste ta det på största allvar. Raka motsatsen till den tvärsäkre och nonchalante Anders Tegnell och hans kollegor på Folkhälsomyndigheten.
Stor skillnad på den amerikanska presskonferensen för några dagar sedan. Där flera experter verkligen betonade att man ännu inte vet så mycket och att de därför var väldigt försiktiga och tog till rätt kraftiga åtgärder. Känns som USA implementerar den "svenska" försiktighetsprincipen mycket bättre, i det här fallet.
Citera
2020-02-02, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Bara en apning va jag jag hört från annat håll, och tyckte det vettigt. Så mers fick ingen minskad dödlighet? Hur dog mers ut då?

Dålig smittsamhet, finns fall än så inte utdött än. Tex var det en sjuksköterska i Mellanöstern som troddes ha corona. Visade sig att det var MERS med mycket högre dödlighet.. osis
Citera
2020-02-02, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt kan bara hänvisa till den forskning som gjorts på SARS och MERS där man inte hittat ett enda fall som smittats av någon annan under inkubationstiden. Inte heller de fall som setts här har man vetenskapligt kunna hitta något fall - det som rört om i grytan har varit det tyska fallet, en studie där man senare kunde säga att kvinnan var sjuk under hela mötet och gick på febernedsättande. Om det vore smittsamt under inkubationstiden skulle det finnas många sekundärfall runt de personer som rest från Wuhan till andra länder. De torde varit i kontakt med ganska många på deras resa till sin slutdestination och innan fått symptom.

Att smitta precis innan man får symptom och har börjat få "ospecifika" symptom, (känna sig lite ruggig/sjuk) så kan man nog göra det, men risken att smitta är då betydligt lägre än när man har fulla symptom.

Ja, och det är prodromalfasen, omfattas av inkubationstiden, du känner att något är på gång men har inga manifesterade symptom på sjukdom.

Lägre risk är inte synonymt med att ingen risk finns.

Pratar man då i termer av försiktighetsprincipen blir det märkligt när man påstår att en symptomfri person inte är smittsam, därför är det ingen risk att någon som bär smittan under inkubationstiden smittar någon annan.
Citera
2020-02-02, 19:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Många som har dött har ju fått det i januari.

AI förutspådde utbrottet en vecka innan det kom enligt tidningen Ny teknik. Nästa gång kommer väl kineserna att börja snabbygga sjukhus en vecka innan något utbrott blivit officiellt rapporterat.
Citera
2020-02-02, 19:27
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Stor skillnad på den amerikanska presskonferensen för några dagar sedan. Där flera experter verkligen betonade att man ännu inte vet så mycket och att de därför var väldigt försiktiga och tog till rätt kraftiga åtgärder. Känns som USA implementerar den "svenska" försiktighetsprincipen mycket bättre, i det här fallet.

Ja, Amerikanerna har en helt klart sund inställning och kan motivera sitt agerande på ett trovärdigt sätt.

Corona Malin kör översittarstil o ger sken av att hon vet allt. Jäkligt obehagligt att ha en sån person att leda arbetet i Sverige mot pandemi'n
Citera
2020-02-02, 19:27
Medlem
När det gäller asymptotiska fall är det fallen där den "sjuka" inte utvecklar symptom alls men bär viruset och smittar. Fanns gott om såna gällde sars, troligen finns det såna med corona med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in