2020-02-02, 19:12
Medlem
Är ni oxå lika trötta på det här som jag och bara vill ha ett slut för att få vila ut? Vi lär få se de kommande veckorna och nu har jag i allafall uppgraderat mitt matförråd och äntligen köpt de där vitamin och mineraler jag tänkt på så länge samt ett lager med paracetamol. Även en bunt maskar som passar bra till fulluft PM2.5 är lagrade samt handtvätt med sprit, grymma öde. Godnatt o kämpa på, viruset lever!
Citera
2020-02-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det var inte första tyskens barn, utan den andra eller tredje. Dom skrev även att vi kunde räkna med 3-4 till positiva test från den familjen, men detta var i fredags har jag för mig och inte hört något än. Var bilder på en kvinna och småbarn i Bild.de.
Tack för förtydligandet
Citera
2020-02-02, 19:14
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tack för förtydligandet

Tycker den första tysken är intressant då han ändå låg hemma hela helgen och måste ha umgåtts med sin familj. Tyskarna borde rimligtvis ha testat dom, speciellt efter att alla andra fall från företaget kom fram.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Konspirationsforumet. Där du hör hemma.

Det här fan första gången det är någorlunda seriöst i den här tråden, utan massa konspirationsteorier och annan skit.

Seriöst?
Ni sitter ju bara med meningslöst skvaller utan en enda länk eller belägg för något.
Den som skrek högst fick sin vilja fram, och alla andra tröttnade.

Att kalla vetenskapliga tester och utbredningsteorier för konspirationsteorier är ju ett kvitto på en obeskrivlig dumhet utan gräns.
Vet du ens vad en konspirationsteori är ens?
Det verkar inte så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt kan bara hänvisa till den forskning som gjorts på SARS och MERS där man inte hittat ett enda fall som smittats av någon annan under inkubationstiden. Inte heller de fall som setts här har man vetenskapligt kunna hitta något fall - det som rört om i grytan har varit det tyska fallet, en studie där man senare kunde säga att kvinnan var sjuk under hela mötet och gick på febernedsättande. Om det vore smittsamt under inkubationstiden skulle det finnas många sekundärfall runt de personer som rest från Wuhan till andra länder. De torde varit i kontakt med ganska många på deras resa till sin slutdestination och innan fått symptom.

Att smitta precis innan man får symptom och har börjat få "ospecifika" symptom, (känna sig lite ruggig/sjuk) så kan man nog göra det, men risken att smitta är då betydligt lägre än när man har fulla symptom.

Självklart kan man smitta innan man får symptom, men sannolikheten är mycket mindre.
Citera
2020-02-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Björn Olsen på TV4 nyheterna.

- Vi har ett väldigt svenskt sätt att hantera, försiktighetsprincipen.

Han verkar vara kritisk till att direktflyg från Kina.
Och var tycker han att de skulle mellanlandat då, någon öde ö med flygplats?
En försiktighetsåtgärd man kan ta till är att inte titta på TV4.
Citera
2020-02-02, 19:16
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Seriöst?
Ni sitter ju bara med meningslöst skvaller utan en enda länk eller belägg för något.

Att kalla vetenskapliga tester och utbredningsteorier för konspirationsteorier är ju ett kvitto på en obeskrivlig dumhet utan gräns.
Det verkar inte så.

Hahaha, är du på riktigt nu? Vanföreställningar kallas det du har. Det enda du har bidragit med är lösa rykten från Twitter osv. Inget av vetenskapligt värde. Samt en hel del konspirationsteorier. Snälla.
Citera
2020-02-02, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Björn Olsson -Professor i infektionssjukdomar i TV4 nyheterna nyss var bekymrad över att man inte ville ha mer koll på folket som kom hit från Wuhan.
Björn Olsen har hela tiden gett ett mycket seriöst och förtroendeingivande intryck när det gäller coronaviruset. Han har redan från början lyft fram försiktighetsprincipen, hur lite som är känt om viruset och hur det fungerar och att man just därför måste ta det på största allvar. Raka motsatsen till den tvärsäkre och nonchalante Anders Tegnell och hans kollegor på Folkhälsomyndigheten.
Citera
2020-02-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det är ju ett herpesvirus. Det har ingen som helst effekt på Corona.

Att det inte ges så ofta vid mässling eller bältros är att patienten måste komma till vården mycket tidigt. Det är ingen idé att ge det om man är ett par dagar in i infektionen.

Nej, nej diskussionen gällde antivirala i allmänhet, inte Aciclovir mot Corona, ingen i tråden har påstått att det fungerar.

Aciclovir är bra mot just vattkoppor eftersom sjukdomen börjar långsamt med en koppa och man till och med ofta är förberedd eftersom man vet att man (barnet) utsatts för smitta. Utomlands är det då vanligt att man köper Aciclovir och har hemma, och börjar ge vid första koppan. Det ger ett mildare förlopp. Vuxna brukar få det även längre in i sjukdomsförloppet.
Citera
Medlem
Citat:
Tycker den första tysken är intressant då han ändå låg hemma hela helgen och måste ha umgåtts med sin familj. Tyskarna borde rimligtvis ha testat dom, speciellt efter att alla andra fall från företaget kom fram.

Vet du om de gjort någon uppföljning på mutationerna på Webasto? Jag tänker att det kanske inte var den första tysken som smittade de senast smittade på samma företag. Om inkubationstiden var lång så kan de ha smittats av kinesiskan också, via ett handtag eller liknande.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Hahaha, är du på riktigt nu? Vanföreställningar kallas det du har. Det enda du har bidragit med är lösa rykten från Twitter osv. Inget av vetenskapligt värde. Samt en hel del konspirationsteorier. Snälla.

Ska jag citera beläggen du hade för det du skrev?
Inga alls öht vad jag minns.
Men nu kan du sitta där och låtsas vara herre på täppan ett tag, när ingen är här och ifrågasätter något du skriver längre.
Citera
2020-02-02, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Seriöst?

Det verkar inte så.

Gå in och läs trådarna på reddit. Där är det folk från hela världen som skriver och inte bara vi flashbackare. Tycker dock du överdriver när du säger att det bara är meningslöst skvaller här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in