2020-02-02, 16:21
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Tusentals förväntas att dö? Vad baserar du det på?

Inkubationstiden är så pass lång, så det här är bara början på en världsepidemi. Det är enkel matematik som även en 9.e klassare klarar av att räkna på. Använd extrapoleringar och exponentiella tillväxter så har du snart räknat ut allt du behöver.

Använd länken jag bifogade som stöd för dina beräkningar. Vi tar den länken igen: https://bnonews.com/index.php/2020/0...navirus-cases/
Senast redigerad av Schnuppfen 2020-02-02 kl. 16:24.
Citera
2020-02-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Timeline finns lite längre ner ed alla rapporter och tid de kom in.

Löpande information, historik samt animerad timeline.

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Treatme nt_research

Muchas Gracias señor!¿,
Citera
2020-02-02, 16:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag hoppas verkligen att svenska och danska myndigheter tänker om, rörande det här med "frivillig hemkarantän".

Två nya fall bland de 100 tyskar som togs hem, totalt 4 fall alltså 4%.

Bland 15 svenskar, så är det alltså större chans att någon är smittad än att ingen av dem är det.
Citera
2020-02-02, 16:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kan du vänligen länka en källa på allt du skriver är du snäll.
Man är ju nämligen sjuk ungefär en månad.
Jag vill gärna veta också varför "nästan alla" som har dött, har även de fått viruset 12 dagar innan.
Jag har inte sett den informationen i tråden förut, ny information för mig så kan du länka informationen?

Jag sökte i tråden. Det var tydligen ett påstående utan källhänvisning.
Citera
2020-02-02, 16:26
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Som jag tidigare nämnde så har viruset muterat, då det spred sig till människor. Men sedan dess finns det inga indikationer på mutation. Att det finns olika typer eller varianter (vad det nu kallas på fackspråk) som någon länkade till, betyder inte att det är en ny typ av virus.

HIV är väl fortfarande HIV fast det muterar? Inte blir dom väl något nytt fast de ständigt ändras lite. Långt ifrån alla mutationer ger några nya egenskaper eller effekter. Men ändras gör den.
Senast redigerad av boored 2020-02-02 kl. 16:30.
Citera
2020-02-02, 16:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Expressens översättning
”Dels handlar det om medicinen oseltamivir som används för att behandla för att behandla patienter som insjuknat i Middle East respiratory syndrome coronavirus (Mers), och aidsmedicinerna lopinavir och ritonavir”

Oseltamivir är ju Tamiflu och den skrev Tegnell uttryckligen häromdagen att den INTE har effekt.
Tegnell är samma person som intygade att Pandemrix var ett helt säkert vaccin.

Jag tar nog hans uttalanden med en nypa salt för säkerhets skull.
Tack. Exakt. Tegnell är en sovande mupp. Jag frågar lugnt mina anhöriga hur de känner. En sa ordagrant "Men Anders Tegnell säger ju att det är lugnt".

Vad svarar man på det? Så bara att han inte är tillräckligt insatt. Han är antingen inte tillräckligt informerad eller så försöker han mana befolkningen till lugn trots globalt nödläge och nu pandemi.

Jag vet inte vad som är värst.
Citera
2020-02-02, 16:27
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Men du litar på random kineser och obskyra bloggar/nyhetssidor som vill få likes o subs

Det är inte alla som förstår data. Vår överlevnad hänger på biologisk data.
När vi människor kan avgöra ”vem” som förmedlar informationen, samt ”hur” den förmedlas. Varför tror du att jag berättar det för dig din jävla lipsill?
Citera
2020-02-02, 16:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag hoppas verkligen att svenska och danska myndigheter tänker om, rörande det här med "frivillig hemkarantän".

Två nya fall bland de 100 tyskar som togs hem, totalt 4 fall alltså 4%.

Bland 15 svenskar, så är det alltså större chans att någon är smittad än att ingen av dem är det.

Folkhälsomyndigheten verkar tämligen säker på att man vet vad man talar om, skulle det visa sig att det kommer fram att någon av de som hålls frivilligt isolerade har smittat någon i Sverige blir reaktionen i befolkningen antagligen inte att leka med, man spelar ett högt spel med myndighetens anseende.

Vi går se hur det utvecklar sig.
Citera
2020-02-02, 16:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Tack!

Jag är mest intresserad av fallen i Japan i och med att det är där jag bor. Jag vet bara att de första smittade var i Tokyo, Kanagawa och Nara. Jag bor långt från dessa städer, men jag bor fortfarande i en storstad.
Var alla ursprungligen från Wuhan?
Citera
2020-02-02, 16:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är väl bara bra om man tar till extra försiktighetsåtgärder. Tycker inte vi ska klaga på det. De vill väl vara på den säkra sidan.

Om man ska till extra försiktighetsåtgärder så känns det rimligare att kontakta de som suttit på flygplan och buss med kvinnan än att sanera hennes lägenhet.
Citera
2020-02-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tack. Exakt. Tegnell är en sovande mupp. Jag frågar lugnt mina anhöriga hur de känner. En sa ordagrant "Men Anders Tegnell säger ju att det är lugnt".

Vad svarar man på det? Så bara att han inte är tillräckligt insatt. Han är antingen inte tillräckligt informerad eller så försöker han mana befolkningen till lugn trots globalt nödläge och nu pandemi.

Jag vet inte vad som är värst.

Vad vill du att AT ska göra?
Citera
2020-02-02, 16:32
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Var alla ursprungligen från Wuhan?

Jag är inte helt uppdaterad, men i början var det kinesiska turister från Wuhan som upptäcktes vara smittade i Japan. Ett par var japanska turister som precis varit i Wuhan. Fallet i Nara var det första fallet i Japan där personen inte hade varit i Wuhan (eller ens i Kina), men den mannen är busschaufför som hade kört ett flertal kinesiska turister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in