2020-02-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.A
Arbetar mitt i det centralaste av Stockholm.
Förra veckan hade jag en kollega som kom tillbaka från semestern efter att ha spenderat tre veckor i Kina tillsammans med sin kinesiska pojkvän. De hade rest runt i alla möjliga stora städer och hälsat på släktingar till honom till höger och vänster.
Sett massor av fotografier på detta.

Eftersom vi har möjligheten, påpekade jag att det nog var bäst att hon arbetade hemifrån i två veckor, precis enligt det beslut som Volvo och H&M har gjort med sina anställda som kommer från Kina, just för att vi inte vet så mycket om viruset.

Så blev det givetvis inte, och jag är numera stämplad som en räddhågsen domedagsprofet.

Har tagit beslutet att inte träffa någon av mina "svaga" vänner/släktingar, i alla fall tills jag vet att hon håller sig helt frisk. Jag reser kollektivt när det är lite folk på tunnelbanan och under rusningstid går jag till och från jobbet. Men det är ju inte jag som borde vara i "karantän", utan min kollega.
Tänker att det finns sååå många liknande fall där ute.

Stör mig som fan på det här.
Tycker att du resonerar helt rätt angående att försöka undvika smitta. Det är din arbetskamrat och era chefer som är oansvariga - inte du som är domedagsprofet. Många verkar ha glömt bort vad försiktighetsprincipen innebär. Inte minst stollarna på Folkhälsomyndigheten.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Är inte corona en typ av virus som har stor benägenhet att mutera?

Jo, alltså coronavirus är ju ett muterat virus i grunden. Från källa till så kallad värd. Men sedan verkar det inte mutera alls under spridningsfasen.

Jag vet att många inte håller med om det, men egentligen så pratar man om olika faser och beteenden.

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/sadan-bliver-coronavirus-en-aegte-draeber
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Anders Tegnell svarade i en chatt för någon dag sedan att hiv-mediciner (alltså antivirala) inte har effekt på corona. Han kanske borde ringa thailändarna och förklara det.

Anders T har troligen rätt. Thailändarna har lagt till medicin som hjälper mot MERS. Så det är kombon som verkar hjälpa. Dock är det bara en patient så det kan vara slumpen.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1849024/thai-doctors-say-two-drug-groups-effective-on-patient
Citera
2020-02-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi har ganska många fall av bekräftad smitta och inga indikationer på en mutation. Tusentals medicinsk personal och forskare jobbar dygnet runt.
1. Du vet inte hur diagnosen ställs. Jag tvivlar på att det är en sekvensering där varenda baspar ska stämma överens.

2. Vi har indikationer på en mutation, enligt mig. Statistiken för hela världens samlade fall, exklusive Hubei, alltså över femtusen bekräftade fall, visar på 11 dödsfall och 130 eller något tillfrisknade. Det är Hubei som ändrar statistiken.
Citera
2020-02-02, 15:44
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRdlw1/experten-ingen-risk-att-svenskarna-kan-sprida-coronaviruset

Citat:

Coronaviruset klassas sedan i går som en samhällsfarlig sjukdom.
Trots det kommer de evakuerade svenskarna endast att sättas i så kallad ”frivillig hemkarantän”.

Risken att smittan skulle kunna spridas i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten.

Ärke liberala globalist idioten Tegnell i Aftonhoran!
Senast redigerad av PutinsPutain 2020-02-02 kl. 15:47.
Citera
2020-02-02, 15:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Det är ett RNA virus, mutate is what they do...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6107253/

Jo, det är inte muterandet som är intressant, utan hur och när det muterar. Om det inte muterat hade vi människor aldrig kunnat få det. Under spridningsfasen är muterandet inte särskilt troligt, även om lärda vill få det att låta så.

https://illvet.se/medicin/sjukdomar/sadan-bliver-coronavirus-en-aegte-draeber
Citera
2020-02-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Det är ett RNA virus, mutate is what they do...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6107253/

Hur farligt kan det muteras till i teorin? 100% luftburet och dödligt?
Citera
2020-02-02, 15:47
Medlem
Hej, kan någon hjälpa mig att se logiken i detta.

Folkhälsomyndigheten säger att viruset inte klarar sig lång stund utan en bärande värd. Således smittar väl inte döda ting?

Samtidigt vill Folkhälsomyndigheten att den smittade kvinnans lägenhet i Jönköping ska saneras.

Trots att lägenheten förmodligen kommer att stå tom i flera veckor när kvinnan ligger isolerad på sjukhus. Hur fan skulle virus kunna överleva där?
Citera
2020-02-02, 15:47
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vilken 45-procentiga ökning? Eller ökning ?
Ja det var modeller bla från den Vitruvianske mannen om du dödsfallen och smittade skulle öka med 45 procent om dagen
Citera
2020-02-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Anders T har troligen rätt. Thailändarna har lagt till medicin som hjälper mot MERS. Så det är kombon som verkar hjälpa. Dock är det bara en patient så det kan vara slumpen.

https://www.bangkokpost.com/thailand/general/1849024/thai-doctors-say-two-drug-groups-effective-on-patient
Expressens översättning
”Dels handlar det om medicinen oseltamivir som används för att behandla för att behandla patienter som insjuknat i Middle East respiratory syndrome coronavirus (Mers), och aidsmedicinerna lopinavir och ritonavir”

Oseltamivir är ju Tamiflu och den skrev Tegnell uttryckligen häromdagen att den INTE har effekt.
Tegnell är samma person som intygade att Pandemrix var ett helt säkert vaccin.

Jag tar nog hans uttalanden med en nypa salt för säkerhets skull.
Citera
2020-02-02, 15:48
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, för dom är det döden med säkerhet.

Ja, det är illa. Men du kan ju komma hem själv, på eget bevåg, och ringa sjukvårdsupplysningen eller närmaste sjukhus direkt när du landar (eller ännu hellre ifrån Thailand, så att de är beredda). Så får du ambulanstransport till provtagning. Det skulle jag göra, jag skulle definitivt inte vänta och kanske bli svårt sjuk i ett främmande land. Du har väl en försäkring i alla fall, så att du kan betala för vård på ett bra sjukhus i så fall?

Åja. Är inte orolig för min del. Men tänker generellt så saknar folk logik och detta vrous smittar sig snabbt. Men för säkerhets skull ska jag vända mig till flygpersonalen på Arlanda och säga att jag mår dåligt bara för att testa mig.
Citera
2020-02-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Hej, kan någon hjälpa mig att se logiken i detta.

Folkhälsomyndigheten säger att viruset inte klarar sig lång stund utan en bärande värd. Således smittar väl inte döda ting?

Samtidigt vill Folkhälsomyndigheten att den smittade kvinnans lägenhet i Jönköping ska saneras.

Trots att lägenheten förmodligen kommer att stå tom i flera veckor när kvinnan ligger isolerad på sjukhus. Hur fan skulle virus kunna överleva där?

Det är väl bara bra om man tar till extra försiktighetsåtgärder. Tycker inte vi ska klaga på det. De vill väl vara på den säkra sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in