2020-01-30, 22:43
Medlem
Här har vi en sommarstuga med "äldre charm", dvs ser ut som ett fallfärdigt ruckel. Och är typ byggd på en väg. Nåja, priset är satt därefter.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-appelbo-vansbro-kommun-hunflen-20-11872316
Citera
2020-01-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Kökshörna med kakelugn:
https://www.wrede.se/objekt/hornvaning-pa-skeppargatan/#fasad-object-images

Det var verkligen inte i min smak. Kakelugnar har jag i fyra sovrum och en i vardagsrum, där passar det.
I köket kan man tänka sig vedspis, eller en avdelning med öppen spis ev.
Ful soffa var det också i denna lägenhet, men den tar ju säljarna med sig. Köksinredningen passade inte heller, (stackars vackra kakelugn som skulle få sånt sällskap i rummet,) riv bort eländet och bygg köket i nåt annat rum.
Citera
2020-01-30, 23:54
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Det var verkligen inte i min smak. Kakelugnar har jag i fyra sovrum och en i vardagsrum, där passar det.
I köket kan man tänka sig vedspis, eller en avdelning med öppen spis ev.
Ful soffa var det också i denna lägenhet, men den tar ju säljarna med sig. Köksinredningen passade inte heller, (stackars vackra kakelugn som skulle få sånt sällskap i rummet,) riv bort eländet och bygg köket i nåt annat rum.
Kakelugnar är stiliga men de käkar verkligen utrymme och gör rummen svårmöblerade. Sen eldar man fan aldrig i dem heller, blir så jävla varmt, kanske om man bor på landet eller i rivningskåk.
Citera
2020-01-31, 10:28
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/gard-8rum-matvik-karlshamns-kommun-matvikshamnsvagen-376-16577575

Drygt 100 hektar precis vid Östersjön är nog ganska ovanligt...
Citera
2020-01-31, 13:37
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Inte Hemnet men...

Nagot for Star Wars fantasten.

https://www.cnet.com/pictures/this-is-the-26-5-million-star-wars-themed-mansion-youre-looking-for/
Citera
2020-01-31, 23:20
Medlem
Citat:
Kakelugnar är stiliga men de käkar verkligen utrymme och gör rummen svårmöblerade. Sen eldar man fan aldrig i dem heller, blir så jävla varmt, kanske om man bor på landet eller i rivningskåk.

Att de skulle göra rummen svårmöblerade har jag aldrig tänkt på, men det var ju fallet i den där lägenheten där de placerat köksinredningen ihop med en vacker kakelugn.

Men litegrann kan jag förstå att man tidigare slängde ut fina kakelugnar för att det blev så skräpigt framför, när man hanterar veden, och sedan askan. Och så kommer sotarn och stökar till det också med jämna mellanrum, med alla sina viskor och borstar.
Tycker du att det blir för varmt? Man ska ju inte elda kontinuerligt, bara nån brasa när det är ruggigt och sen står man med ryggen mot och värmer sig så ljuvligt.
Och som reserv om strömmen skulle gå, då funkar ju inte bergvärmen.
Om krisen eller kriget kommer, broschyren du vet...Bor man i stan då så blir det till att krypa in i kojan man byggt sig med filtar och ett bord. Då kan de med kakelugn elda på så länge det finns ved.
Citera
2020-01-31, 23:27
Medlem
Citat:
Att de skulle göra rummen svårmöblerade har jag aldrig tänkt på, men det var ju fallet i den där lägenheten där de placerat köksinredningen ihop med en vacker kakelugn.

Men litegrann kan jag förstå att man tidigare slängde ut fina kakelugnar för att det blev så skräpigt framför, när man hanterar veden, och sedan askan. Och så kommer sotarn och stökar till det också med jämna mellanrum, med alla sina viskor och borstar.
Tycker du att det blir för varmt? Man ska ju inte elda kontinuerligt, bara nån brasa när det är ruggigt och sen står man med ryggen mot och värmer sig så ljuvligt.
Om krisen eller kriget kommer, broschyren du vet...Bor man i stan då så blir det till att krypa in i kojan man byggt sig med filtar och ett bord. Då kan de med kakelugn elda på så länge det finns ved.
Om krisen kommer tar veden slut. Det blir till att elda köksluckorna.

Men -ja, vissa kakelugnar ser bara ut som stora kolosser man hellre skulle plocka ner. Vissa är ju inte vackert vita utan bruna och gröna.
Citera
2020-02-01, 02:45
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:

Man ska inte underskatta kakelugnar. När vi kommer få mer och mer strömavbrott då vi stänger ner kärnkraftverken så kommer öppna spisar vara guld värda.
Citera
2020-02-01, 04:27
Medlem
Citat:

Å andra sidan så verkar de flesta kakelugnar vara obrukbara, tycker att det rätt sällan står att man kan elda i dem. Antingen så är själva ugnen defekt eller skorstenen ur funktion.

Mycket utrymme för en inredningsdetalj!
Citera
2020-02-01, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Inte Hemnet men...

Nagot for Star Wars fantasten.

https://www.cnet.com/pictures/this-is-the-26-5-million-star-wars-themed-mansion-youre-looking-for/

Ser ut som något Sheldon Cooper skulle bygga om han blev onödigt rik.

Jo, jag är lite avundsjuk
Citera
2020-02-02, 11:49
Medlem
SuraStinas avatar
Det här måste vara de fulaste mäklarfoton jag någonsin sett.
http://w4.objektdata.se/pregen/129/OBJ14259_1755553129/wp.htm?firmanr=14259
Citera
2020-02-02, 14:03
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Det här måste vara de fulaste mäklarfoton jag någonsin sett.
http://w4.objektdata.se/pregen/129/OBJ14259_1755553129/wp.htm?firmanr=14259

Jag misstänker starkt att detta inte är mäklarens fotograf utan någon som "sparar" in pengar genom att lägga ut egna kort.

Är dock rätt säker på att man förlorar då det sätter tonen för allt kring huset, från hur mycket pengar som funnits till underhåll, kvalité på valen av inköp och antagligen kvalitén på utförande.

Se bara "filmkväll", vem nöjer sig med att skjuta mot en målad vägg med lister i vägen och allt för stod bild för att få plats.
Senast redigerad av rancor 2020-02-02 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in