2020-02-02, 11:50
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Tragiskt, det här skulle vara en tråd om/under fliken vetenskap men verkar vara kidnappad av ett antal freaks som tror jordens undergång är på väg när Kina övar karantän.

Hmm, övar? Vad skulle föreslå att det är en övning? Är bygget av ett nytt sjukhus på en vecka också en övning tro?
Citera
2020-02-02, 11:51
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Jag menade västerlänningar som smittats tidigt i Wuhan och gått igenom sjukdomsförloppet. De flesta i siffrorna utanför kina är fortfarande kineser.

Ja det väntar jag mig att vi får svar på den närmsta veckan.
Ingen har ju testat sig som kommit därifrån, inte så många söker vård för en liten flunsa heller.
Så jag kan inte svara på det än. Jag vet lika lite som du.
Du kan ju dessutom vara sjuk i en hel månad innan det blir allvarligt, så ingen vet väl direkt vad som kommer i den frågan.
Senast redigerad av Grollaren 2020-02-02 kl. 11:56.
Citera
2020-02-02, 11:51
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Det tycks vederhäftigt. Men man kan ju undra lite varför det inte skulle kunna gå att skriva samma artikel fast signerat.

Särskilte detta tyckte jag var intressant:

Now due to Chinese bureaucracy and how the confirmations work in China, lack of supplies and personnel when Wuhan hospitals were overwhelmed last week, and difficulty producing the test kits, there is a lag time of up to 12 days to someone being suspected and able to be tested in Wuhan. I think this week they're working hard on bringing that lag down, and the lag is a lot shorter in other provinces due to still-functioning logistics, but it's still about 5 days at least in almost all of China, due to the multiple bureaucratic checks they force it to go through before it's deemed "confirmed enough". There's a trade-off between accuracy (yes, they wouldn't want to make an embarrassing mistake misdiagnosing or mistaking identity) and speed.

In the rest of the world, the delay can be very fast, ~1 day response to 3 or 4 days as well, depending on the country's infrastructure and availability of test kits/proximity to CDC center that's stocking it.

So really the way to think about the number of confirmed cases in China is, this is the number of cases that we can confirm from about 7-10 days ago. This is how we're roughly working with the data. I think most laypeople are just assuming this is a "live" number which is just not the case, it takes time from patient intake to screening to testing to confirmation to double checking.

Han förklarar det i texten.
Citera
2020-02-02, 11:55
Medlem
Nya fall i Tyskland.
Nån som kan översätta lite?
https://www.kreis-germersheim.de/kv_germersheim/Unsere%20Themen/Pressemitteilungen/2020/Gemeinsame%20Pressemitteilung%20der%20Luftwaffe,%2 0dem%20Deutschem%20Roten%20Kreuz,%20dem%20Landkrei s%20und%20der%20Stadt%20Germersheim/
Citera
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Öh.. nähä?
Kan du inte läsa?
Jaha du ville göra en rasfråga av det. Missade det. Vet inte.

Sluta tramsa om rasfrågor. Det här är riktig vetenskap och inte genus"forskning". Således högst relevant för att komma fram till en lösning på denna pandemi.

Studier på ett mikrourval har antydit att ACE2 kan inverka på hur allvarligt viruset slår mot den drabbade. Kineser har mer av Denizovmänniskan i sig än t.ex afrikaner och europeer. Därför tål kineser i allmänhet högre höjder än andra då deras lungor är något annorlunda. Dock visade studien att det KAN vara en nackdel vad gäller detta viruset.

Och jag vet att alla är lika mycket värda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant. Det tycks vederhäftigt. Men man kan ju undra lite varför det inte skulle kunna gå att skriva samma artikel fast signerat.

Särskilte detta tyckte jag var intressant:

Now due to Chinese bureaucracy and how the confirmations work in China, lack of supplies and personnel when Wuhan hospitals were overwhelmed last week, and difficulty producing the test kits, there is a lag time of up to 12 days to someone being suspected and able to be tested in Wuhan. I think this week they're working hard on bringing that lag down, and the lag is a lot shorter in other provinces due to still-functioning logistics, but it's still about 5 days at least in almost all of China, due to the multiple bureaucratic checks they force it to go through before it's deemed "confirmed enough". There's a trade-off between accuracy (yes, they wouldn't want to make an embarrassing mistake misdiagnosing or mistaking identity) and speed.

In the rest of the world, the delay can be very fast, ~1 day response to 3 or 4 days as well, depending on the country's infrastructure and availability of test kits/proximity to CDC center that's stocking it.

So really the way to think about the number of confirmed cases in China is, this is the number of cases that we can confirm from about 7-10 days ago. This is how we're roughly working with the data. I think most laypeople are just assuming this is a "live" number which is just not the case, it takes time from patient intake to screening to testing to confirmation to double checking.
Detta innebär att man ligger ungefär 3 dubblingar efter verkligheten. Det skulle innebära att det är ungefär 120000 som är smittade idag.
Citera
2020-02-02, 11:56
Medlem
Blåfisks avatar
https://www.flightradar24.com/HFM432/
Flight 5M432/HFM432 passerar snart över Gotland på sin färd från Wuhan till Paris, en chartrad flygmaskin som hämtat hem européer från just Wuhan.

Mer här:
https://simpleflying.com/hi-fly-a380-wuhan/?fbclid=IwAR3HMC9rDGE9QQbzefwZaQNAjRRUFNkb8DZ6SUH1 zO3bDR0enPi7Mk3YfWM
Citera
2020-02-02, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Nya fall i Tyskland.
Nån som kan översätta lite?
https://www.kreis-germersheim.de/kv_germersheim/Unsere%20Themen/Pressemitteilungen/2020/Gemeinsame%20Pressemitteilung%20der%20Luftwaffe,%2 0dem%20Deutschem%20Roten%20Kreuz,%20dem%20Landkrei s%20und%20der%20Stadt%20Germersheim/

Två av de 115 som flugits hem till Tyskland och sitter i karantän har testat positivt.
Citera
2020-02-02, 11:59
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Sluta tramsa om rasfrågor. Det här är riktig vetenskap och inte genus"forskning". Således högst relevant för att komma fram till en lösning på denna pandemi.

Studier på ett mikrourval har antydit att ACE2 kan inverka på hur allvarligt viruset slår mot den drabbade. Kineser har mer av Denizovmänniskan i sig än t.ex afrikaner och europeer. Därför tål kineser i allmänhet högre höjder än andra då deras lungor är något annorlunda. Dock visade studien att det KAN vara en nackdel vad gäller detta viruset.

Och jag vet att alla är lika mycket värda.

Jag har gjort ett tillägg i mitt inlägg.
Jag har ingen åsikt alls om några värdegrunder. Jag tror bara det är helt irrelevant för detta virus framfart huruvida man är asiat eller ej.
Men jag har inga fakta i frågan så du kan kanske ha rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Två av de 115 som flugits hem till Tyskland och sitter i karantän har testat positivt.

Ok. Begränsat då. Tack.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Hmm, övar? Vad skulle föreslå att det är en övning? Är bygget av ett nytt sjukhus på en vecka också en övning tro?

Ja, övning i den bemärkelsen att det självklart finns en insikt att detta virusutbrott med en spridning och dödlighet som verkar moderat, kan utgöra en mycket välbehövlig övning inför de troligen betydligt väre scenarier som kommer, när vet ingen.
Citera
2020-02-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om det är orimligt eller ej beror helt på smittans karaktär, ju mer smittsam, dödlig eller vårdkrävande sjukdomen är desto större anledning att stänga gränsen så klart. Man kan ju inte dra alla sjukdomar äver en kam. Men som det ser ut i nuläget är denna sjukdom så allvarlig att man måste göra begränsningar av rörligheten Allt annat är idioti. Kanske om en månad att man vet så mycket mer så att man kan ta ett annat beslut.

Klonar dom er i en fabrik?
Det är helt orimligt att som skribenten jag diskuterade med stänga gränserna helt, stänga alla skolor och arbetsplatser samt införa utegångsförbud i hela Sverige på grund av den här virussjukdommen.
En antal rimliga åtgärder är:

Upplysa folk om vikten av god handhygien.

Avråda från resor till fastlandskina tills dess läget klarnat.

Läkarundersöka folk som rest in från de drabbade områdena.

Sen ska myndigheterna håll koll på utvecklingen och vidta lämpliga åtgärder i takt med hur det utvecklas. Kanske skriva nåt avtal med nåt vaccinföretag om det blir aktuellt så att folk i riskzonen kan få vaccin så tidigt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in