2020-02-02, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo det möjligt? Men varför då endast gripna för vållande?
Finns massor av scenario som kan vara vållande som att inte söka sjukvård om ett barn fått i sig någon form av drog, ramlat och blivit medvetslöst eller blivit sjukt och under dagar pendlat i vakenhetsgrad, finns ju exempelvis infektioner som kräver intensivvård.
Citera
2020-02-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Nja. Det skulle jag inte säga. Brott mot griftefriden är mer när man skändar kroppen på något sätt. Kanske packar ner den i en väska, styckar eller gömmer.

Ja, det är det jag också tänkt att det betyder. Men det var när jag googlade snabbt det stod "obehörigen flyttar kroppen" jag funderade på det.
Citera
2020-02-02, 10:41
Medlem
Ett scenario som kan falla under både vållande till annans död och brott mot griftefriden är att flickan har badat och drunknat utan att hon fått hjälp (vållande) Föräldrarna flyttar henne från badkaret (brott mot griftefrid)
Citera
2020-02-02, 10:46
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Vi vet ju inte om huvudet faktiskt var skilt från huvudet ännu?

Vi kan vara helt säkra på att huvudet inte var avskilt från kroppen. Det finns inte ett scenario där så skulle vara fallet och man inte skulle inleda en mordutredning.
Citera
2020-02-02, 10:49
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Nej det vet jag, menade att personen jag citerade skrev att tappat, kunde ha samband med detta med spekulationer om huvudet åtskillt från kroppen.
Jag kan inte förstå vilken olycka det kan handla om? Om man hittar ett barn död, borde de väl gripas för mord? Är ju andra föräldrar som blivit det men som sedan avskrivs som olycka. Varför endast vållande och brott mot griftefriden, förstår inget?
En olycka med dödlig utgång skulle kunna vara att en förälder på skoj kastar upp ett barn i luften för att sedan ta det i sina armar, om man då missar att geppa barnet när det är på väg ner kan det likställas med att tappa. Finns även föräldrar som låter sina barn så och balansera på sina handflator medens de höjer sina sänder om barnet då ramlar kan det likställas med att tappas.
Ett barn och även äldre kan ådra sig skallskador även från relativt låga höjder beroende på bland annat den vinkeln på huvudet de landar, underlag mm
Ett barn med kraftiga skallskador invändigt kan ha livshotande skador om de inte kommer under akutvård, men kan kanske uppfattas som enbart trötta och slöa.
Citera
2020-02-02, 10:51
Medlem
Kan det vara grov vanvård? Finns flera exempel på detta, både i Sverige och i andra länder, där föräldrarna låtit sina barn svälta ihjäl och de inte tagit hand om barnens hygien. I ett fall hade de låtit sitt barn ha samma blöja jättelänge, barnet påträffades död i hemmet, ihjälsvulten och med blöjan full med avföring, sönderfrätt hud på rumpan osv. Grova infektioner. Och sen har de alltså inte kontaktat vården på något sätt utan har haft sina döda barn kvar i hemmet. Kontaktat vården eller myndigheterna har andra gjort när de kommit på att något är fel.
😢
Fast hade det varit aktuellt i detta fallet hade väl föräldrarna inte bara blivit anklagande för vållande, eller grovt vållande som det står i tidningarna. Vet inte riktigt var gränserna går för olika brott.
Citera
2020-02-02, 11:06
Medlem
Äntligen förstod jag hur fan man kunde börja kommentera. Har klurat i ca 60 sidor och 2 dagar HUR.. Är en inte så jättevan internet användare. Jag vet, lite socialt efterbliven.

Iallafall, hej.

Jag vet vem mamman är sen gammalt. Inte så jag känner henne på något sätt. Men har stött på henne. Detta efter omhändertagandet av hennes dotter. Så inte allt för längesen. Och jag kan bekräfta att hon var en tung missbrukare. Riktigt ostabil lustig jävel. Hennes karl, ja vad ska man säga. Ingen svärmorsdröm direkt.
Hur hon levde idag vet jag ej. Hon försvann lite under jorden. Kanske för att skärpa sig, detta antagande pga hon( helt jävla sjukt nog) fick tillbaka vårdnaden. Så något rätt måste hon gjort, eller ja tills detta skedde... Grannar har skvallrat om att mamman såg allt annat än "frisk" ut vad nu detta kan betyda.
Pappan bor i sina pärons hus, dock har ingen direkt sätt föräldrarna. Grannar viskar om att dom inte bor där. Själv vet jag inte. Men han har vistats där, med en pojke. Hälsat o varit glad, ansetts som trevlig.

Ja lite av de jag vet.

När jag träffade på mamman blev jag riktigt orolig, och nästan rädd. Ni vet, sådär skräckfilmsrädd.
Citera
2020-02-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissungen49
Äntligen förstod jag hur fan man kunde börja kommentera. Har klurat i ca 60 sidor och 2 dagar HUR.. Är en inte så jättevan internet användare. Jag vet, lite socialt efterbliven.

Iallafall, hej.

Jag vet vem mamman är sen gammalt. Inte så jag känner henne på något sätt. Men har stött på henne. Detta efter omhändertagandet av hennes dotter. Så inte allt för längesen. Och jag kan bekräfta att hon var en tung missbrukare. Riktigt ostabil lustig jävel. Hennes karl, ja vad ska man säga. Ingen svärmorsdröm direkt.
Hur hon levde idag vet jag ej. Hon försvann lite under jorden. Kanske för att skärpa sig, detta antagande pga hon( helt jävla sjukt nog) fick tillbaka vårdnaden. Så något rätt måste hon gjort, eller ja tills detta skedde... Grannar har skvallrat om att mamman såg allt annat än "frisk" ut vad nu detta kan betyda.
Pappan bor i sina pärons hus, dock har ingen direkt sätt föräldrarna. Grannar viskar om att dom inte bor där. Själv vet jag inte. Men han har vistats där, med en pojke. Hälsat o varit glad, ansetts som trevlig.

Ja lite av de jag vet.

När jag träffade på mamman blev jag riktigt orolig, och nästan rädd. Ni vet, sådär skräckfilmsrädd.
Välkommen! Tack för informationen!
Citera
2020-02-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissungen49

Iallafall, hej.

Ja lite av de jag vet.

Tack för din input här. Vi får väl snart veta vad den där "olyckan", som mamman benämner det hela, bestod i.
Citera
2020-02-02, 11:16
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
Välkommen! Tack för informationen!

Tack för din info. Vet du om mamman arbetat/arbetar idag? Har hon några sociala medier vad du vet?
Citera
2020-02-02, 11:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
En olycka med dödlig utgång skulle kunna vara att en förälder på skoj kastar upp ett barn i luften för att sedan ta det i sina armar, om man då missar att geppa barnet när det är på väg ner kan det likställas med att tappa. Finns även föräldrar som låter sina barn så och balansera på sina handflator medens de höjer sina sänder om barnet då ramlar kan det likställas med att tappas.
Ett barn och även äldre kan ådra sig skallskador även från relativt låga höjder beroende på bland annat den vinkeln på huvudet de landar, underlag mm
Ett barn med kraftiga skallskador invändigt kan ha livshotande skador om de inte kommer under akutvård, men kan kanske uppfattas som enbart trötta och slöa.
Men nu vet vi ju att det var advokaten som uttalade sig klumpigt, så nog tjatat om tappa nu!

Jo jag förstår vad olyckor är, men inte hur de kan veta att det är en olycka? Dessutom tillsammans med brott mot griftefriden? Som jag tidigare skrev, finns det föräldrar som grips för mord och det sedan visade sig vara en olycka? Hur kan de så tidigt utesluta mord i detta fall?
Citera
2020-02-02, 11:24
Medlem
En värdelös Facebook där man inte kan se någonting. Varken bilder eller info.
Tror inte hon arbetade, men kan ha varit timanställd inom vården. Försöker luska i om något dagis där barnet gick kanske vet något. Ganska många yngre lösa människor som arbetar inom barnomsorg och som gärna skvallrar. Är lite för gammal för att kunna fråga själv utan att framstå som, creepy..
Av ryktesväg från ex flickvän så var hon påverkad på BB. Därav ryckte soc in ganska snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in