2020-02-02, 09:06
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Vad tänker du på? Att hon säger att brott mot griftefriden kan vara att man väljer att inte ringa 112 med en gång. Ja det skulle jag säga är ett brott mot griftefriden.

Det har tidigare nämts i AB att barnet varit dött "en tid" innan den anhörige kontaktat 112. Känns som det vore möjligt att brott mot griftefriden skulle handla om detta.
Citera
2020-02-02, 09:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Okej, så du tycker att advokatens formulering är absolut till 100 procent GLASKLAR och väcker inte minsta fundering? Du undrade ingenting när det på ett håll även stod att barnets huvud skulle vara separerad från kroppen och vilket av de två uppgifterna som kunde stämma?

I vilket fall så är det väl en illa vald formulering av hennes advokat.

– Jag kan inte berätta mer än att det är en tragisk olyckshändelse i hemmet. Min klient förnekar att hon är på något sätt vållande, säger mammans advokat Per Oehme.

Han fortsätter:

– Hon är helt förkrossad. Inte nog med att hon har tappat ett barn, nu är hon inlåst också

https://www.expressen.se/nyheter/krim/mamman-om-dotterns-dod-en-tragisk-olycka/

Orkar inte diskutera det där nåt mer. Det har ju avhandlats sjuttioelva ggr igår kväll.
Ja, det är helt glasklart för mig vad som menas.
Då jag levt ett tag och hört detta uttryck ett antal gånger."
Tappat" =förlorat. "
Sen lossnar inte huvudet från kroppen om det tappas, jo möjligen från hög höjd med giljotin under?
Citera
2020-02-02, 09:46
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tappat" =förlorat. "
Sen lossnar inte huvudet från kroppen om det tappas, jo möjligen från hög höjd med giljotin under?
Vi vet ju inte om huvudet faktiskt var skilt från huvudet ännu?
Senast redigerad av Dukanva85 2020-02-02 kl. 09:48.
Citera
2020-02-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tappat" =förlorat. "

För all del, fortsätt gärna med att inte förstå vad jag menar och hur frågan från början uppstod igår, men jag lägger inte mer energi på vidare förklaring.
Citera
2020-02-02, 10:11
Medlem
tinkyminkys avatar
Då är det knappt två timmar kvar för åklagaren att bestämma sig ang. häktning. Kan vi få tag på dokument idag, eller lär vi få vänta tills imorgon?
Citera
2020-02-02, 10:22
Medlem
Barnet kan ha varit dött i flera dagar vilket är ett brott mot griftefriden , har ju hänt otaliga gånger att människor haft en död anhörig i hemmet länge för att de hamnat i någon form psykisk kris
Citera
2020-02-02, 10:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukanva85
Vi vet ju inte om huvudet faktiskt var skilt från huvudet ännu?
Nej det vet jag, menade att personen jag citerade skrev att tappat, kunde ha samband med detta med spekulationer om huvudet åtskillt från kroppen.
Jag kan inte förstå vilken olycka det kan handla om? Om man hittar ett barn död, borde de väl gripas för mord? Är ju andra föräldrar som blivit det men som sedan avskrivs som olycka. Varför endast vållande och brott mot griftefriden, förstår inget?
Senast redigerad av rubin22 2020-02-02 kl. 10:26.
Citera
2020-02-02, 10:25
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Barnet kan ha varit dött i flera dagar vilket är ett brott mot griftefriden , har ju hänt otaliga gånger att människor haft en död anhörig i hemmet länge för att de hamnat i någon form psykisk kris
Jo det möjligt? Men varför då endast gripna för vållande?
Citera
2020-02-02, 10:28
Medlem
Kan det räknas som brott mot griftefriden om barnet drunknat och man sedan flyttat barnet från badkaret till sängen el liknande?
/okunnig inom ämnet
Citera
2020-02-02, 10:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrokenL
Kan det räknas som brott mot griftefriden om barnet drunknat och man sedan flyttat barnet från badkaret till sängen el liknande?
/okunnig inom ämnet
Nej det kan jag inte tänka mig?
Citera
2020-02-02, 10:30
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
/okunnig inom ämnet

Är inte säker men det känns nödvändigt att flytta personen från vatten för att kunna utföra HLR.
Citera
2020-02-02, 10:33
Medlem
Dukanva85s avatar
Citat:
/okunnig inom ämnet
Nja. Det skulle jag inte säga. Brott mot griftefriden är mer när man skändar kroppen på något sätt. Kanske packar ner den i en väska, styckar eller gömmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in