2020-02-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Man kan erbjuda frivillig hemkarantän, många förstår nog allvaret och går med på det.

Varför sitta hemma nej vi måste ut och träffa folk det är ett utmärkt tillfälle och Klimatkompensera .Vi är förmånga på planeten.Om jag blir smittad åker jag direkt ut till Araberna och Negrerna i förorten.Har man tur så stryker en del Brottslingar med.Dom gör åtminstone inga brott när dom är sjuka.
Citera
2020-02-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Han verkar ha varit multisjuk. Finns vaccin mot både pneumokocker och Hib.

Intressant fall om inte annat. Men som sagt, han verkar ha varit sjuk redan innan. Två bakterier och ett virus som kör runt i kroppen är nog inte lätt, frågan är om han hade någon annan underliggande sjukdom.

Pneumokocker och hib kan ju ha varit följdsjukdomar om han fick Corona först?
Citera
2020-02-02, 08:33
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast nu inkluderar du som vanligt saker som karantäneffektivitet och intensivvårdskapacitet i dödligheten och smitta. Inte riktigt vetenskapligt korrekt eller hur? Vi kan inte anta att smittan är låg bara för att alla som varit i Kina har ögonen på sig från myndigheterna eller att dödligheten är närmaste obefintlig utanför Kina när Sveriges alla (en) patienter har flera doktorer tillgängliga som kollar läget 24/7. Med ett R0 över 4 kommer läget inte vara så om ett par veckor, då hade du haft betydligt större chans att överleva om du fått viruset idag.
Det är du som drar slutsatser om dödlighet och smitta, inte jag. Jag enbart konstaterar att vi inte ser en exponentiell ökning av [rapporterade] fall utanför Kina, och att vi inte har tillräckligt med data for att dra slusatser om dödlighet. Vad var det som du inte förstod i mitt inlägg?
Citera
2020-02-02, 08:34
Medlem
Någon frågade efter Thai News och det är No News. Regeringen bestämde 27 jan att hålla tyst fram till 7 februari. Dock smittades igår en taxichaffis och så kom en uppdatering då det ändå skulle läcka. Business as usual och syrrorna på Chang Mai lasarettet med en smittad visar upp sig med bilder i pressen i sina fashion masks för $1. Även en girlfriends underbyxor passar bra som mask till en MC taxi. Vi väntar ....
Citera
2020-02-02, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Herregud! Bara i kina.

Undrar varför inga smittade går ut i media? Alla har ju mobiltelefon och sociala medier nu för tiden. Varför gör ingen smittad en intervju? Eller en blogg? Dagbok? Bilder på instagram? De kan ju inte ha så mycket annat att göra... när man har influensa ligger man ju mest och slösurfar.

Hon den svenska tjejen skulle kunna livestreama eller i alla fall låta expressen intervjua henne genom FaceTime.
Naturligtvis har de inte slängt levande människor i liksäckar, kom igen nu. Det räcker ju dessutom med att läsa första kommentarerna på filmen för att se att det rör sig om en felöversättning.

Internet är kanske kraftigt begränsat i Wuhan? Kina är inget öppet land.
Citera
2020-02-02, 08:41
Medlem
Två smittade i Filippinerna varav en dör och en klarar sig - ja, då känns det som oddsen är 50/50. Och nej, jag vet att man inte kan räkna så, att inga andra dött utanför Kina bla bla, men jag tycker ändå det är talande.

Jag var livrädd förra veckan, men har lugnat mig nu och hamnat i acceptans, för det känns som det är helt kört att minska smittspridningen. De som överlever kan se fram emot en samhällskollaps och ärligt talat vet jag inte vilket som är värst - att dö eller att leva kvar i kaos.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du är medveten om att när den här tråden startades för tre veckor sen (2020-01-17) så handlade det om två döda och 49 bekräftade fall? Inga fall fanns utanför Hubei. Du får nog vänta lite med jämförelsen mellan hur många influensa dödar varje år och vad denna epidemi åstadkommit när det gått lite mer än tre veckor.. Man kanske rentav ska vänta till det gått ett år?

Sett till hur länge epidemier kan pågå och hur omfattande spridningen kan bli så har denna just börjat.

Tänk gärna till lite innan du skriver!

Inga problem för mej, jag reagera bara på eran panikreaktion, skrämselpropaganda och era tramsiga konspirationsteorier. För om man ska vänta ett år med att dra slutsatser så ska man ju också vänta ett år innan man trycker på panikknappen och man bör ha vatten på kvarnen innan man påstår att kina döljer sanningen.

Så tänka till innan ni skriver är ju precis vad ni bör göra. Det är ni som dra en massa tidiga slutsatser, det är ni som kommer med konspirationsteorier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Så här lät det för några dagar sedan...

Och nu så här...
Vadå man får väl ändra uppfattning? Idiot. I början verkade det vara jättefarligt men nu är man lite mer beläst och har koll på läget. Det är som en vanlig förkylning/influensa.
Citera
2020-02-02, 08:43
Medlem
Strax mobilintervju från Kina, på Tv4 nyhetsmorgon, med den svenska tjejen.
Citera
2020-02-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Följer händelseutvecklingen väldigt noga här då jag är i Thailand.
Sjukt att UD inte agerar och jag uppdaterat mig dagligen då och blir faktiskt arg över att UD inte agerar med restriktioner utan enkelt hänvisar till lokala myndigheter.
Vad har dem lokala myndigheterna att säga till om en turist sen återvänder hem?
För sist jag var i Phuket flygplats så var det knökfullt med kineser och att svenskar ska beblanda sig med dem, det gör mig nervös.
Pass från en kines ges till incheckningen, denne får virus på händerna, näste person är en svensk som lämnar över sitt pass som sen får tbx den smittad, osv osv.. Finns många scenarion och i och med att många scenarion finns då kanske man ska gå ut med någon form av restriktion till sina medborgare.
Därtill länkar UD till sidor som inte fungerar, departement disease control tex.
Men intressant att Who går ut i sina rapporter och hänvisar till hur myndigheter ska agera men Sverige är passiva på den punkten ännu. Rapporterna finns på Who hemsida angående corona viruset och är på slutet av rapporterna.
Det är väl inget nytt att det dräller av kineser i Thailand? Och med tanke på att i princip alla influensor kommer från kina kanske du istället borde frågat dig själv innan du åkte, är det vettigt att åka hit under influensasäsongen?
Citera
2020-02-02, 08:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det är du som drar slutsatser om dödlighet och smitta, inte jag. Jag enbart konstaterar att vi inte ser en exponentiell ökning av [rapporterade] fall utanför Kina, och att vi inte har tillräckligt med data for att dra slusatser om dödlighet. Vad var det som du inte förstod i mitt inlägg?

Du skrev:
Citat:
för att kunna säga något statistiskt sett, så behöver vi betydligt fler dödsfall innan vi kan gissa vad dödligheten är utanför Kina

Dödligheten är alltså relaterad till hur mycket intensivvårdsplatser det finns tillgängliga, inte bara hur många som dött eller inte utanför Kina.
Citera
2020-02-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Någon frågade efter Thai News och det är No News. Regeringen bestämde 27 jan att hålla tyst fram till 7 februari. Dock smittades igår en taxichaffis och så kom en uppdatering då det ändå skulle läcka. Business as usual och syrrorna på Chang Mai lasarettet med en smittad visar upp sig med bilder i pressen i sina fashion masks för $1. Även en girlfriends underbyxor passar bra som mask till en MC taxi. Vi väntar ....

Du har väl sett de dagliga rapporterna som regeringen lämnar ut. Senaste rapporten jag tittade efter var 30 Jan. Det finns säkert senare om du orkar gå in och titta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in