2020-02-02, 00:40
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det som inte riktigt går ihop är vållandet OCH griftefriden. Det ena hade funkat, men båda två ihop blir klurigt.
Det tycket jag inte alls egentligen. Det gick ryckten i början av tråden om att kroppen var gömd. Nu har jag med all önskvärd tydlighet förstått att det imte tog några 25 minuter att hitta den. Men att man efter att insett att man dödat sitt barn stoppar undan det tänker jag inte alls är omöjligt. Hjärnan kan funka väldigt konstigt hos oss alka.
Jag vakade när en till mig närstående person var döende. När jag insåg att hen hade dött gick jag och satte på kaffe och tog en cigg, det var först när jag gick tillbaka till sängen där hen låg jag insåg att jag skulle larma.
Citera
2020-02-02, 00:42
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Nej. Oavsett vad mamman gjort så skulle inte advokaten säga det till kvällspressen innan uppgifterna blivit offentliga.
Fast advokaten säger ju vad mamman säger. Min klient hävdar säger hon ju, advokater säger vad deras klienter hävdar och åklagarn säger vad personen misstänks för.
Citera
2020-02-02, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tror ni inte mamman själv vill tro att hon tappade sitt barn? Jag tror att om man dödat sitt barn så kickar det in ett och annat försvar i kroppen på en när man inser vad som hänt. Jag tror att förnekelse inför sig själv och andra kan vara extremt stark. Jag tror att försvar och förnekelse skulle vara starkt hos alla i den situationen. Om sen den här mamman har missbruksproblem lär det ju vara metoder som går på automatik i hennes hjärna.

Jag förstår hur du menar, men ger ett instick hur jag funderar:

- OM (jag säger OM) barnet blivit kraftigt skakad (shaken baby syndrome) i affekt så är ju det att direkt skada barnet och man vill då skylla hennes förmodade hjärnskada på att hon tappade barnet av en olyckshändelse.

- Hon tar på sig skulden för vad pappan har gjort eftersom de båda vet att han inte får vistas i hemmet pga begränsad umgängesrätt (minns jag fel, så rätta mig). Jag vet inte om det framgått hur länge barnet ska ha varit dött, men om barnet fått en skallskada (ger sig inte alltid till känna omedelbart) och föräldrarna tror att barnet är hyfsat ok och lägger henne för att vila lite och och hon i sömnen förvärrast i tillståndet så kanske de själva inte visste att barnet avlidit och ändå vill hoppas att det finns en chans att barnet kan överleva när den anhöriga hittar henne. Ja, då drar ju pappan iom att de brutit mot de villkor som ställts.
För skulle flickan gått att rädda så är det ju bye bye forever och de blir av med vårdnaden.

Krångligt formulerat kanske...
Citera
2020-02-02, 00:46
Medlem
Citat:
Det tycket jag inte alls egentligen. Det gick ryckten i början av tråden om att kroppen var gömd. Nu har jag med all önskvärd tydlighet förstått att det imte tog några 25 minuter att hitta den. Men att man efter att insett att man dödat sitt barn stoppar undan det tänker jag inte alls är omöjligt. Hjärnan kan funka väldigt konstigt hos oss alka.
Jag vakade när en till mig närstående person var döende. När jag insåg att hen hade dött gick jag och satte på kaffe och tog en cigg, det var först när jag gick tillbaka till sängen där hen låg jag insåg att jag skulle larma.
Jo men om de dödat barnet är det väl dråp eller mord. Hur kan polisen veta/gissa att det är just vållande?
Citera
2020-02-02, 00:49
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Fast advokaten säger ju vad mamman säger. Min klient hävdar säger hon ju, advokater säger vad deras klienter hävdar och åklagarn säger vad personen misstänks för.

Är du yr eller? Lägg ner snacket om "tappat barn", det har redan plöjts igenom ett antal gånger här.
Fan vad sömnigt...
Citera
2020-02-02, 00:55
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jo men om de dödat barnet är det väl dråp eller mord. Hur kan polisen veta/gissa att det är just vållande?
Men vållade kan ju vara massor, även om man av oaktsamhet vållat någons död, så är nog känslan när man står det med ett dött barn kaos och en människa i chock kan ju göra jätte konstiga saker.
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Är du yr eller? Lägg ner snacket om "tappat barn", det har redan plöjts igenom ett antal gånger här.
Fan vad sömnigt...
Är du dum eller?
Citera
2020-02-02, 00:57
Medlem
Kan det även vara vållande om det skulle vara som Baxman86 skrivit?.
Att flickan va delad i två delar.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Baxman86
Jag kan bekräfta att kroppen var delad i 2 delar ja.
Citera
2020-02-02, 00:57
Medlem
sittande regering utnämner domare

sittande regering styr en centraliserad åklagare

parti politiska nämndemän utgör jury

regeringens centraliserade poliskår som har munkavel gör utredningen åklagaren ska använda

sittande regering är chef över advokatsamfundet...

VEM står på offrets och barnets sida???
Citera
2020-02-02, 01:01
Medlem
Citat:
Det som inte riktigt går ihop är vållandet OCH griftefriden. Det ena hade funkat, men båda två ihop blir klurigt.

Brott mot griftefriden kan också innebära att man ingnorerat barnets behov av nödvändig vård vid allvarlig skada och barnet, till följd, avlider av skadan i ex hemmet?
Fel?
Citera
2020-02-02, 01:03
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag förstår hur du menar, men ger ett instick hur jag funderar:

- OM (jag säger OM) barnet blivit kraftigt skakad (shaken baby syndrome) i affekt så är ju det att direkt skada barnet och man vill då skylla hennes förmodade hjärnskada på att hon tappade barnet av en olyckshändelse.

- Hon tar på sig skulden för vad pappan har gjort eftersom de båda vet att han inte får vistas i hemmet pga begränsad umgängesrätt (minns jag fel, så rätta mig). Jag vet inte om det framgått hur länge barnet ska ha varit dött, men om barnet fått en skallskada (ger sig inte alltid till känna omedelbart) och föräldrarna tror att barnet är hyfsat ok och lägger henne för att vila lite och och hon i sömnen förvärrast i tillståndet så kanske de själva inte visste att barnet avlidit och ändå vill hoppas att det finns en chans att barnet kan överleva när den anhöriga hittar henne. Ja, då drar ju pappan iom att de brutit mot de villkor som ställts.
För skulle flickan gått att rädda så är det ju bye bye forever och de blir av med vårdnaden.

Krångligt formulerat kanske...
Jag håller inget du säger för omöjligt. Förutom shacken baby syndrom. Det är spädbarn som kan dö av att bli skakade på det sättet, du kan inte skaka ett snart fyra årigt barn så det dör, då skulle det avsiktligt eller oavsiktligt nog behövs slå huvudet i något under skakningarna.

Smart det där att mamman ville skydds pappan. Det är inte alls omöjligt.
Speciellt inte om mamman är lite lågbegåvad. Vilket inte är helt ovanligt hos den typen av kvinnor som den bild av henne målats upp här.
Citera
2020-02-02, 01:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Brott mot griftefriden kan också innebära att man ingnorerat barnets behov av nödvändig vård vid allvarlig skada och barnet, till följd, avlider av skadan i ex hemmet?
Fel?

Griftefriden tror jag handlar om hanteringen efter döden.
Citera
2020-02-02, 01:06
Medlem
Citat:
Det går absolut ihop. Det räcker att föräldrarna "inte gör någonting" utan låter barnet ligga kvar när det är avlidet, att man inte ringer polis, sjukvård, etc., för att åklagaren ska kunna se det som brott mot griftefriden. Just "brott mot griftefriden" behöver inte överdrivas, det är inte så att barnet behöver styckas för att åklagaren ska se det som brott mot griftefriden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in