Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Jag har lite svårt att förstå varför man ska idiotförklaras för att man diskuterar ett virus och dess troliga utbredning i världen?
Varför ska man inte vara försiktig och vaksam?
Varför är förberedelse dumt?
Vad är syftet med att nedvärdera människor som bedömer detta som farligt?
Kan ni med säkerhet säga att detta inte är farligt?
Har ni idiotsäkra vetenskapliga uppgifter som styrker att vi inte behöver bry oss?
Är ni redo att ta ansvar för att de människor som lyssnar på att vi ska sitta lugnt i båten, att de inte blir smittade?
Domedagsprofetior har väldigt lite med diskussioner av eventuella utfall byggt på befintliga uppgifter att göra. Det är ganska korkat att skriva så. Men jag ser fram emot svar på mina frågor här, från de som skriker jävla larv och sitt lugnt i båten.
Finns två psykologiska förklaringar:
(1) De är undermedvetet oroliga själva, och försöker påverka andra för att få dem att konformera till deras egen världsbild för att stilla deras oro. Välkänd psykologisk mekanism.
(2) De håller på med löjliga maktspel för att framstå som "alfas" genom att poängtera sin serotonergiska/testosterona maskulinitet, genom att försöka emaskulera andra personer i gruppen. Bara det att "gruppen" här är virtuella pseudonymer på ett forum. En helt meningslös aktivitet som får dem att känna sig bättre om sig själva för en kort stund men som inte hjälper dem i verkligheten.
Sakfrågor är för svårt att diskutera, istället gäller det att uppvisa så hög Dunning–Kruger-effekt som möjligt.