2020-02-01, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
8e december är det första fallet identifierat

Så sannolikt har det cirkulerat en längre tid där, därav det stora utbrottet som syns nu.
Citera
2020-02-01, 21:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ytterligare ett fall i Bayern kopplat till Webasto:

https://www.sueddeutsche.de/muenchen/coronavirus-muenchen-infektion-bayern-1.4781016
Det verkar ha varit effektiv smittning som skett där på Webasto. 8 fall nu i tyskland nu. Alla anställda på Webasto?
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-01 kl. 22:00.
Citera
2020-02-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har lite svårt att förstå varför man ska idiotförklaras för att man diskuterar ett virus och dess troliga utbredning i världen?
Varför ska man inte vara försiktig och vaksam?
Varför är förberedelse dumt?
Vad är syftet med att nedvärdera människor som bedömer detta som farligt?
Kan ni med säkerhet säga att detta inte är farligt?
Har ni idiotsäkra vetenskapliga uppgifter som styrker att vi inte behöver bry oss?
Är ni redo att ta ansvar för att de människor som lyssnar på att vi ska sitta lugnt i båten, att de inte blir smittade?
Domedagsprofetior har väldigt lite med diskussioner av eventuella utfall byggt på befintliga uppgifter att göra. Det är ganska korkat att skriva så. Men jag ser fram emot svar på mina frågor här, från de som skriker jävla larv och sitt lugnt i båten.

Finns två psykologiska förklaringar:

(1) De är undermedvetet oroliga själva, och försöker påverka andra för att få dem att konformera till deras egen världsbild för att stilla deras oro. Välkänd psykologisk mekanism.

(2) De håller på med löjliga maktspel för att framstå som "alfas" genom att poängtera sin serotonergiska/testosterona maskulinitet, genom att försöka emaskulera andra personer i gruppen. Bara det att "gruppen" här är virtuella pseudonymer på ett forum. En helt meningslös aktivitet som får dem att känna sig bättre om sig själva för en kort stund men som inte hjälper dem i verkligheten.

Sakfrågor är för svårt att diskutera, istället gäller det att uppvisa så hög Dunning–Kruger-effekt som möjligt.
Citera
2020-02-01, 22:03
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Grannen min är trevlig men även en galen prepper. Han förvarar sitt vin i stugan. Tror jag traskar dit när han gått och gömt sig i källaren :P
Vårda din relation till grannen. Han verkar vaken, att känna en sådan person är en chans till en garanterat fet sista måltid innan apokalypshästarna bromsar in ovanför bunkern.

Hälsa honom från oss foli0s i Flashbackbunkern! En hälsning till er alla (som blir kvar d.v.s.)
Vi ses senare!
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-02-01 kl. 22:17. Anledning: Stavfle
Citera
2020-02-01, 22:03
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
(1) De är undermedvetet oroliga själva, och försöker påverka andra för att få dem att konformera till deras egen världsbild för att stilla deras oro. Välkänd psykologisk mekanism.

Projicering må hända, jag själv tippar på att boven är semantisk. Smittor är en polariserad debatt idag och den empatiske/inlevelseförmågan tenderar till att sjunka kraftigt i dessa lägen. Det blir en debatt, snarare än en diskussion (sistnämnda kan till och med vänsterpartister och sverigedemokrater komma överens under).
Citera
2020-02-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det verkar ha varit effektiv smittning som skett där på Webasto. 8 fall nu i tyskland nu. Alla anställda på Webasto?
Även barn till en av de smittade.
Citera
2020-02-01, 22:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Redan där avslöjar du dig...flummyndighet. Du är förstås betydligt mer insatt, kunnig och en expert på att sålla diverse info från dina Google sökningar, tillåt mig småle 😏

Google professorer ger jag inte mycket för.

Så här lät det då(svininfluensan), sveriges radio.se, citat;

Anders Tegnell på socialstyrelsen är inte orolig för att Sverige är först ut med att vaccinera och enligt honom är Pandemrix ett mycket väl prövat och godkänt vaccin.

– De vacciner som används i dag i Europa och på andra ställen i världen är omfattande testade läkemedel och de säkraste läkemedel vi har. Det finns ingenstans man är så noga med att ha ett säkert läkemedel som just inom vaccinområdet, säger Anders Tegnell, chef på socialstyrelsens smittskyddsenhet.

Och du förstår inte att folk är skeptiska till Tegnell och Folkhälsomyndigheten?

Du har mage att kalla Tegnell och hans gelikar för experter.

Expert är ett relativt begrepp.
Citera
2020-02-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Finns två psykologiska förklaringar:

(2) De håller på med löjliga maktspel för att framstå som "alfas" genom att poängtera sin serotonergiska/testosterona maskulinitet, genom att försöka emaskulera andra personer i gruppen. Bara det att "gruppen" här är virtuella pseudonymer på ett forum. En helt meningslös aktivitet som får dem att känna sig bättre om sig själva för en kort stund men som inte hjälper dem i verkligheten.

Sakfrågor är för svårt att diskutera, istället gäller det att uppvisa så hög Dunning–Kruger-effekt som möjligt.
Och den 3e
Normalbegåvade människor lessnar tillslut på löst folk som endast matar vinklade siffror, overifierade uppgifter, rena lögner, tankevurpor och annat dylikt.

Någon som har läst eller har några mer uppgifter om tesen att man inte blir immun mot viruset efter tillfrisknande?
Citera
2020-02-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har lite svårt att förstå varför man ska idiotförklaras för att man diskuterar ett virus och dess troliga utbredning i världen?
Varför ska man inte vara försiktig och vaksam?
Varför är förberedelse dumt?
Vad är syftet med att nedvärdera människor som bedömer detta som farligt?
Kan ni med säkerhet säga att detta inte är farligt?
Har ni idiotsäkra vetenskapliga uppgifter som styrker att vi inte behöver bry oss?
Är ni redo att ta ansvar för att de människor som lyssnar på att vi ska sitta lugnt i båten, att de inte blir smittade?
Domedagsprofetior har väldigt lite med diskussioner av eventuella utfall byggt på befintliga uppgifter att göra. Det är ganska korkat att skriva så. Men jag ser fram emot svar på mina frågor här, från de som skriker jävla larv och sitt lugnt i båten.

Därför det baseras på en massa konspirationsteorier om att kina döljer någon mörk sanning, vilket de har noll bevis för.

Man kan givetvis diskutera utfall och hur allvarligt det är, men då man börja blanda in en massa trams om att kina döljer den mörka sanningen, då ÄR det konspirationsteorier.

Man ska inte behöva bevisa ett negativ. Jag säger inte att det inte kan vara farligt, men faktum är ju att inget direkt tyder på att det är mkt värre än en vanlig influensa i nuläget, men det kan givetvis förändras.
Citera
2020-02-01, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så här lät det då(svininfluensan), sveriges radio.se, citat;

Anders Tegnell på socialstyrelsen är inte orolig för att Sverige är först ut med att vaccinera och enligt honom är Pandemrix ett mycket väl prövat och godkänt vaccin.

– De vacciner som används i dag i Europa och på andra ställen i världen är omfattande testade läkemedel och de säkraste läkemedel vi har. Det finns ingenstans man är så noga med att ha ett säkert läkemedel som just inom vaccinområdet, säger Anders Tegnell, chef på socialstyrelsens smittskyddsenhet.

Och du förstår inte att folk är skeptiska till Tegnell och Folkhälsomyndigheten?

Du har mage att kalla Tegnell och hans gelikar för experter.

Expert är ett relativt begrepp.
Självklart är de experter, hur är det fatt med dig?
Citera
2020-02-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Och den 3e
Normalbegåvade människor lessnar tillslut på löst folk som endast matar vinklade siffror, overifierade uppgifter, rena lögner, tankevurpor och annat dylikt.

Någon som har läst eller har några mer uppgifter om tesen att man inte blir immun mot viruset efter tillfrisknande?

Du påstod ju nyss att experter på Twitter har gått ut och sagt att virussmittan är ofarlig, "säsongsinfluensa", "sitt still i båten", osv.

När ska du komma med länkarna? Anders Tegnell räknas inte. Visa gärna forskare med bakgrund från Harvard, Cornell, m fl Ivy League eller liknande. Jag kan ge dig ett antal fristående experter varav ingen menar att detta är en ofarlig influensa. Senaste siffran från Kina är R0 på 4.1 (högre än SARS) och hittills dödlighet i samma utsträckning som SARS.

Ska du visa på motsatsen? Var är dina s.k. icke-vinklade siffror?
Citera
2020-02-01, 22:11
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Folkhälsomyndigheten säger att det inte smittar under inkubationstiden. Hur mycket sanning finns i det påståendet?

Med tanke på vad våra myndigheter valt att kommunicera till befolkningen de senaste åren behöver det inte finnas någon som helst sanning i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in