2020-02-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Tycker det är komiskt att det är massa Average Joes som kommer in här med jämna mellanrum och säger att folk ska vara lugna, oavsett vad.

Men kollar man på Twitter så är experter som Nassim Nicholas Taleb m fl ute och varnar för faran med viruset.

Har ni inget mer insiktsfullt att komma med än "sitt still i båten"? Typ ett ordspråk som fungerar endast fram tills det inte fungerar? Förstår ni överhuvudtaget vad leptokurtosisk svans betyder inom statistik? No?

Det är väl jättebra att alla får komma till tals?
Och att inte alla som kommer in här vill skrämma upp redan uppskrämda människor och måla upp skräckscenarier. Själv är jag intresserad av viruset, Kinas hantering och reaktionerna härinne. Men jag är faktiskt inte särskilt oroad utan avvaktar och följer utvecklingen utanför Kina.
Citera
2020-02-01, 22:15
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Du påstod ju nyss att experter på Twitter har gått ut och sagt att virussmittan är ofarlig, "säsongsinfluensa", "sitt still i båten", osv.

När ska du komma med länkarna? Anders Tegnell räknas inte. Visa gärna forskare med bakgrund från Harvard, Cornell, m fl Ivy League eller liknande. Jag kan ge dig ett antal fristående experter varav ingen menar att detta är en vanlig säsongsinfluensa. Senaste siffran från Kina är R0 på 4.1 (högre än SARS) och hittills dödlighet i samma utsträckning som SARS.

Ska du visa på motsatsen? Var är dina s.k. icke-vinklade siffror?

Leta upp WHOs senaste situationsrapport. Fast WHO kanske också ljuger? Komiskt att Kina ljuger men tillåter kinesiska universitet att slänga upp dessa rapporter som tydligen är den enda sanningen. (Den du hänvisar till är från den 27 btw). Han du dessutom länkar till säger att vi ska vara försiktiga med att dra slutsatser från den rapporten. Men du läser bara det du vill läsa i och sitter där med din domedagsbånge.
Citera
2020-02-01, 22:15
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Är du lika rädd för säsongsinfluensan?

Med tanke på att den har högre mortalitet.

Läs vad jag skriver, är inte rädd för egen del.

De i min närhet som är extra känsliga är självklart vaccinerade mot säsongsinfluensan.
Citera
2020-02-01, 22:16
Medlem
brutenbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Därför det baseras på en massa konspirationsteorier om att kina döljer någon mörk sanning, vilket de har noll bevis för.

Man kan givetvis diskutera utfall och hur allvarligt det är, men då man börja blanda in en massa trams om att kina döljer den mörka sanningen, då ÄR det konspirationsteorier.

Man ska inte behöva bevisa ett negativ. Jag säger inte att det inte kan vara farligt, men faktum är ju att inget direkt tyder på att det är mkt värre än en vanlig influensa i nuläget, men det kan givetvis förändras.

Kommentar till det fetstilta: Så Kinas agerande är rimligt för att ha o göra med en vanlig influensa anser du? Allt tyder på att det just inte är en vanlig influensa. Att officiella siffror i nuläget inte alarmerar kan ha något att göra med mörkertalet som vi inte vet något om. Vad vi däremot vet är att Kina har tagit detta på väldigt stort allvar. Så... vanlig influensa säger du? Är det en rimlig slutsats tycker du?
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Du påstod ju nyss att experter på Twitter har gått ut och sagt att virussmittan är ofarlig, "säsongsinfluensa", "sitt still i båten", osv.

När ska du komma med länkarna? Anders Tegnell räknas inte. Visa gärna forskare med bakgrund från Harvard, Cornell, m fl Ivy League eller liknande. Jag kan ge dig ett antal fristående experter varav ingen menar att detta är en ofarlig influensa. Senaste siffran från Kina är R0 på 4.1 (högre än SARS) och hittills dödlighet i samma utsträckning som SARS.

Är Eric Feigl-Ding en av experterna som du håller högt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Tror det var SARS som i gynnsam temperatur kunde överleva på rostfritt stål i upp till 28 dagar. Ju varmare desto sämre för det viruset gällande överlevnad(vilket jag gissar är det vanliga). Tåliga små gynnare.

Vad gäller allmänt för virus när det gäller låga temperaturer, går det att "frysa" ihjäl ett virus?
Citera
Medlem
Citat:

När ska du komma med länkarna? Anders Tegnell räknas inte. Visa gärna forskare med bakgrund från Harvard, Cornell, m fl Ivy League eller liknande. Jag kan ge dig ett antal fristående experter varav ingen menar att detta är en vanlig säsongsinfluensa. Senaste siffran från Kina är R0 på 4.1 (högre än SARS) och hittills dödlighet i samma utsträckning som SARS.

Och där avslöjar du dig igen, med lögner. Lägg inte ord (text) i andras inlägg. Har du gjort flertal ggr tidigare. Har aldrig skrivit det du sätter inom situationstecken. Om du hade lite självinsikt beskrev du dig rätt bra med punkt 1,2 i din psykologiska förklaring. Håll dig till tonic nu och sluta förvanska inlägg.
Citera
2020-02-01, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Självklart är de experter, hur är det fatt med dig?

Ja, de kallar sig experter, men begreppet är relativt.

Många självutnämnda experter varnade för Pandemrix trots Folkhälsomyndighetens proklamationer om att vaccinet är säkert och väl beprövat, ingen fara på taket, viruset är farligare än vaccinet, det är fakta, det är vad som hände då.

Med facit i hand, vem var expert, Tegnell eller alla självutnämnda experter som läste in sig i ämnet och bildade sig en förståelse?

Min aversion mot Tegnell grundar sig i hur han och myndigheten hanterade svininfluensan.

Jag har inget förtroende för Tegnell och hans anhang i det aktuella fallet med novel cironavirus, det är en rättighet jag har.
Citera
2020-02-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Sluta slingra dig. Nu ger jag mig inte.

Vad är ditt ord för motsatsen till "primärt smittsamt"? Alltså det en yta är där man kan få viruset från, men som inte är en "primärt smittsam" yta? Jag pratar alltså om en yta på ett bord tex.
Ok. Jag ger dig rätt då. Jag menar bara att ett bord är inte kan ge upphov till smitta utan att först ha smittats av en aktiv virusproducent. Bordet har ju ingen förmåga att upprätthålla smittsamhet någon längre tid, av egen kraft. Det har däremot en infekterad person.
Citera
2020-02-01, 22:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Vad gäller allmänt för virus när det gäller låga temperaturer, går det att "frysa" ihjäl ett virus?

Bra fråga.
Ett virus är inte en levande organism, så det finns inget att döda.
Men, man kan förstöra dess mekanism som den använder för att smitta.
Och då höga temperaturer fungerar bra, så bör även kyla gör det.
Dock är det högst teoritiskt då man städar av ytor med kemiska medel.

Kyla har den fördelen att i ett kallt klimat är folk ute i mindre omfattning, så visst är kyla ett bra motmedel - fast inte primärt.

Kyla kan dock öka risken för att bli smittad genom att luftrör, lungor och andra slemhinnor kan vara uppretade av kyla och torr luft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det hade varit intressant att veta vad det är det sprutar ut?

Typ https://www.granngarden.se/desinfektion-virkon-s/p/1019149
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det verkar ha varit effektiv smittning som skett där på Webasto. 8 fall nu i tyskland nu. Alla anställda på Webasto?

Eller koppling till ja. Ett nionde fall på Kanarieöarna där den smittade varit i kontakt med en av de smittade på Webasto. Även ett barn till en av de smittade har insjuknat. Kan nog bli fler fall. Trots att man snabbt fick info från Kina om att de hade haft besök av en person som insjuknat så växer klustret.

Vilket lite grann visar på hur svårt det är även under optimala omständigheter att få stopp på smittspridning av ett så lättsmittat virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in