2020-02-01, 18:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja, med bindande teknisk bevisning så hade det knappast behövts en gigantisk FUP, Hiding hade kunnat skicka mer än hälften till "slasken" och koncentrerat sig på den tekniska bevisningen, jag tror det är skralt på den fronten.

Mmm. Ja, iofs. Men det kanske hon också gjort, därav en så stor slask. Förutom alla protokoll av olika slag, så lär också det finnas väldigt många sidor bestående av kommunikation mellan människor som är aktuella. Även om det finns teknisk bevisning så ska ju också en motivbild målas upp exempelvis.
Citera
2020-02-01, 18:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Mmm. Ja, iofs. Men det kanske hon också gjort, därav en så stor slask. Förutom alla protokoll av olika slag, så lär också det finnas väldigt många sidor bestående av kommunikation mellan människor som är aktuella. Även om det finns teknisk bevisning så ska ju också en motivbild målas upp exempelvis.

Vi får se helt enkelt vad som finns i bevisväg, min känsla är att det inte hade behövts en gigantisk FUP om det funnits teknisk bevisning, då hade det ju varit normalfallet och en ganska så enkel väg till en fällande dom, nu pekar det mer på att det är en krokig väg full med blindskär för Hiding att manövrera i.
Citera
2020-02-01, 18:17
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Mja, med bindande teknisk bevisning så hade det knappast behövts en gigantisk FUP, Hiding hade kunnat skicka mer än hälften till "slasken" och koncentrerat sig på den tekniska bevisningen, jag tror det är skralt på den fronten.

Instämmer!. Det (från NFC) som föranledde attacken på SDs hem räckte uppenbart till sannolika men att det skulle räcka till att få honom dömd är knappast troligt. Det lär väl användas att spetsa till det sövande långkoket på 14 000 sidor indicier. Ser framför mig hur rättens ledamöter sitter och nickar.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-02-01 kl. 18:24.
Citera
2020-02-01, 18:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, då är jag med.
Jag är inte så bevandrad i juridiken, så det blir mycket att googla och försöka hänga med. Och visst, det finns ju helt klart fördelar att ha HD inlåst samtidigt med SD.

Jag misstänker att tyvärr är inte SD så väldigt känslig av sig. Att HD och barnen inte alltid kommer i första rummet. Särskilt inte när hans eget liv är i fara. Kanske (man hoppas) att han ändå tänkte lite å sina barn.

Men eftersom jag tror att de har rätt man, han inte erkänner, så visar han på en något hård sida. Jag vet inte om han ännu hoppas på att bli fri, nu när han har läst FUP (så gott som). Jag tvivlar på att han erkänner ända in i det sista.

Kanske därför det blev uppskov ytterligare en vecka till med åtalet? SD kanske vill hinna läsa färdigt? Inte så mycket försvaret? Han vill nog ha koll själv och begära extra åtgärder?

Om han är skyldig till mordet och inte erkänner, då har han fasiken inte tänkt på varken barn eller deras mor. Inte heller på de moderslösa barnen, om han nu skulle ha minsta känsla för dom (vilket jag tvivlar på).

Nä, som jag har sett, verkar han ha varit bekymmerslös över både L*enas död, det faktum att han själv varit föremål för misstanke att ha orsakat hennes död, att andra kan uppleva obehag när han ber om att få komma på begravningen, event som han dyker upp på och att han skriver glättiga inlägg på geocachingsiten med tramsiga miner, kramar, gofika och underliga insinuationer om blodiga ben och döda djur. Besöka mordplatsen och laga sonens cache på årsdagen som hans mor försvann. Jag saknar ord för denna grymhet...

Det är något fel på den där mannen.

Nej det har du nog rätt i,Varför jag tror att åklagaren använde HD som ett verktyg för att pressa SD beror på att jag hade en svåger på -80 talet som var yrkeskriminell och en dag så åkte han fast för grovstöld men blånekade till alltihop.Då hämtade polisen min syster på arbetet och satt henne i cellen bredvid min svåger,Och polisen förklarade för min svåger att hans fru sitter i cellen bredvid och kommer att häktas om inte svågern lägger korten på bordet och att även min svåger och syster skulle förlora barnen till sociala,Min svåger erkände brottet och min syster blev släppt,Så därför vet jag att polisen använder mer en gärna en anhörig som pressmedel till en häktad
Citera
2020-02-01, 19:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nej det har du nog rätt i,Varför jag tror att åklagaren använde HD som ett verktyg för att pressa SD beror på att jag hade en svåger på -80 talet som var yrkeskriminell och en dag så åkte han fast för grovstöld men blånekade till alltihop.Då hämtade polisen min syster på arbetet och satt henne i cellen bredvid min svåger,Och polisen förklarade för min svåger att hans fru sitter i cellen bredvid och kommer att häktas om inte svågern lägger korten på bordet och att även min svåger och syster skulle förlora barnen till sociala,Min svåger erkände brottet och min syster blev släppt,Så därför vet jag att polisen använder mer en gärna en anhörig som pressmedel till en häktad

Usch, man kan väl inte säga att ändamålen helgar medlen i det fallet .
Det är ju en fruktansvärd sak att göra mot en oskyldig (din syster).

Jag hoppas innerligt att man inte använder sådana metoder idag.
Jag tänker att det var ett rötägg till polis som använde din syster som utpressning.

Men att HD blev häktad beror nog på att något pekade på henne på något sätt, och visst; i den situationen kan nog polisen använda sig tekniker som gör att en häktad kan känna press. Utan att för den skull vara olagliga.
Citera
2020-02-01, 19:15
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer!. Det (från NFC) som föranledde attacken på SDs hem räckte uppenbart till sannolika men att det skulle räcka till att få honom dömd är knappast troligt. Det lär väl användas att spetsa till det sövande långkoket på 14 000 sidor indicier. Ser framför mig hur rättens ledamöter sitter och nickar.

Något fick de från NFC som gjorde att de gick "all in" och hämtade MGM med hjälp av den lokala kommandostyrkan, en djävligt barnslig styrkedemonstration som knappast fyllde sin funktion, MGM har ju inte blivit ett dugg medgörligare utan nekar i sten fortfarande.

Vad NFC levererade lär vi få se i FUP men det kan inte ha varit något extraordinärt, skulle inte behövas en gigantisk FUP då, fallet skulle ha varit löst och lättpaketerat för dom och avslut.
Citera
2020-02-01, 20:48
Medlem
Citat:
Nej "Professor pojkstreck" har väl inte den högsta graden av trovärdighet när det gäller analyser av vad som har föranlett vissa brott men jag antar att han är räknekunnig så tills vidare tror jag på hans utsaga om förundersökningens storlek.

MGK måste ju bli helt avskriven om hon inte ska ingå i målet som medåtalad så det var ju logiskt men frågan kvarstår ju, på vilka grunder kan hon friskrivas?

Mystiskt är det angående henne, ett djävla pådrag sedan ingenting, vi får se vad som framkommer i FUP vill nog till att friskrivningen är solid om Hiding vill undvika rimligt tvivel.

Jo nog kan Sernecki räkna alltid. Krävs nog en hyfsad matematisk begåvning för att som han lyckas med att förvrida och förvanska statistikens siffror avs brottslighet. Och då speciellt vilka som brukar begå vissa brott.😐
Ja det är nästan intressantare att få veta hur hon så säkert kunde avskrivas helt; vilken sorts bevis/analys etc inkom som helt plötsligt kunde klargöra att hon ej alls varit delaktig.
Menar inte att hon varit inblandad. Men frågan tarvar svar.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Litar inte alls på Jerzy Sarnecki och hans undersökningar och uttalanden. Han är Sveriges egen Bagdad Bob och politikerstyrd. Det är iaf min uppfattning om honom.

Ja det var det jag menade med att lägga till en Ber om ursäkt för otydligheten.

Citat:
Mja, Hiding sa ju själv att förundersökningen är på 14000 sidor så jag tror faktiskt att den är så gigantisk, vore väl konstigt om inte Hiding har koll på vad som är förundersökning och vad som är "slask".

I sådana fall borde hon ju sagt att förundersökningen med "slask är si och så många sidor men enligt media så sa hon ju att FU är 14000 sidor och samma säger ju "Professor pojkstreck".

Mmm, MGK är en liten joker, kommer friskrivningen att hålla eller inte.

Hiding har tveklöst koll på sidorna. Nog nu nära bekant med varje stavelse.
Det lär nog vara, som brukligt, media som rört ihop begreppen.

Citat:
Mycket skräp säkert. Annars skulle SD inte kunnat vara ute så länge.

Men några guldkorn måste det finnas i hela. Och tillsammans med de sena svaren kanske det blir en indiciekedja som håller.
Och det var något som de fick svar på måndagen innan häktningen tror jag.

Ja nog kan något som glimrar återfinnas i den digra luntan. Och något mer av konkret slag borde ju ha inkommit som gjorde att han kunde sättas på sannolika.
Men det motiverar ju inte då kanske att man i fup låter en massa annat kvarbli. ”Känns” som att det av mer substantiell karaktär måste backas upp av 1000-tals sidor indicium/printade konversationer etc.
Och det talar nog inte till substansens, och själva åtalets, fördel.
Citera
2020-02-01, 21:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag känner ändå tvivel till siffran, kanske Jerzy missuppfattat journalisten, eller att journalisten tolkat Hilding fel. Vi får snart se!

När det gäller indiciemål eller inte:

Jag tror att utredningen var ett typiskt indiciemål ända fram till SD häktades på sannolika skäl; så ja, till övervägande delen så är det nog ett indiciemål, men när alla svar från NFC till slut landade hos utredarna så fick utredningen en ansiktslyftning med teknisk bindande bevisning också, i någon mån.

Hm läser nu artikeln och där står:

"Det handlar alltså om att plöja upp mot 25 0000 sidor?

– Ja, det är sånt som advokaterna har betalt för. Det gäller att lära sig att se vad som är relevant eller inte.
"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-atal-drojer-nar-tusentals-sidor-ska-lasas-sarnecki-om-den-omfattande-utredningen-en-ja kla-massa-papper
Citera
2020-02-01, 21:35
Medlem
Citat:

– Ja, det är sånt som advokaterna har betalt för. Det gäller att lära sig att se vad som är relevant eller inte.
"

https://www.na.se/logga-in/hjarstamordet-atal-drojer-nar-tusentals-sidor-ska-lasas-sarnecki-om-den-omfattande-utredningen-en-ja kla-massa-papper

Du har alltså åtkomst till hela artikeln, framkommer det något om vad Hiding sagt om sidantalet?

Men frågan är också vad advokaten har betalt för: man kanske inte skall glömma bort att det för varje påbörjad ny arbetstimme försvinner x (enl taxa) antal kronor av skattade kronor till byråns kassa.

Så på så sätt ligger det i advokatens intresse att bläddra igenom precis allt som åkl/polis producerat. Och begära mera tid. Nya analyser. Nya omtag. Räkningen fylls på.
Det pekuniära kan nog ibland trumfa över det juridiska intresset.
Senast redigerad av Rubar 2020-02-01 kl. 21:38.
Citera
2020-02-01, 21:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Ja nog kan något som glimrar återfinnas i den digra luntan. Och något mer av konkret slag borde ju ha inkommit som gjorde att han kunde sättas på sannolika.
Men det motiverar ju inte då kanske att man i fup låter en massa annat kvarbli. ”Känns” som att det av mer substantiell karaktär måste backas upp av 1000-tals sidor indicium/printade konversationer etc.
Och det talar nog inte till substansens, och själva åtalets, fördel.

NA 13/1-20:
(min fetning)
[...]
"Utredningen har gått in i sitt slutskede och det är ett mycket omfattande material som slutligen kommer att presenteras för tingsrätten.

– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade.
"[...]

Jag blir verkligen inte klok på det, men kan verkligen en förundersökning och slask ligga på ca 25.000 sidor??? Det låter orimligt! Oavsett vad Jerzy säger...

Jag vet ju att det är vissa sidor som går mycket fort att bläddra igenom. Minns t ex sidor där man tagit DNA prover från massor av ställen och varje ställe skulle motkollas mot en mängd personer, och man kunde snabbt se negativt, bläddra vidare. Och bilder som tog upp hela sidor, förhör med x,y,z som inget att hade att tillföra. Men innan jag hade läst 3000 och funderat på vad som var väsentligt... det tog sin tid.

Det är lätt att missa viktiga uppgifter. Det kan vara att två personer uppger två olika uppgifter, eller att någon observerat något särskilt som kan verka helt oväsentligt... men vid närmare koll så.

Så jag avundas inte försvaret.
Man måste nagelfara varje vittne och varje bevis.

Nu verkar inte IB vara oerfaren.
Han vet vad man ska leta efter och jag tror att han redan nu har sin strategi klar för sig.
Jag är ganska säker på att han kommer att såga utredningen vid fotknölarna.
Inget kommer att vara bevisat enligt honom.
Tiden för mordet t ex...
Citera
2020-02-01, 21:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du har alltså åtkomst till hela artikeln, framkommer det något om vad Hiding sagt om sidantalet?

Men frågan är också vad advokaten har betalt för: man kanske inte skall glömma bort att det för varje påbörjad ny arbetstimme försvinner x (enl taxa) antal kronor av skattade kronor till byråns kassa.

Så på så sätt ligger det i advokatens intresse att bläddra igenom precis allt som åkl/polis producerat. Och begära mera tid. Nya analyser. Nya omtag. Räkningen fylls på.
Det pekuniära kan nog ibland trumfa över det juridiska intresset.

Just i den artikeln uttalar sig inte ÅH.

De uttalande hon har gjort den senaste tiden är:

NA 13/1-20:

"Åklagaren avslöjar nu att hon har för avsikt att åtala den 45-årige man som misstänks för Hjärstamordet."

[...]

"– Den färdiga utredningen ligger på runt 14 000 sidor. Det ni kommer se när ni får ta del av den är att en stor del innehåller kommunikation på sociala medier mellan de inblandade."

[...]

https://www.na.se/logga-in/utredningen-snart-klar-om-hjarstamordet-innehaller-14-000-sidor-jag-har-for-avsikt-att-atala-honom

"– Förundersökningen innehåller 14 000 sidor där en stor del består av kommunikation på sociala medier, säger Åsa Hiding, åklagare."

Och NA 28/1-20, Backman uttalar sig:

"Ingvar Backman är 45-åringens advokat.

"– Vi håller på med att gå igenom förundersökningen. Dessutom finns det nästan lika mycket sidomaterial som vi måste gå igenom. Min kollega sitter just nu på polisstationen och går igenom det."

https://www.na.se/logga-in/atal-i-hjarstamordet-drojer-tar-tid-ga-igenom-14-000-sidor-forundersokning-forsvaret-har-inte-hunnit

Jag vet intehur man ska tolka det. Reporter har varit Christina Eriksson i de senaste artiklarna. Och man pratar nu alltså om totalt 25.000 sidor i den senaste artikeln med J. Sarnecki.

Han verkade inte så överraskad?

Jag undrar om inte SD vill ha att finger med här?
Citera
2020-02-01, 21:55
Medlem
Citat:

"

25.000 sidor???
Det kan bara inte stämma!!!
Är det typ Bibeln de ska lusläsa?
Eller är det Jerzy Sarnecki som har räknat sidantalet?
Senast redigerad av zilvereko 2020-02-01 kl. 22:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in