2020-02-01, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Alltså koncentrationen på virus i salivet är avgörande på hur smittsam du är och den ökar och minskar till noll när du är frisk, den stora frågan är när börjar smittan efter man har blivit smittad för det är avgörande om hur många blir smittade. R0

Det bör ha minst lika stor betydelse hur mottaglig någon är, status på immunförsvaret samt den mängd virus som överförs.

Det är väldigt komplext.

Jag tänker att;

A kan smitta B

A kan inte smitta C

I skenet av det är det stört omöjligt att räkna ut hur många som kommer att smittas, särskilt inte när vi också måste ta hänsyn till att de som har varit smittad eventuellt inte är mottagliga en gång till.

Räkna för all del, men försök inte att fastslå resultatet som en absoĺut sanning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vi ska inte heller jämföra trafikolyckor/folk som halkar i duschen med en smittsam sjukdom. Wuhan tillfrisknar inte för att en fullastad buss kör över stupet i Malawi. Folk grips inte heller av panik för en sketen Flashbacktråd. ”Panik” innebär matkravaller och allmän laglöshet i samhället, sådant startas inte av att någon lajvar galen foliehatt i tråden.
Nej det där har du helt rätt i.

EDIT: Men en del är liitet väl alarmistiska i den här tråden men som du säger passerar det nog inte gränsen till panik.
Senast redigerad av NurseRatched 2020-02-01 kl. 20:05.
Citera
Medlem
Att det blir oroligt i världen är nog helt naturligt. Ingen vet riktigt hur utgången blir.

Ett till fall i USA, Massachusetts

https://www.google.com/amp/s/www.bostonglobe.com/2020/02/01/metro/man-massachusetts-is-confirmed-have-coronavirus/%3foutputType=amp

Jag har följt Global Time, känns trovärdigt.

Hur länge överlever virus i avföring?

Resenärer som kommer hem imorgon?

https://www.globaltimes.cn/content/1177737.shtml

Sen kan jag bara spekulera vad som händer i Kina. Varför bygger man sjukhus så snabbt? Förebyggande eller vet Kina mer?
Är det pga smog i luften som gör att viruset biter hårdare?

Jaja, med tiden vet vi mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Runt 12 000 smittade på en befolkning på 1,4 miljarder människor i Kina, dvs 140 x Sveriges befolkning känns inte direkt som om det finns anledning till panik. Men det är klart media är duktiga med rubriksättning för att generera klick och därmed annonsintäkter. Jag skulle tro att fler dör i trafikolyckor i Kina varje dag än de drygt 200 som dött av influensan.

Är trafikolyckorna i Kina ett hot mot världsekonomin? Hur många jobb förloras just nu på kanarieöarna på grund av en smittad person? Hur mycket kostar viruset Sveriges kommuner och landsting nu när vi har en smittad person? Hur ser läget ut för svensk sjukvård idag?

Punkt.
Citera
2020-02-01, 20:04
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag rövgissar men t ex hiv-virus nämns väl i ”koncentrerade mängder”? Bl a har man pratat om patienter som inte har mätbara mängder kvar, är de friska eller bara inte smittsamma?

Det här hittade jag via en snabbgoogling:

https://www.researchweb.org/is/lio/ansokan/10555

Ja viruset koncentrerade mängder i _blodet_. Då har du redan infekteras. Diskussionen handla ju om innan smittan.
Citera
2020-02-01, 20:05
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Den svenska regeringen har nu klassat viruset som en samhällsfarlig sjukdom på begäran av Folkhälsomyndigheten. Blev svininfluensan behandlat på samma sätt?. Så vitt jag kommer ihåg var så inte fallet.

En pandemi som slår till i Sverige mitt under brinnande vårdkris samt säkerhetskris rent allmänt kommer att bli mycket brutal. Förutsättningarna kunde inte vara sämre. Vi kan bara hoppas på att Coronaviruset är lika inkompetent på att ha ihjäl människor som Stefan Löfven och hans "regering" är är på att leda landet. Vi kommer att få veta tids nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Hur stor är sannolikheten att detta har manipulerats fram av ett läkemedelsbolag eller annan organisation med syfte att få ekonomisk vinning/makt?

Vad tror man är anledningen till att viruset överförts till människor? Att någon haft sex med ormar eller ätit dem?

Jag hittar nu inte den artikeln men jag läste för någon vecka sen att Kinas traditioner med att dricka djurblod och liknande för att ”bota” diverse tillstånd eller tillförskansa sig olika egenskaper (styrka, virilitet, potens etc) kan ligga bakom.

Denna virussträng sägs, liksom SARS och MERS, ursprungligen härstammar från fladdermöss men där andra djurarter kan ha smittats.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ja viruset koncentrerade mängder i _blodet_. Då har du redan infekteras. Diskussionen handla ju om innan smittan.
Ok, jag hajar.
Citera
2020-02-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du utgår ifrån att alla möjliga mottagare har samma förutsättningar vilket är extremt jävla patetiskt.
Det finns miljarder människor i världen som har bakomliggande sjukdomar, stora som små, som påverkar immunförsvaret, därav är alla olika mottagliga. Stress är en enorm påfrestning på immunförsvaret, liksom dålig kost, rökning, luftkvalite samt underliggande sjukdomar som redan nämnt.

När du pratar om virus kan du inte tro att A smittar B om "viruskoncentrationen" är hög nog. Det handlar om alla de faktorer som vi kan sätta som a, b, c, d, e, f etc däruppe.

Hur tätbebott är det i Kina kontra Sverige t.ex? Det behövs förmodligen högre "virus koncentration" i Sverige än Kina pga av många faktorer. I ett land kan det alltså vara extremt smittsamt beroende på detta, och enklare att tackla i ett annat.

"koncentrationen" med alla dessa parameters och några hundra till inräknade är en piss i rymden.
Viruskoncentration?
Menar du inte högre smittfaktor eller dyl?
Den verkar dock vara väldigt smittsam och det finns ingenting egentligen som säger att den inte skulle kunna spridas ordentligt även i Sverige. Då den har hyfsat lång inkubationstid så kan man smitta många innan man söker vård. Därför större risk att fler smittas.
Citera
2020-02-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slowroler
Hur stor är sannolikheten att detta har manipulerats fram av ett läkemedelsbolag eller annan organisation med syfte att få ekonomisk vinning/makt?

Vad tror man är anledningen till att viruset överförts till människor? Att någon haft sex med ormar eller ätit dem?

Om jag förstått detta rätt är detta ifrån fladdermöss och inte ormar?

Vilket läkemedelsbolag besitter på ett läkemedel mot Corona? Inget. Ser inte vinningen i det.

Samt att man måste vara bra jävla klappdum om man tror på något sådant...
Senast redigerad av boxlunch 2020-02-01 kl. 20:13.
Citera
2020-02-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Det är dock relevant i sammanhanget att inga dödsfall rapporterats utanför Kina och få (inga?) dödsfall eller svårt sjuka (krävt intensivvård) som blivit smittade i andrahand.

Så just nu liknar det mest en vanlig säsongsinfluensa - som dock också dödar och därför rekommenderas olika riskgrupper att vaccineras mot dessa virussträngar.
Vad svamlar du om, det finns inget vaccin mot coronaviruset!
Citera
2020-02-01, 20:10
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estring
På vilka grunder drar du den slutsatsen? Varför är du så säker på att en smittskyddsläkare har fel?
Om vi funderar på vad hon har att jämföra med så kan vi kanske försöka lära oss nåt tillsammans.
Sjukdom en är smittsam men långt ifrån det värsta hon har som referens, vattkoppor och vinterkräksjuka som smittar nåt rent överjävligt.
Sen kan vi titta på farligheter, 80% av de drabbade får en förkylning, 20% får komplikationer som lunginflammation, av dessa dör 10%.
Det är allvarligt men återigen hon jämför med sjukdom ar som hiv ebola och gula febern.
Sätter du in sjukdom en i den kontexten är den ur vårdens perspektiv ganska lugn.
Det är i sammanhanget ganska lungt för vårdpersonalen. Att någon blir drabbad och dör är helt rimligt givet hur många som jobbar på sjukhus.
Fundera på hur många läkare och sköterskor som inte har drabbats bara genom att ha normala skyddskläder och rutiner.

Kanske för att den Svenska mentaliteten är att oavsett vad fan som händer, så är det TRYGGT, INGEN FARA och bla bla fucking bla! Säger inte att smittskyddsläkarns har fel men det känns lite tidigt att gå ut och säga att det inte är någon fara. Och lite tidigt att vara så stensäker på att den smittade tjejen ABSOLUT INTE har smittat någon annan under sin resa hem till Sverige. Eller är tjejen själv smittskyddsläkare och vet till 100 % att hon inte smittat någon? Inte ens Kineserna har varit 100 när det gäller hurvida man smittar under inkubationstiden, men Svenskarna ja dom vet allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in