Citat:
Ursprungligen postat av
Estramus
Jag ska börja med att påpeka att jag inte är läkare, virolog eller annat lämpligt för att skriva det jag skriver. Jag har dock läst en del om hur smitta går till och koncentrationen av virus spelar självklart roll. Det som låter patetiskt är det du skriver.
Att bli infekterad handlar om sannolikhet. Tio viruspartiklar har mycket lägre möjligheter att klara sig undan immunförsvaret än tusen. Så antalet virus som landar på mottagaren har väldigt stor betydelse för om det blir en lyckad infektion och därmed spelar koncentrationen roll. Av den anledningen blir en infekterad person mer och mer smittsam ju mer infektionen fortskrider.
Du utgår ifrån att alla möjliga mottagare har samma förutsättningar vilket är extremt jävla patetiskt.
Det finns miljarder människor i världen som har bakomliggande sjukdomar, stora som små, som påverkar immunförsvaret, därav är alla olika mottagliga. Stress är en enorm påfrestning på immunförsvaret, liksom dålig kost, rökning, luftkvalite samt underliggande sjukdomar som redan nämnt.
När du pratar om virus kan du inte tro att A smittar B om "viruskoncentrationen" är hög nog. Det handlar om alla de faktorer som vi kan sätta som a, b, c, d, e, f etc däruppe.
Hur tätbebott är det i Kina kontra Sverige t.ex? Det behövs förmodligen högre "virus koncentration" i Sverige än Kina pga av många faktorer. I ett land kan det alltså vara extremt smittsamt beroende på detta, och enklare att tackla i ett annat.
"koncentrationen" med alla dessa parameters och några hundra till inräknade är en piss i rymden.