2020-02-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det låter rimligt, betvivlar inte.

Dock är många här i tråden kategoriska, trots att ämnet är väldigt komplext, många faktorer att stoppa in i ekvationen.
Ja precis. Tids nog får vi veta mera.

Om vi lever
Citera
2020-02-01, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Thailand 19 fall, 7 tillfrisknade enligt den här sajten. Scrolla till utlandssektionen.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Tack för länken. Men vad är din poäng?
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är ju en mer utsatt situation på sjukhus där personal går ut och in mellan flera olika rum. Det brukar inte vara så i ett flerfamiljshus.
Jag ska kolla upp om man behöver göra en sluss in till sin bostad med två dörrar eller om man kan ha dom precis efter varandra. Och om två säkerhetsdörrar är det ultimata i antivirussammanhang.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag har också följt honom på youtube samt twitter.
Usch vad ledsen jag blir, vad händer med honom nu?

Han blir givetvis fängslad och betraktad som en dissident, enligt gällande lag så kan han få max 7år men jag tror nog att han får betydligt mer eftersom han har uttryckt sig illa om partiet så det blir nog bäst om han försvinner in i statistiken på avlidna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
För att utslaget på en hel befolkning så är det väldigt många som kan dö. Det finns inget vaccin och därför går den inte att stoppa....

Men det är det ju med vanlig influensa också.
Citera
2020-02-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Okej, det här en lek med ord men något måste ju vara vedertaget?

Så här stod det i min länk: ” medan det i princip inte finns några krav på att ett visst antal personer skall vara drabbade av sjukdomen.”

Om ”epidemi” betyder att enskilda länder drabbas måste ju varje land innehålla patient noll, vilket är absurt. Smittan har spridits från Kina via en epidemi, när används begreppet ”pandemi” om inte när deras epidemi blivit global? Insjukningshastigheten har väl inget med saken att göra?
Nja man väger nog in faktorer som hur pass smittsam och dödlig en epidemi är. Är dödligheten och R0 högt så klassar man nog epidemin som en pandemi tidigare än om dessa faktorer är lägre.

Senast vi hade en pandemi var väl 2009 med H1N1, vill jag minnas.
Citera
2020-02-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMassmedia
Det är inte han som skulle få "temperaturen kontrollerad" av männen utanför, det var någon annan.

Det går fort i hockey!

https://www.youtube.com/watch?v=ifZXTSqw7n0&t=101s
Citera
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Coronavirusets framfart beräknas skada den globala tillväxten med 0,3% för det första kvartalet. För USA´s del 0,4%. Pandemin beräknas löpa sin gång under 2-3 månader. Detta meddelar JPMorgan.

Sverige kan eventuellt räkna med minustillväxt första kvartalet eftersom vi inte har några marginaler och redan sitter på Europas sämsta BNP utveckling.

Vem fan bryr sig om ekonomi och tillväxt när människor är akut sjuka och dör?
Citera
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Efter 1 kommer 2, sen kommer 3 osv. Om pandemi betyder att alla länder måste ha Wuhannivå på sina epidemier så köper jag läget, men kan någon riktig doktor kliva in i tråden och delge oss information, tack?

https://books.google.se/books?id=3Dr8dyuzvTkC&pg=PA179&redir_esc=y&hl=sv#v =onepage&q&f=false

"En global epidemi", enkelt uttryckt.
I stora drag är vi fortfarande "beroende" av Kina och främst Wuhan för att det ska kunna spridas och det är först när detta inte nödvändigtvis är en faktor att ta hänsyn till som det blir en pandemi, dvs när t.ex fallet i Jönköping anses vara så omfattande att folk i andra länder ska ta hänsyn till det.
Senast redigerad av Seemve 2020-02-01 kl. 19:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är så fruktansvärt pinsamt. Smittskyddsmyndigheten har inte en aning om vad detta handlar om. Nu läste jag att de kräver WHO på svar om hur det smittar. De har verkligen ingen aning om vad de håller på med. Men tack vare ett fall i Sverige kan de nu få fötstahandsinformation om hur viruset fungerar.

Vad har du för meriter som kan bedöma deras duglighet och kunskaper?

Är du forskare eller läkare eller ett litet troll som häver ur dig tvärsäkra påståenden utan grund?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteMassmedia
Det är inte han som skulle få "temperaturen kontrollerad" av männen utanför, det var någon annan.

https://twitter.com/chenqiushi404/status/1223613721357848579

*puh*. Tack för klargörandet.

Sjukt tråkigt för den andra mannen dock
Citera
2020-02-01, 19:20
Medlem
InteMassmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Han blir givetvis fängslad och betraktad som en dissident, enligt gällande lag så kan han få max 7år men jag tror nog att han får betydligt mer eftersom han har uttryckt sig illa om partiet så det blir nog bäst om han försvinner in i statistiken på avlidna.

Som sagt, det är inte amatör-reportern som blivit besökt. Det är han som filmade ~5min klippet med bussen med liksäckar.
Men ja, amatör-reportern lär bli tagen snart också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in