2020-02-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Om myndigheterna ska vara ärliga krävs det nog samma säkerhetskrav även utanför sjukhusen om man vill undvika smitta.

Blir en ombyggnadsrusch i flerfamiljshusen när sjukhusen är fulla.

är personligen inte speciellt orolig om jag skulle drabbas, men mitt illamående kommer från om kära som är äldre som kan drabbas, och försvinna för alltid pga av att det sitter totalt inkompetenta individer på nyckelfunktioner,
dessutom smittade som totalt skiter i att dom faktiskt utan avsikt kan mörda 1000 tals.

det får mig att må ordentligt dåligt,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
OK, då får vi se hur det blir. Med Coronaviruset så har vi ju ännu ingen möjlighet att beräkna dödligheten. Vi har någon sorts "golv" på 2-3% och ett tak på 50%, beroende på om man räknar på döda/smittade, eller döda/(döda+tillfrisknade). Men jag tror helt klart att det ligger någonstans i undre delen av det spannet.

Sen ska man också tänka på att dödligheten totalt i en pandemi (som Bill Gates foundation simulerat) baseras på den sjukvård som kan erbjudas totalt över tiden av pandemin. Men en 600 mijoner sjuka, som i simuleringen, så kommer i princip endast rudimentär sjukvård kunna erbjudas till de allra flesta sjuka, även i länder som USA och Sverige.
Nja... skulle säga att taket är 2%... Men vi får se.
Än så länge är ju stora delar av Kina stängt och vi vet inte vad som döljer sig i hemmen
Citera
Medlem
Citat:
Tydligen krävs dubbla dörrar för att hålla viruset på avstånd.

Är det hyresvärden som står för kostnaden om grannen insjuknar?

Dubbla dörrar brukar väl infektionskliniker ha för att få en slusseffekt.
Tänkte på det här med munskydd: det krävs i så fall också någon form av skyddsglasögen till munskyddet. Ögon, näsa och mun är ju öppningar som måste täckas.

Nu är det högst osäkert om det blir en spridning här men själv kommer jag att undvika att åka kommunalt, gå till inomhuscentrum, vara i folksamlingar. Handhygien. Det bör räcka långt. Tror ändå
inte att det blir så mycket av viruset i vårt land.
Citera
2020-02-01, 12:29
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Citerar ur artikeln:

Den svenska medierapporteringen kring detta känns minst sagt bristfällig.
På flyget från Kina: Ett par hundra passagerare, varav ett dussin som stolsgrannar bredvid, framför och bakom.
Ev anslutningsflyg: Ett hundratal passagerare, varav ett halvdussin närmast sittande.
Flygbussen från Landvetter: Upp till ett femtiotal passagerare, varav ett par tre suttit nära.
På stationen: Hundratals besökare, varav en handfull kommit nära, suttit bredvid, gått på toa samtidigt mm.
Bussen till Jönköping: Ett femtiotal passagerare, varav ett par tre suttit nära.
I Jönköping: Okänt men kanske något i affär e d.
Inget om vänner, ev pojkvän eller liknande. Verkar ha bott ensam.
Upp till fyrtiotal som kommit någorlunda i närhet av kvinnan och upp till femhundra på lite längre avstånd.
Känns inte helt stabilt det här.

Tack. Vi kommer inte alltid överens, men när du skriver att det inte känns helt stabilt, så finner jag min egen oro mindre paranoid.

Jag tror alltmer på att viruset kommer att få fäste i Thailand och Indien. Med epidemisk spridning där, så kommer det inte gå att förhindra spridning till Sverige. Iaf inte om myndigheterna fortsätter agera som hittills.
Citera
2020-02-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Tack för din analys. Nu är det min tur att leka amatörpsykolog.

De som skriver att ”domedagen kommer” är samma klientel som skriver dag in och dag ut om ekonomisk kollaps år efter år. Det är människor som är missnöjda med sina liv. De hatar sina jobb, de är missnöjda med sin kärring som lägger på sig 5kg varje år, och har kanske jobbiga otacksamma ungar. En pandemi eller ekonomisk kollaps är lite upphetsande, för då får de äntligen lite spänning i sin tråkiga vardag. De har ändå inget att förlora. Dessutom ser de det lite som en ”reset”. Man får börja om spelet på nytt. Det de inte förstår är att är man en förlorare innan en pandemi så är man det även efter.

Jag hånar inte folk som diskuterar sakligt. Jag hånar hypokondriker som försöker övertyga andra om en rådande massdöd.
Vad tror du själv om 2019-nCoV? Finns det inte skäl att diskutera det nya viruset överhuvudtaget? Om en har, amatörmässigt, intresse för virologi, epidemiologi et.c. är man fortfarande en förlorare som diskuterar här? Jag förstår inte vad du och andra tjänar på att håna "förlorare" på ett internetforum.

EDIT: Jag brukar inte svara din typ av inlägg men blir genuint intresserad över vad du tror om viruset.
Citera
2020-02-01, 12:31
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Alltså, att Sverige skulle kunna isolera sig från viruset är uteslutet hur stora insatser vi än hade satt in vid gränserna. Det som kan göras är ju att förhala viruset för att vinna lite tid i form av dagar eller någon vecka, men viruset kommer att komma hur som helst. Det som hade kunnat göras vid en tidigt tidpunkt är om hela världen hade isolerat Kina direkt, då hade kanske spridning utanför Kina kunnat stoppats.

Jag tror inte heller att det är realistiskt att helt stoppa ett virus från att spridas, men kan inte förstå hur man inte ser till att hantera samtliga personer som kommer från (i detta fall Wuhan eller Kina) som potentiella smittbärare och isolerar dessa för att vara säkra? Det måste ju vara mer effektivt än att jaga potentiella offer om det visar sig att personen burit på smittan. När viruset väl är på vift går det inte att stoppa eftersom man hela tiden kommer att vara tvåa på pucken.
Citera
2020-02-01, 12:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Än så länge är ju stora delar av Kina stängt och vi vet inte vad som döljer sig i hemmen

Jo, vi vet inte hur det ser ut i Kina.

Men angående dödligheten, så måste man ju använda sig av siffrorn, man kan ju inte bafra säga "skulle säga att". Då kan ju jag smälla till med att "skulle säga att golvet är 110%". Det tillför ju inte så mycket till diskussionen.

Sanningen är (som alla experter och WHO också säger): Vi vet inte vad dödligheten är, den kan vara 2%, den kan vara 50%. Även om jag absolut inte tror på det högre talet.
Citera
2020-02-01, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Var är citatet hämtat ifrån?

Från en Administratör i en grupp på Facebook. Sanningshalten har jag ingen aning om och vet heller inte varför nån skulle ljuga om nåt sånt.
Citera
2020-02-01, 12:33
Medlem
Pyspunka på sjukdomsutvecklingen.
Citera
2020-02-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-

Kina verkar ju ha stenkoll på sin befolkning i andra fall.
Citera
2020-02-01, 12:34
Medlem
Grollarens avatar
Jag måste tyvärr tvätta kläder i dag i allmän tvättstuga.

Jag undrar om viruset dör i 60 grader
Jag undrar om det är safe att använda torkrummet, med fläkt, eller om jag ska torka kläderna inne i lägenheten. (Helst inte. Skitjobbigt.)
Behöver jag desinficera tvättmaskinen på nåt sätt först? Jag har desinfektionsmedel. Hur gör man lämpligast?

Vore glad om någon sjukvårdsutbildad människa kunde svara på detta.

Tack
Citera
2020-02-01, 12:35
Medlem
Citat:
Om myndigheterna ska vara ärliga krävs det nog samma säkerhetskrav även utanför sjukhusen om man vill undvika smitta.

Blir en ombyggnadsrusch i flerfamiljshusen när sjukhusen är fulla.

Det är ju en mer utsatt situation på sjukhus där personal går ut och in mellan flera olika rum. Det brukar inte vara så i ett flerfamiljshus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in