2020-02-01, 04:50
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmyntet
Varför är folk i Sverige så oroliga? Dels lär man knappast dö om man skulle få den och dessutom är det mycket liten risk att folk i Sverige blir smittade.

Jag befinner mig i Asien med en jävla massa kinesiska turister men inte fan går jag och oroar mig. Däremot är det många som har munskydd i butiker å på gatan men det kanske är vanligt här.

Håller med dig, befinner mig också i Asien, grannland till Kina, och känner mig inte alls orolig. Här är det inga diskussioner på jobbet som det tycks vara hemma i Sverige. Något fler folk med munskydd men annars business as usual. Jisses, folk hemma verkar ju bryta upp parkettgolvet och ska börja odla potatis..
Citera
2020-02-01, 04:51
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
För att uppdatera de mindre inlästa i ämnet:

Coronaviruset har förmågan att göra dig sjuk omgående efter du tillfrisknat = ALLTSÅ får du EJ immunitet mot sjukdomen.

Källa på detta påstående?
Citera
2020-02-01, 04:59
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
God Morgon och mina tankar speciellt till dem i Jönköping.

Nattens skörd:

11 374 smittade
259 döda
252 tillfrisknade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Verkar ha tagit ett rejält kliv inatt. Kurvan är fortfarande perfekt logaritmisk.

Man skulle kunna tolka ditt inlägg som om att siffrorna gäller Jönköping.

Edit: Under en och samma natt...
Citera
2020-02-01, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Håller med dig, befinner mig också i Asien, grannland till Kina, och känner mig inte alls orolig. Här är det inga diskussioner på jobbet som det tycks vara hemma i Sverige. Något fler folk med munskydd men annars business as usual. Jisses, folk hemma verkar ju bryta upp parkettgolvet och ska börja odla potatis..
Det är väl inte så konstigt egentligen. Folk i Sverige som arbetar, säkert 30-40+ %, har inget/väldigt litet förtroende för svensk sjukvård. Klart folk pratar om detta virus då. Hur ser det ut i landet du bor i förresten? Har man starkt förtroende för regeringen? Sjukvården? Rättsväsendet? Osv, du förstår.

OnT: 12k+ confirmed i nuläget.
Citera
2020-02-01, 05:03
Medlem
Citat:
När man kollar aftonbladet artikeln angående j-bornas oro, så är det självklart att reportern intervjuar 75% av människorna delaktiga i artikeln som består av medelålderskvinnor som säger "äsch behöver ej vara oroliga" "alla blev tokiga under svininfluensan" etc. De har ingen jävla aning om detta viruset medans de står där och ler och ska hem och bajsa 3 kg ur sina överviktiga rövar. Nej tvi på er fyfan. Svenskar lever i en illusionerad bubbla som heter jantelag och netflix på helgerna.
Hahaha. Men.. du vet? Varför intervjuar inte AB dig istället, när de vill ha ett expertutlåtande? Hmm. Dunning Kruger detected! Låt våra svenska underbara kvinnor vara ifred.

Ska bli intressant att se hur Jkpg-fallet utvecklar sig. Känns extremt troligt att nästa fall av Corona-viruset kommer uppdagas i Göteborg. Kvinnan ska alltså ha rest från Göteborg(via buss), till Jönköping. Det kan få ganska stor smittspridning tror jag. 10-20k på bara några få dygn, och säkert +100k på en vecka.
Citera
2020-02-01, 05:04
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Det är väl inte så konstigt egentligen. Folk i Sverige som arbetar, säkert 30-40+ %, har inget/väldigt litet förtroende för svensk sjukvård. Klart folk pratar om detta virus då. Hur ser det ut i landet du bor i förresten? Har man starkt förtroende för regeringen? Sjukvården? Rättsväsendet? Osv, du förstår.

Nja, det är ett skitland, som de allra flesta länderna i Asien, Singapore och eventuellt Japan undantaget. Inte speciellt stort förtroende för regeringen, sjukvården bra, gratis för alla om man vill gå till statliga sjukhus, annars finns det fina dyrare för de som har råd. Korrumperat så in i helvete såsom vanligt i skitländer. Hårda nypor från staten om det krävs, gammal militärdiktatur...
Citera
2020-02-01, 05:06
Medlem
SvaMp_s avatar
Kan nån förklara varför världen egentligen ska ha panik över denna? Vanlig influensa döda tiotusentals varje år, såklart gamla o sjuka.

SARS som världen hade panik över dödade 800pers. Varför denna painik?
Citera
2020-02-01, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Kan nån förklara varför världen egentligen ska ha panik över denna? Vanlig influensa döda tiotusentals varje år, såklart gamla o sjuka.

Se länk: https://twitter.com/avatorl/status/1221465677237817344

I övrigt så vet vi redan hur dödlig en 'vanlig' influensa är. Vi vet inte hur dödligt detta virus är, därav all oro.
Citera
2020-02-01, 05:08
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger

Förresten så har man ingen riktig koll i de här länderna, inkl Kina. Skulle tro att det finns en väldig massa sjuka i den här influensan som inte har pengar, eller vilja, att gå till riktigt sjukhus. De går till "apoteket" eller till lokala häxdoktorn i byn. Dessa blir aldrig registrerade. I indien kan jag garantera att det är mycket av sådant. Har tillbringat mycket tid där.
Citera
2020-02-01, 05:12
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Hahaha tillåt mig att skratta förträffligt. Du tror med seriositetens lagar att ett "vaccin" är lösningen? Men gud, fattar du inte att det är NWO som ligger bakom förminskningen av populationen. Ett vaccin kommer garanterat göra oss MER SJUKA. Se bara på svininfluensan.

En av mina exflickvänners syster fick narkolepsi pga vaccinet. Ha så kul

Eller så är det som min far och säkerligen många andra brukar säga-
kanske är NWO = Natures World Order.

När det blir för många av en invasiv art så kliver naturens egna immunförsvar in och skördar undan en del, Gaia kanske förstår att det går inte ha miljarder kineser så nu måste vi göra oss av med ett antal miljoner där infektionen är som värst.

Människan däremot har ju också ett förstånd, vi är en multiresistent bakterie som hela tiden utvecklar ny teknologi för att få naturens miljoner dödsfall till några tusen.
Vad vi behöver är att leva som dom där bra bakterierna dom pratar om på reklamerna för filmjölk och juicer och vette allt.
Harmoni med våran värd, varelsen världen.
//HIPPYSTYLE
Citera
2020-02-01, 05:13
Medlem
Så, vi har helt enkelt kineserna att tacka för detta helvete.
Jag har aldrig känt mer avsky mot ett land än vad jag gör nu.
Detta kommer ha förödande konsekvenser för folkhälsan.
Citera
2020-02-01, 05:13
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_

Pga spridningen och smittsamheten. SARS var dödligare, men fick aldrig nån större spridning. Om det blir en pandemi av detta virus och väldigt många smittas (då talar vi om hundratals miljoner) så kommer det att bli en enorm belastning för samhälle och sjukvård i alla länder. Vi vet inte om så blir fallet, men paniken beror på att spridningen just nu sker okontrollerat. Vanlig influensa må döda tiotusentals om året, men vid en pandemi av detta virus talar vi om miljoner. Dödligheten är enormt mycket högre än för influensa. Nåt vaccin eller ens effektiv behandling för de som insjuknar svårt finns inte heller.

De extrema åtgärder som land efter land nu vidtar beror inte på panik utan på vetskapen om vad en pandemi av detta virus skulle ställa till med. Och kosta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in