Citat:
Ursprungligen postat av
lebensmuede
Statistiken från fall utanför Kina (inga dödsfall) och den inuti Kina (2-3% dödsfall) är svår att få ihop.
Jag tror att det finns minst två olika "strains" av 2019-nCoV. Den som är mer virulent sprids framförallt zoonotiskt och har en väldigt begränsad smittbenägenhet mellan personer. Denna strain förekommer huvudsakligen i Wuhan och ansvarar för merparten av alla dödsfall. Den sprids långsamt.
En annan strain av viruset är betydligt mer smittsamt, och har en längre inkubationstid men lägre dödlighet. Det är denna som huvudsakligen har spridits utanför Kinas gränser, och utgör merparten av alla infektioner även i Kina. Asymtomatiska bärare är inte otänkbart här, och denna strain kan förmodligen smitta även under inkubationstiden, om än i något mer begränsad omfattning.
Utanför Kina, mest unga och friska, i Kina äldre drabbas hårt och dör. Någon äldre ligger illa däran i Frankrike vilket ger mig ytterligare vatten på min kvarn om den teorin att det här viruset är farligast för äldre och svaga.
Viruset uppdagades i Kina så alla har nog inte fått adekvat vård. Tror också att det även saknats resurser för att ta hand om anstormningen, exvis ventilatorer, mediciner etc. Utanför är det få patienter per land och man kan lägga ned resurser på vården. I Kina gick de ut med best practice-manual i veckan så de har kanske sett vad de tycker som funkar bäst. Intressant om dödstalen planar ut då vården inte längre är så improviserad.
Intressant strain-teori. I Kina så började de jaga efter supersmittare då en patient har smittat 14-15 vårdare enligt initiala medieuppgifter. Andra patienter har inte varit så giftiga.
Kinesiskan som var i Tyskland smittade många. Strain eller var hon speciellt giftig? Hon hade i alla fall träffat sina föräldrar från Wuhan innan hon åkte till Tyskland, enligt tyska medier. Något utförligare beskrivning, som att om föräldrarna blivit sjuka eller om hon varit hem till Wuhan framgick inte.