2020-02-01, 18:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Goddag folks.
Jag har varit borta ett tag.

Det händer VÄLDIGT MYCKET sedan sist jag var inne här.

Detta har ni kanske redan sett men jag skickar två länkar.
Den ena länken har lite inside information från en tjej som bor i Wuhan.

Studentens kusliga vittnesmål inifrån coronavirusets mest drabbade stad

https://www.expressen.se/nyheter/-studentens-kusliga-vittnesmal-inifran-coronavirusets-mest-drabbade-stad/?referrer=rotator-item-2

"22-åriga Helen Chen berättar att hon inte har lämnat sitt hem på en vecka, medan hon varit fast i Wuhan under Coronavirus utbrottet."

[Australian university student talks about being trapped in Wuhan

https://www.youtube.com/watch?v=fWREUFDsmxM
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-02-01 kl. 18:03.
Citera
2020-02-01, 18:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad jag kan få fram så släpper Kina uppgifterna om antal döda och bekräftat smittade klockan åtta på kvällen och klockan fyra på morgonen svensk tid?
Är det någon som kan bekräfta?
Det har imho snarare varit kl tolv på natten och ett två på dagen
Citera
2020-02-01, 18:02
Medlem
Vågar jag äta på Max idag ? Jag tycker myndigheterna är helt urblåsta i hur dom hanterar situationen.
Det är ett DÖDLIGT virus som SPRIDER SIG.
Varför evakuerar dom folk från kina när det kan sprida sig till sverige då ?
Varför är inte all flygtrafik stoppad ? Varför vaktar inte militären gränserna i hazmat-dräkter och avrättar alla som försöker ta sig in ?

Smittade personer ska förbrännas omedelbart, samt deras bostad och tillhörigheter saneras med eldkastare.
Citera
2020-02-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag sa tidigare att det skulle gå snabbt och att myndigheterna varit på detta under längre tid...
Ja, jag skrev också, igår, att ett beslut troligen skulle komma under helgen eller senast måndag.
Citera
2020-02-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag la till en video efter du citerat mig se den ,han förklarar hela händelseförloppet!

Ja, tack! Jag såg den efteråt, den beskrev det troliga händelseförloppet väl.
Citera
2020-02-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, jag skrev också, igår, att ett beslut troligen skulle komma under helgen eller senast måndag.

Ibland går lagändringar fort, de gjorde samma sak med SARS.
Citera
2020-02-01, 18:06
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMassmedia
Ny översatt video från Chen Qiushi (amatör-reporter i Wuhan)
https://www.youtube.com/watch?v=IhgtRhWh240

Jaha.. liksäckar utanför krematorium.
Jag kan inte få suben att funka.
Citera
2020-02-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
Vågar jag äta på Max idag ? Jag tycker myndigheterna är helt urblåsta i hur dom hanterar situationen.
Varför är inte all flygtrafik stoppad ? Varför vaktar inte militären gränserna i hazmat-dräkter och avrättar alla som försöker ta sig in ?

Smittade personer ska förbrännas omedelbart, samt deras bostad och tillhörigheter saneras med eldkastare.

Ingen har dött utanför kina. INGEN
Citera
2020-02-01, 18:08
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet

Herregud... Ja, du vågar äta på Max idag. Det är precis det här jag menar, folk blir fan med helt hysteriska och slutar leva.

Trollar du för att få upp panikstämningen, eller är du seriöst så här rädd? Får du lika mycket ångest under varje influensasäsong?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1

Medhåll. Kinasiffrorna är inget att gå efter i detta läge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Statistiken från fall utanför Kina (inga dödsfall) och den inuti Kina (2-3% dödsfall) är svår att få ihop.

Jag tror att det finns minst två olika "strains" av 2019-nCoV. Den som är mer virulent sprids framförallt zoonotiskt och har en väldigt begränsad smittbenägenhet mellan personer. Denna strain förekommer huvudsakligen i Wuhan och ansvarar för merparten av alla dödsfall. Den sprids långsamt.

En annan strain av viruset är betydligt mer smittsamt, och har en längre inkubationstid men lägre dödlighet. Det är denna som huvudsakligen har spridits utanför Kinas gränser, och utgör merparten av alla infektioner även i Kina. Asymtomatiska bärare är inte otänkbart här, och denna strain kan förmodligen smitta även under inkubationstiden, om än i något mer begränsad omfattning.

Utanför Kina, mest unga och friska, i Kina äldre drabbas hårt och dör. Någon äldre ligger illa däran i Frankrike vilket ger mig ytterligare vatten på min kvarn om den teorin att det här viruset är farligast för äldre och svaga.

Viruset uppdagades i Kina så alla har nog inte fått adekvat vård. Tror också att det även saknats resurser för att ta hand om anstormningen, exvis ventilatorer, mediciner etc. Utanför är det få patienter per land och man kan lägga ned resurser på vården. I Kina gick de ut med best practice-manual i veckan så de har kanske sett vad de tycker som funkar bäst. Intressant om dödstalen planar ut då vården inte längre är så improviserad.

Intressant strain-teori. I Kina så började de jaga efter supersmittare då en patient har smittat 14-15 vårdare enligt initiala medieuppgifter. Andra patienter har inte varit så giftiga.

Kinesiskan som var i Tyskland smittade många. Strain eller var hon speciellt giftig? Hon hade i alla fall träffat sina föräldrar från Wuhan innan hon åkte till Tyskland, enligt tyska medier. Något utförligare beskrivning, som att om föräldrarna blivit sjuka eller om hon varit hem till Wuhan framgick inte.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1

Hur vet du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto