2020-02-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Sprids långsamt?
Va?
Kan du ge ett exempel på något som spridits fortare???
Suck. Läs mitt inlägg igen.
Citera
2020-02-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
https://m.9gag.com/gag/a9RDoKo

Vet inte om detta är hundra procent sant.men tydligen börjar de ha ihjäl katter och hundar för att de är rädda att de sprider smittan.

https://m.9gag.com/gag/an5G6nE
Ja, det har jag läst och är väldigt säker på att det stämmer.
Citera
2020-02-01, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fast nej.

Grejen är den att de som smittat "utan symtom" har blivit sjuka mindre än ett dygn efter att de varit i kontakt med andra efter att ha varit symtomfria, eller hur man skall förklara.

Tjejen i Jkpg var SYMTOMFRI 4 dygn efter sista kontakten med folk, det är då fullt rimligt att anta att hon inte alls smittat folk.

Och detta är ju vad de trycker på själva. Att det är så lång tid imellan att hon rimligtvis inte smittat nån och det håller jag med om.
och för dessa pastaenden har du vetenskapligt stöd?
Citera
2020-02-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Folkhälsomyndigheten säger att det inte finns någon risk att hon har smittat andra. Givetvis kan ingen veta säkert att hon inte har smittat någon annan.

Folkhälsomyndigheten säger att viruset inte smittar innan symptom trots att det så nära som i Tyskland är bevisat att det visst kan göra det.

Folkhälsomyndigheten sa den 22:e att risken att viruset kommer till Sverige är mycket liten, två dagar senare anlände den smittade jönköpingstjejen till Sverige.

Jag förespråkar inte hysteri men svenska myndigheter verkar i fallet 2019-nCoV vara hopplöst ointresserade och efter i utvecklingen.

Faktum är att du har ingen aning om hur "ointresserade" och "efter i utvecklingen" de är, för du har ingen information om det.
Citera
2020-02-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Fast nej.

Grejen är den att de som smittat "utan symtom" har blivit sjuka mindre än ett dygn efter att de varit i kontakt med andra efter att ha varit symtomfria, eller hur man skall förklara.

Tjejen i Jkpg var SYMTOMFRI 4 dygn efter sista kontakten med folk, det är då fullt rimligt att anta att hon inte alls smittat folk.

Och detta är ju vad de trycker på själva. Att det är så lång tid imellan att hon rimligtvis inte smittat nån och det håller jag med om.
NEJ och återigen NEJ. Hon isolerade sig först när hon fick symtom. Läs på Aftonbladet.
Citera
2020-02-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
exakt men kvinnan i München smittade ned sammanlagt 7 pers Utan symptom

för detta saknas vetenskapligt stöd men det har hänt

Det är ett case-report - behövs mer för att det ska vara evidensbaserat. Om det skulle smittat under inkubationstiden skulle vi ha många fler sekundärfall för de som flugit in från andra ställen. I USA, Finland m fl men det finns inga.
Citera
2020-02-01, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast smitta och dödlighet är inte samma sak. Förövrigt är det ju så att ju fler som smittas desto fler smittas i sin tur. Och desto fler dör. Sjukskötare & läkare blir tystade det är ingen som vet hur många döda det finns i hemmen. Oavsett vad så blir det svårare att stoppa ju fler som redan är smittade. Dödligheten är relativt låg, men ju fler som smittas desto fler dör.
Låt oss hoppas att smittspårningen utomlands funkar så att smittan inte sprider sig här. Då blir det svårt att stoppa på riktigt. Och även om de flesta klarar det så finns det ju även många i vår närhet som kanske inte skulle göra det.

Om 200 av 1000 som får smittan dör, så är dödligheten 20%. Om 200 av 100 000 dör, så är dödligheten 0,2%. Så om dina teorier skulle stämma så är det faktiskt något positivt. Kom ihåg att dödligheten tendera revideras neråt då man summera det i efterhand, inte uppåt.

Dina konspirationsteorier om kina som du hämtar ifrån luften blir som sagt allt oviktigare nu då viruset har varit utanför kina i minst 3 veckor.

Många klara inte av en vanlig influensa heller.
Citera
2020-02-01, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
och för dessa pastaenden har du vetenskapligt stöd?

Japp.
Citera
2020-02-01, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Statistiken från fall utanför Kina (inga dödsfall) och den inuti Kina (2-3% dödsfall) är svår att få ihop.

Jag tror att det finns minst två olika "strains" av 2019-nCoV. Den som är mer virulent sprids framförallt zoonotiskt och har en väldigt begränsad smittbenägenhet mellan personer. Denna strain förekommer huvudsakligen i Wuhan och ansvarar för merparten av alla dödsfall. Den sprids långsamt.

En annan strain av viruset är betydligt mer smittsamt, och har en längre inkubationstid men lägre dödlighet. Det är denna som huvudsakligen har spridits utanför Kinas gränser, och utgör merparten av alla infektioner även i Kina. Asymtomatiska bärare är inte otänkbart här, och denna strain kan förmodligen smitta även under inkubationstiden, om än i något mer begränsad omfattning.

Har tänkt i samma banor som du! I viss mån. Däremot tror jag att även den dödligare formen sprids rätt fort. Detta baserat på att jag inte litar på vare sig Kinas eller Rysslands statistik om antalet dödsfall.
Citera
2020-02-01, 16:59
Medlem
Citat:
NEJ och återigen NEJ. Hon isolerade sig först när hon fick symtom. Läs på Aftonbladet.

Skiter i Aftonbladet, jag går på vad FHM säger direkt.
Citera
2020-02-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ja, de är ju präglade att lyda. Så om de fightas så är det på liv & död

Kina är väl det land som har haft flest uppror och revolutioner genom historien av alla länder i världen.

Från Wikipedia "The number of annual protests has grown steadily since the early 1990s, from approximately 8700 "mass group incidents" in 1993 to over 87,000 in 2005.[2] In 2006, the Chinese Academy of Social Sciences estimated the number of annual mass incidents to exceed 90,000, and Chinese sociology professor Sun Liping estimated 180,000 incidents in 2010. Mass incidents are defined broadly as "planned or impromptu gathering that forms because of internal contradictions", and can include public speeches or demonstrations, physical clashes, public airings of grievances, and other group behaviors that are seen as disrupting social stability.

Regimen är givetvis medveten om att deras medborgare gillar att protestera. Därför försöker man lösa olika problem med släggan i bland. Jag gissar att regimens forskare kommer studera effekterna av karantänen och andra åtgärder för att veta när det "riktiga upproret" kommer.
Citera
2020-02-01, 17:00
Medlem
Citat:
Ja, det har jag läst och är väldigt säker på att det stämmer.
Det tror jag också...i panikens hetta kan man nog göra vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in