2020-02-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Suuuuuuuuck

De. Rapporterar. Inte. Om. Alla. De. Som. Dött. Hemma!

Detta är gammal skåpmat vid det här laget. Sök i tråden, sök på google, duckduckgo, yahoo....

Behöver väl ändå vara bekräftat att det rör sig om viruset för att vara relevant statistik, bara för att man föll ner för en trappa då man kände sig lite krasslig så betyder det ju inte att det var just det här viruset som dödade en

Lär dig källkritik....
Citera
2020-02-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fast Hubei skriver i sina rapporter att de bara rapporterar in inlagda på sjukhus med diagnosticerad lunginflammation, inte smittade, det är dessa siffror som NHC presenterar och som står på Wiki, jag har jämfört och NHC rapporterar vidare rakt av. Ha tålamod och ladda sidan ska du få se vad dom själva skriver.

Det pågår ingen kartläggning över antal smittade i Kina, bara utomlands.
Jag ska försöka ladda in båda sidorna och läsa dem. I så fall är det mycket missvisande återrapportering på Wikipedia.
Citera
2020-02-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast det är en annan sak än anmälningsplikt - ordet avser en skyldighet att rapportera konstaterade fall till smittskyddsläkaren och det åligger sjukvårdspersonal (eg läkare).

så om jag är en läkare eller i position att kunna avgöra om det är en av sjukdomarna som finns på listan,
är jag anmälningsskyldig då. det står klart och tydligt, att om minsta misstanke finns ska det anmälas.

men tänker man som dig så kan man axa runt med det å döda andras gamla föräldrar å rycka på axlarna.

generationen som blev ihågkommen som "the genocide"
Citera
2020-02-01, 15:19
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
så om jag är en läkare eller i position att kunna avgöra om det är en av sjukdomarna som finns på listan,
är jag anmälningsskyldig då. det står klart och tydligt, att om minsta misstanke finns ska det anmälas.

men tänker man som dig så kan man axa runt med det å döda andras gamla föräldrar å rycka på axlarna.

generationen som blev ihågkommen som "the genocide"
Nej, man har en skyldighet att söka vård om man misstänker att man bär på en smittsam sjukdom - men det som smittskyddslagen avser med anmälningsplikt är den rapportering som sker mellan läkare och smittskyddsläkare.
Citera
2020-02-01, 15:20
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highepoxy
10.000 igår, 12.000 idag. Ingen exponentiell ökning, det var ju skönt!

Alla smittar inte över en dag. Den egentliga ökningen får ta jämföras från dag till dag utefter en exponentiell kurva (oavsett om den ligger på +, - 0 eller 1).
Citera
2020-02-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T89
Behöver väl ändå vara bekräftat att det rör sig om viruset för att vara relevant statistik, bara för att man föll ner för en trappa då man kände sig lite krasslig så betyder det ju inte att det var just det här viruset som dödade en

Lär dig källkritik....

Nä precis lite som med haschtomtar. Dra i sig lite för mkt av skiten, går och sätter dig på en järnvägsräls. Dör. Men det var inte substanserna som dödade. Det var ju TÅGET. Smaaart
Citera
2020-02-01, 15:23
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Hur kan folk på allvar tro att kina kan rapportera alla fall? Det är garanterat så många fler både allvarliga och inte som finns! Problemet är väl inte att man dör som flugor av det utan när det blir så pass många sjuka så bara några få får vård och ingen orkar arbeta på sjukhusen längre! Då är det väldigt illa. Men de allra flesta kan inte tänka så långt verkar det som. Är verkligen rädd för att det ska bli så, tänk alla man känner som kräver sjukhus besök för att leva? Vad händer med dom när sjukhusen blir fulla?

Glöm dessutom inte bort att de i dagar haft slut på testkit!
Citera
2020-02-01, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, man har en skyldighet att söka vård om man misstänker att man bär på en smittsam sjukdom - men det som smittskyddslagen avser med anmälningsplikt är den rapportering som sker mellan läkare och smittskyddsläkare.

Fast du ska enligt lagen stängas av från arbete vid allmänfarlig sjukdom i enlighet med smittskyddslagen

Gäller även skolpliktiga
Citera
2020-02-01, 15:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Fast du ska enligt lagen stängas av från arbete vid allmänfarlig sjukdom i enlighet med smittskyddslagen

Gäller även skolpliktiga
Ja, det motsäger väl inte det jag skrev. Smittskyddslagen inkluderar även skrivningar om detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
För de som inte hinner se filmen innan den tas bort (det var JÄTTESVÅRT att ladda den)
* filmaren filmar dörröppningen på bussen som lämnats så öppen som möjligt
* där passagerarsätena skulle vara har de plockat ut dem för att få plats för liksäckar
* åtminstone 5 st där, i gula och orange liksäckar /body bags
* inne i sjukhuset ser det ut att vara en kropp på en brits inlindad i svart. Kanske något annat...
* på väg ut igen filmar han bakluckan på bussen. Helt full, liiite luft upptill. Gissar på att en sån buss har plats för tio-tolv passagerares väskor så det var säkert en 6-8 liksäckar där. Också.
* som en observant Flashbackare sa, de bär även ut en kropp i liksäck på väg till bussen
* kremeringsentreprenören, är det han i helsvart kostym och typ diskhandskar? De ska inte åka än bussdelen är ju bara halvfull. De tar det lugnt, väntar på fler.

= 12-15 kroppar i en ögonblicks video. Business as usual.

Om det här inte känns som domedagen vet jag inte vad som gör det.

Baserat på hur många som dör i Sverige varje år med påslag för ulandseffekt lär det dö minst 15- 20 miljoner människor i kina varje år.

Naturligtvis är det rutin att dynget runt hämta kroppar från sjukhus i de stora städerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Nä precis lite som med haschtomtar. Dra i sig lite för mkt av skiten, går och sätter dig på en järnvägsräls. Dör. Men det var inte substanserna som dödade. Det var ju TÅGET. Smaaart

eller kanske snarare att man utgår från att personen som just blev överkörd är/var en haschtomte utan att faktiskt testa honom....
Citera
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
En undran. Om en kines åker till sverige ifrån wuhan och dör i sverige, räknas det som dödsfall i flera länder då? Känns lustigt om det vore fallet. Då är det ju bara att ta en kines som är nära att dö och skjutsa över han över landsgränsen till ett grannland, och så har man dödsfall i flera länder. För mej för det ska räknas som dödsfall i flera länder, så ska det vara att svenskar smittas i sverige och dör. Inte att en kines som redan är sjuk åker till sverige och bara råka dö i sverige.

Hmm gissningsvis krävs det väl att tex nån av japanerna och tyskarna dom aldrig varit i Kina börjar dö? Men har absolut ingen koll om riktlinjerna.
Världsbankens Pandemifonds största läge går att öppna när minst 20 dödsfall i annat land finns om jag inte helt missminner mig. Vet dock inte vad som krävs här heller, om det även kan vara influgna som inte smittat nån annan. Knappast men vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in