Citat:
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?
Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.
Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?
Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.
Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?

Hysterin kommer sig av att enskilda länder runt hela jordklotet, inte minst Kina samt organisationer som WHO och enskilda experter reagerar på ett sätt som inte rimmar med att det är en vanlig influensa. Detta skapar osäkerhet bland vanliga människor som har svårt att tolka två till synes motsatta budskap.
Allting tyder på att ingen ännu har hela bilden klar, men att det finns en risk att viruset skulle kunna förändras (mutera) eller spridas i en sådan omfattning att konsekvenserna blir samhällshotande för många länder där man inte har en utbyggd sjukvård.
Det är intressant när vi nu får svart på vitt hur otroligt sårbart globaliseringen gjort samhället med alla resor, och jag skulle önska mig att man hade ett system som gör att man kan stänga dessa kranar mer effektivt i händelse av utbrott.
Precis som efter tsunamin 2004 upplevs Sverige som yrvaket och segt i rapportering och agerande. Våra myndighetsexperter inom ämnet pyr av en osäkerhet som påminner om en hierarkis struktur, verkar inte våga komma med egna uttalanden som inte är förankrade överallt, vilket i realiteten gör att dessa kan ersättas med talespersoner.
Jag påstår inte att det är lätt, men med tanke på vilka resurser man har till sitt förfogande skulle man som skattebetalare kunna förvänta sig en respons som känns mer initierad och säker. Det skulle vara förödande om det senare visar sig att det funnits information som undanhållits allmänheten av något skäl.