2020-02-01, 12:14
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?

Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.

Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?

Hysterin kommer sig av att enskilda länder runt hela jordklotet, inte minst Kina samt organisationer som WHO och enskilda experter reagerar på ett sätt som inte rimmar med att det är en vanlig influensa. Detta skapar osäkerhet bland vanliga människor som har svårt att tolka två till synes motsatta budskap.

Allting tyder på att ingen ännu har hela bilden klar, men att det finns en risk att viruset skulle kunna förändras (mutera) eller spridas i en sådan omfattning att konsekvenserna blir samhällshotande för många länder där man inte har en utbyggd sjukvård.

Det är intressant när vi nu får svart på vitt hur otroligt sårbart globaliseringen gjort samhället med alla resor, och jag skulle önska mig att man hade ett system som gör att man kan stänga dessa kranar mer effektivt i händelse av utbrott.
Precis som efter tsunamin 2004 upplevs Sverige som yrvaket och segt i rapportering och agerande. Våra myndighetsexperter inom ämnet pyr av en osäkerhet som påminner om en hierarkis struktur, verkar inte våga komma med egna uttalanden som inte är förankrade överallt, vilket i realiteten gör att dessa kan ersättas med talespersoner.

Jag påstår inte att det är lätt, men med tanke på vilka resurser man har till sitt förfogande skulle man som skattebetalare kunna förvänta sig en respons som känns mer initierad och säker. Det skulle vara förödande om det senare visar sig att det funnits information som undanhållits allmänheten av något skäl.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
En frisk 35 åring i USA fick lunginflammation dag 9.
Man kan inte säga helt klart att det bara drabbar sjuka och svaga eller äldre hårdast. Tror man vet för lite för att kunna dra slutsatser just nu.

Lunginflammation får ju folk dagligen, virus eller inte.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"Jag pratade i dag med en kinesisk läkare som berättade för mig att man enbart i Wuhan kremerar ungefär 200 döda per dag som har dött av coronavirusinfektionen. Den kinesiska läkaren berättar att andra kinesiska läkare inte vågar att berätta om vilka dödstal som det egentligen handlar om. Om någon kines i Kina i telefonsamtal säger något om situationen i Kina, så bryts samtalet. I stort sett alla telefonsamtal från Kina till andra länder avlyssnas. Många militärer och poliser som har kontrollerat situationen har smittats och redan dött. Den kinesiska läkaren säger att situationen i Kina är mycket, mycket allvarlig och tror att detta bara är början på en snabb utveckling."

Vi väntar med spänning på bilderna som bekräftar det. Det finns bara runt 1 miljard kameror i Kina, inklusive mobilkameror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"Jag pratade i dag med en kinesisk läkare som berättade för mig att man enbart i Wuhan kremerar ungefär 200 döda per dag som har dött av coronavirusinfektionen. Den kinesiska läkaren berättar att andra kinesiska läkare inte vågar att berätta om vilka dödstal som det egentligen handlar om. Om någon kines i Kina i telefonsamtal säger något om situationen i Kina, så bryts samtalet. I stort sett alla telefonsamtal från Kina till andra länder avlyssnas. Många militärer och poliser som har kontrollerat situationen har smittats och redan dött. Den kinesiska läkaren säger att situationen i Kina är mycket, mycket allvarlig och tror att detta bara är början på en snabb utveckling."

Var är citatet hämtat ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det finns en hel del fakta. Anser du att alla rapporter från experter, inklusive WHO i denna tråd är rykten och teorier? Det verkar ju aningens världsfrånvänt.
Antal döda utanför Kina får man väl fundera lite på, då information om viruset anlände såpass sent att flera kan ha dött i det redan, men orsaken var ännu inte känd, inte heller var korrekta tester framtagna då.

Klart det finns fakta Men Vi vet inte två viktiga saker? Hur många smittade det är egentligen. Det är inget konstigt så är det vid stora sjukdom utbrott. Sen vi inte hur många döda det är. Även om den siffran troligen ligger närmare den vi har. Det betyder att vi inte heller vet hur många som tillfrisknat.

Det mesta forskarna säger om risker ut i från statistiken är hypoteser. Jag har sett 3 bra forskarrapporter 2 från Lancet och en indirekt om fallet i Tyskland. Det är små undersökningar. Antag att den kinesiska kvinnan i Tyskland hade symtom i Tyskland men hon kopplar dem till Jetleg. Hon säger inget till forskarna då faller delar av informationen. Nu tror jag inte det är fallet men vi måste ha flera forskarrapporter.
Citera
2020-02-01, 12:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
När du läser sådant, bör du nog göra dig själv en tjänst och läsa på lite om coronaviruset och hur SARS och MERS tidigare agerat. Samma typ av virus nu. Vänta dig ungefär likadana resultat.
Jag har läst om chocklunga, och om kineserna i Wuhan som fick "ground glass syndrome" i lungorna, antar att det ser ut som malet glas. Lungödem också den trettionånting årige mannen som dog i Wuhan fick tömmas på 80 ounces vatten i lungorna - förmodat lungödem, det betyder ju vätskesamling. 2,35 liter vatten!

Länkar finns i tråden ca 23-24 januari.
Citera
2020-02-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Prognosberäkningen jag har är Bill Gates Foundation i samarbete med ett universitet som beräknar 65 miljoner döda. Simuleringen finns på nätet.
Den andra användaren du pratar om har också bra beräkningar, lite mer precisa. Dessutom är han rätt så bright med.

Ja det var nog en av hans jag tänkte på. Gillar dina inlägg också!
Ska försöka hitta någon av uträkningarna som beräknade dödsfall.
Citera
2020-02-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tydligen krävs dubbla dörrar för att hålla viruset på avstånd.

Är det hyresvärden som står för kostnaden om grannen insjuknar?

en isolering har alltid en "zon" där man avsaniterar eller smittskyddar. allt från klädbyte alt ner sprejning,
beroende på vilken typ och klass,

på sjukhus är det mera klädbyte avtvättning, den zonen har åxå luftfilter,
Citera
2020-02-01, 12:17
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Nej, hon borde ha stannat kvar i Kina . då hade hon vart en hjältinna! Nu kan hon istället vara orsaken till att tusentals svenskar dör.
Hon agerade såklart egoistiskt mitt i en jättekris, det finns nog få i tråden som inte skulle göra det, tyvärr.
Synd.
Citera
Medlem
Här finns lite basics för de som är nya i tråden
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Men om du analyserar dig själv, vad är det du håller på med om inte att skapa en virtuell feedback-loop för dig själv där du försöker boosta din ställning i dina egna ögon - genom att håna andra som diskuterar en pandemi, genom att försöka emaskulera dem?

Jag tycker det är rätt uppenbart vad det är för beteende du sysslar med. Du är en tönt som försöker bygga upp din egen status inför pseudonymer på ett forum.

Tack för din analys. Nu är det min tur att leka amatörpsykolog.

De som skriver att ”domedagen kommer” är samma klientel som skriver dag in och dag ut om ekonomisk kollaps år efter år. Det är människor som är missnöjda med sina liv. De hatar sina jobb, de är missnöjda med sin kärring som lägger på sig 5kg varje år, och har kanske jobbiga otacksamma ungar. En pandemi eller ekonomisk kollaps är lite upphetsande, för då får de äntligen lite spänning i sin tråkiga vardag. De har ändå inget att förlora. Dessutom ser de det lite som en ”reset”. Man får börja om spelet på nytt. Det de inte förstår är att är man en förlorare innan en pandemi så är man det även efter.

Jag hånar inte folk som diskuterar sakligt. Jag hånar hypokondriker som försöker övertyga andra om en rådande massdöd.
Citera
2020-02-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har läst om chocklunga, och om kineserna i Wuhan som fick "ground glass syndrome" i lungorna, antar att det ser ut som malet glas. Lungödem också den trettionånting årige mannen som dog i Wuhan fick tömmas på 80 ounces vatten i lungorna - förmodat lungödem, det betyder ju vätskesamling. 2,35 liter vatten!

Länkar finns i tråden ca 23-24 januari.

det är ju just det som är så läskigt med lunginflammation, man kan samla kopiösa mängder vätska i lungorna,
man i stort sett drunknar,

hemskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in