2020-02-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det var någon som frågade efter en animerad timeline över smittspridningen.

Jag hittade en här:

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Treatme nt_research

Till höger rullar den och visar från 12:e januari tills idag.

Var det du som även hade en prognosbekräkning? Eller var det Virusianskamannen eller vad han nu heter?
Citera
Medlem
"Jag pratade i dag med en kinesisk läkare som berättade för mig att man enbart i Wuhan kremerar ungefär 200 döda per dag som har dött av coronavirusinfektionen. Den kinesiska läkaren berättar att andra kinesiska läkare inte vågar att berätta om vilka dödstal som det egentligen handlar om. Om någon kines i Kina i telefonsamtal säger något om situationen i Kina, så bryts samtalet. I stort sett alla telefonsamtal från Kina till andra länder avlyssnas. Många militärer och poliser som har kontrollerat situationen har smittats och redan dött. Den kinesiska läkaren säger att situationen i Kina är mycket, mycket allvarlig och tror att detta bara är början på en snabb utveckling."
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Vet inte om detta skrivits innan, men här är en google translated kinesisk artikeln om fallet i Jönköping:
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=zh-CN&tl=sv&u=https%3A%2F%2Fmp.weixin.qq.com%2Fs%2FOS nLrJDPZoMDNRft-01l2g

Den verkar ha mer detaljer än jag kan hitta på SVT, om hur kvinnan väntat vid Göteborgs tågstation flera timmar och sedan färdats med buss till Jönköping efter att ha anlänt till Sverige.

Citerar ur artikeln:
Citat:
Jönköping, Sverige, diagnostiserades med det första fallet av neonatal lunginflammation den 31 januari. En icke-turist, en 20-årig kinesisk flicka studerade i Jönköping. Hon återvände till Sverige den 24 januari. Det hon för närvarande vet är att flickan anlände till Göteborg med flyg och sedan tog expressbussen till Göteborgs flygplats till tågstationen i Göteborg, hon stannade på tågstationen i Göteborg i flera timmar och tog slutligen bussen tillbaka till Jönköping. Järnvägsstationen och bussen står på samma plats.

Flickan hade inga symtom till en början. Efter fyra dagar hade hon en mild hosta. Efter att ha läst olika varningsartiklar i vännerkretsen, bestämde hon sig för att plocka upp telefonen och ringa den svenska vårdkontoret 1177. Under ledning av läkaren, Virus, influensavirus och andra virus som orsakar hosta, feber, rinit och halsont testades och diagnostiserades med en ny typ av coronavirus lunginflammation. Hon hostar bara, hennes symtom är milda, hennes hälsa är stabil och hon är för närvarande på den infektiösa avdelningen för isolering i Länssjukhuset Ryhov, Jönköping.
Citat:
I detta bekräftade fall är gapet mellan bagageupphämtning och mellanlandning på Göteborgs flygplats, mellanlandningen vid Göteborgs tågstation och flygvärdarna som anländer till Göteborg på samma plan alla dolda faror. Denna nya typ av coronavirus lunginflammation kommer också att överföras under inkubationsperioden. Det finns tecken på att Göteborg kan vara den nästa ockuperade staden.

Den svenska medierapporteringen kring detta känns minst sagt bristfällig.
På flyget från Kina: Ett par hundra passagerare, varav ett dussin som stolsgrannar bredvid, framför och bakom.
Ev anslutningsflyg: Ett hundratal passagerare, varav ett halvdussin närmast sittande.
Flygbussen från Landvetter: Upp till ett femtiotal passagerare, varav ett par tre suttit nära.
På stationen: Hundratals besökare, varav en handfull kommit nära, suttit bredvid, gått på toa samtidigt mm.
Bussen till Jönköping: Ett femtiotal passagerare, varav ett par tre suttit nära.
I Jönköping: Okänt men kanske något i affär e d.
Inget om vänner, ev pojkvän eller liknande. Verkar ha bott ensam.
Upp till fyrtiotal som kommit någorlunda i närhet av kvinnan och upp till femhundra på lite längre avstånd.
Känns inte helt stabilt det här.
Citera
2020-02-01, 12:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Inte riktigt hängt med i debatten. Varför är det så mycket hysteri kring just detta virus?

Av det jag läst är det som en influensa med tillhörande lunginflammation? Med typ 1-2% dödlighet (hittills. Siffrorna kan ju sjunka betydligt när ett större antal har smittats. På tok för små siffror hittills).
Visst ska man ta det på allvar, men känns som att folk överreagerar lite, i samma stil som när SARS och fågel/svininfluensan var på tapeten.

Varför pratar folk om att börja bunkra upp flera veckors mat och leva lite som en eremit kommande tid...?
Jag kan inte svara på varför folk pratar om preppning och bunkring. Det får du fråga dem om. Jag ser inte nödvändigheten i det. Och om jag ändå inte kan få ut mina mediciner på apoteket en gång i månaden så spelar det ingen större roll för mig. Jag har inte någon jätteallvarlig sjukdom men livslång, tänk pollenallergi fast året om. Tänk diabetes. Eller mildare former av MS. Ingen ser det på utsidan.

För egen del handlar det om att göra en sä bra som möjligt "uneducated guess" en överblick av det globala nödläge vi är i.
För att lugnt och sansat kunna ta beslut som är bra för mig.

Har du inte reagerat på att dödstalet går raskt upp per dag medan friskförklarade krrryyyyyper långsamt upp och inte alls håller samma tempo? Det normala vore att friskförklarade går om de döda med råge! Om du inte instinktivt reagerar på det, så vet jag inte vad som ska krävas.

Jsg har inte ens rum för fler dagars info i min signatur eftersom den bara tillåts vara 5 rader, men där finns åtminstone några länkar.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jaha, så ett munskydd är värdelöst, men nysa i armvecket är bulletproof 😀

Jävligt ostabil info. Klart att ett vanligt andningsskydd är bättre än inget.

Heja Sverige.

Du är värdelös. Vill du hellre sitta i en buss med smittade människor utan munskydd?
Har nästan aldrig sett en människa nysa i armvecket för den delen heller.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2020-02-01 kl. 12:32.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Den smittade kvinnan borde hyllas som en hjälte, hon har gjort alla rätt för att förhindra en spridning av smittan.
Nej, hon borde ha stannat kvar i Kina . då hade hon vart en hjältinna! Nu kan hon istället vara orsaken till att tusentals svenskar dör.
Citera
2020-02-01, 12:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Läkta läkarchattar från kina pratar om lungor som blir blodiga röror samt livslånga men bland de som blir friska.

Men rapporter från USA talar om mildare lunginflammationer.

Det kanske inte är så farligt. Eller så finns flera variationer av viruset med olika förlopp.

Talet om att viruset lever kvar i sperma i flera månader. Är det debunkat?

När du läser sådant, bör du nog göra dig själv en tjänst och läsa på lite om coronaviruset och hur SARS och MERS tidigare agerat. Samma typ av virus nu. Vänta dig ungefär likadana resultat.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det var någon som frågade efter en animerad timeline över smittspridningen.

Jag hittade en här:

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_outbreak#Treatme nt_research

Till höger rullar den och visar från 12:e januari tills idag.

Hur många dagar till klara Kina det här? Misslyckas dom hålla ordning så sprider sig civil-oro snabbar till andra länder då det kommer finnas facit till vad som komma skall.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Tror det är en tysk från Webasto klustret. Semester som blev annorlunda.
Naturligtvis är det det. Why not. Vi har en pandemi, utlöst nödläge globalt, men snart är det sportlov, och övre medelklassen drar iväg till Schweiz eller varför inte Thailand.....
Fuck.
Citera
2020-02-01, 12:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Var det du som även hade en prognosbekräkning? Eller var det Virusianskamannen eller vad han nu heter?

Prognosberäkningen jag har är Bill Gates Foundation i samarbete med ett universitet som beräknar 65 miljoner döda. Simuleringen finns på nätet.
Den andra användaren du pratar om har också bra beräkningar, lite mer precisa. Dessutom är han rätt så bright med.
Citera
2020-02-01, 12:11
Medlem
Lao Tzus avatar
Tydligen krävs dubbla dörrar för att hålla viruset på avstånd.

Är det hyresvärden som står för kostnaden om grannen insjuknar?
Citat:
Corona-smittade kvinnan isoleras med dubbla dörrar

https://www.expressen.se/gt/corona-smittade-kvinnan-isoleras-med-dubbla-dorrar/
Citera
2020-02-01, 12:13
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Kina är ingen måttstock.Över en miljard människor där de flesta är fattiga och lever i vidriga förhållanden. Kineserna har ingen möjlighet att vårda alla sjuka om det skulle sprida sig i landet. En karantän är enklaste sättet för att hindra spridning.

Vi har varit här innan, och vi kommer hamna här återigen i framtiden. Samma typ av karaktärssvaga människor som spår finansiell armagedon sitter nu och uppdaterar nyhetsflöden maniskt för information om ett influensavirus. Skaffa ett liv förfan.
Tala för dig själv. Jag är inte speciellt orolig men läs på innan du yttrar dig att det "bara" är ett influensavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in