Citat:
Ursprungligen postat av
WaffenJanne
https://s19.directupload.net/images/200207/dc8r5h3q.png
Jag upptäckte att slutstycket bara vägde 375 gram i originalritningen när jag körde Solidworks så jag förlängde det för att få upp vikten.
Ser kanon ut, bra jobbat hittills och klokt val att göra slytstycket något tyngre!
Som du vet men kanske inte andra så vill man när man pular hemma, åtminstone initialt hellre ha något längre delay från avtryck till avfyrning samt något lägre eldhastighet än alla problem som följer och kan följa av att trycket i pipan fortfarande är för högt när hylsan far ur patronläget medans kulan fortfarande är i loppet. Är man modig så kan man alltid lätta på den i efterhand. Mekanismen kallas "enkel blowback", men trots namnet så är det inte så enkelt att optimera då det är en balans mellan massor med faktorer. Allt från patroner med dess laddning, massa på kulan, pipans längd, slutstyckets vikt, fjädern osv. till temperaturen på vapnet och då även temperaturen utomhus.
Så det är ett mycket klokt val.
Jag har tyvärr inte hunnit sätta mig vid datorn och kollat hela konstruktionen, så är lite nyfiken på hur hela avtryckarmekanismen, främst då den delen som fångar upp slutstycket funkar och om man kanske kan göra något enkelt för att förbättra säkerheten på denna.
En sak jag tänkte på när jag såg konstruktionen är det bakre stoppet för slutstycket. Det som är ett kapat fyrkantsrör, infört 90 grader vridet relativt och i ett något större fyrkantsrör med en bult igenom. Jag vet inte vilken ammo som ämnas användas så jag kan inte avgöra om den redan är mer än tillräckligt överdimensionerad, men om man förlänger det yttre fyrkantsröret något, vilket alltså skulle få samma effekt som om stoppet var placerat lite längre in i det yttre fyrkantsröret, så skulle eventuell plastisk deformation av det inre fastbultade fyrkantsröret ge mer motstånd, istället för att kapa det precis bakom stoppet. Jag tror några cm skulle göra stor skillnad. Jag vet inte om det är uppenbart vad jag menar, men säg att någonting går åt skogen, typ pipstopp med slutstycke som far bakåt med dubbla energin så skulle det inre fyrkantsröret pressas ihop främst inåt av slutstycket, men på sina ställen även utåt. Där det deformeras utåt, t.ex. längst bak(men främst kanske i mitten), där det yttre röret precis är kapat, så vill vi ha ett stort motstånd mot deformation utåt. Där är ett rör starkare på mitten än precis vid ändarna eftersom vi har material på båda sidorna av den utåtriktade kraften som motverkar. Plus såklart då också mer gods bakom bulten vilket bara kan vara bra.
Detta må vara en ytterst trivial detalj som må vara överflödig beroende på om den redan är väldigt överdimensionerad eller inte. Men jag tänker att man vinner lite extra på att bara låta det yttre fyrkantsröret gå några cm extra bakom stoppet för slutstycket, utan egentligen något extra jobb.
Det ser riktigt bra ut! Slutstycket var mer komplicerat än jag trodde. Bara för att ha fått det sagt och som du kanske vet så om man ska ha fast slagstift på slutstycket i en öppen mekanism på en kanttänd patron, alltså t.ex. .22, så vill man hellre ha stiftet högre än lägre för att minska risken för antändning innan patronen är helt inne i loppet. Men gissar på att det blir patroner med centrerad tändhatt.
Fortsätter följa med intresse!