2020-02-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
En liten detalj

Tänk inkubationstid 3-14 dagar? Bära och ha det med sig i 3-14 dagar utan att ens veta om att man bär det.

Googlade ordet inkubationstid:
"Enligt forskningen kan virusbärare av coronavirus smitta under inkubationstiden. Det kan innebära att kvinnan kan ha smittat personer"
" Genomsnittstiden från det att en person exponeras för det nya coronaviruset till dess att den visar symptom är 5,2 dygn, enligt en ny studie."

Ny studie vet inte vem som smittat vem....................

Exakt! Försökt poängtera det genom hela tråden. Gäller inte bara detta virus gäller även många andra sjukdomar
Citera
2020-02-01, 10:40
Medlem
conf 12012

death 259

cured 264

Botade överstiger döda.
svårt å säga om dom botade var kritiska eller allvarliga.

dock så är det en bra trend,
Citera
2020-02-01, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Måste ju vara alla tiders record hur fort man får fram vaccin på ett sånt här enkelsträngat, muterande virus.

Hoppas så många tar det som möjligt. Den kommer vara den riktiga rensningen.

Måste vara det första någonsin? (Förkylningsvirus)
Finns ett vaccin alltså?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Därför att svensk politik och svenska myndigheter arbetar aktivt med att aldrig skapa oro (och aldrig ta på sig ansvar). "Det finns ingen anledning till oro" är en standardfras som används konstant, vad vi än drabbas av.

Nästa steg är "Vi har varit naiva" och slutligen "Regeringen tillsätter en utredning".
Alla nöjda, alla glada.

Vad menar du att de ska göra då?
Vi har flugit in viruset hit i flera veckor redan. Varje tänkande människa fattar att vi är fucked. Det enda man kan göra nu är att undvika panik, och hoppas att vaccinet kommer ut i tid.
Att skrämma ihjäl hela världen ger ju inget annat än fler döda i upplopp och allmän oreda.
Citera
Medlem
Fullständig panik råder, Sverige har fått ETT fall och kvinnan har lite snuva etc.

Trollens högtid utan tvekan.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Fast det gäller ju bara vissa flygrutter. Det är ju fortfarande flyg som går till kina. Har du missat alla senaste tv sändningar senaste 48 h ? En kompis kompis dotter ska till kina nu i dagarna

Direktflygen ställs ju in för många bolag. Dock kan man flyga AirChina eller via Macau tex. Testade att söka på flygstolar och det var väldigt begränsat med alternativ kan man säga.
Citera
2020-02-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Första fallen av Spanska sjukan var inte i Kina eller i Spanien utan troligen i USA bland soldaterna man skulle skicka till Europa under WWI.

Det är inte helt ovanligt att smittsamma sjukdomar kommer från Kina. Men om vi frågar indianerna så skulle de nog säg Europa. Finns flera smittor som har uppkommit Europa. Se bara till ex de stora epidemierna under Napoleonkrigen.

Det fanns en epidemi med samma symptom Spanska sjukan i Kina runt 1918 så smittan kan eventuellt ha ursprung där. I övrigt hade jag väl främst Asiaten, Hongkonginfluensan, Sars och fågelinfluensan i tankarna.

Och en hel del har ju hänt i Europa sedan Napoleonkrigen...
Medan tiden verkar ha stått still i Kina när det kommer till djurmarknader och hygien.
Citera
2020-02-01, 10:43
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Men vad är deras problem? Varför så motvilliga? Fattar de inte att vi vill se att de agerar.

Exakt! jag är inte orolig för egen del även om jag känner mig sjukare nu vad jag kan minnas mig varit någonsin.

Att i ett län får hurrarop och applåder och i nästa inte ens vara välkommen känns helt galet. Nästa gång kan vi ha att göra med ett riktigt allvarligt virus.
Citera
2020-02-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Direktflygen ställs ju in för många bolag. Dock kan man flyga AirChina eller via Macau tex. Testade att söka på flygstolar och det var väldigt begränsat med alternativ kan man säga.

Så.. då kan vi konstatera att det finns flygförbindelser mellan kina och världen.

Då har vi avhandlat det tidigare felaktiga påståendet
Citera
2020-02-01, 10:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
”Corona Malin”

Ja! Min granne är dessutom från Kina men har ingen aning om hon har varit och rest under julen osv.
I dessa förkylningstider, hur ska folk avgöra vad som är vad? Båda mina barn är sjuka just nu, likaså jag. Finns liksom inga klara riktlinjer. Det skulle kunna finnas ett utbrott någonstans som inte kommit till sjukvårdens kännedom ännu eftersom de inte blivit allvarligt sjuka.

Ja, vi är ju tränade att inte gå till VC förrän vi är döende så hur ska vi upptäcka ett utbrott? Alla som inte har varit i Kina kommer ju tro på Corona Malin o gå till jobbet o smitta sina kollegor. Är det först när antalet fall av lunginflammation ökar drastiskt som sjukvården reagerar?
Citera
2020-02-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Visst finns det ett vaccin. Det har redan tillverkats, men behöver testas innan släpp.
Det är i USA, men fler länder jobbar med det.
Jag skulle länka men jag orkar inte leta reda på rapporten. Även Sverige håller på med det just nu.
Tog mot svin, det här nej. Det första mot Corona?
Citera
2020-02-01, 10:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Fullständig panik råder, Sverige har fått ETT fall och kvinnan har lite snuva etc.

Trollens högtid utan tvekan.
Kina började också med ett fall. Digerdöden började också med ett fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in