2020-02-01, 10:25
Medlem
Folkhälsomyndigheten säger att det inte smittar innan symtom, men det Tyska fallet talar emot detta, visst hon kanske hostade till någon gång kanske under dagen, det gör väl vi alla till och från.
Man kan väl inte säga att det inte smittar innan symtom om symtomen är så beskedlig, kvinna i Tysklandsfallet notera ju först när hon var tillbaka Kina att hon inte var helt ok.

Varför envisas FHM med att vidhålla att det inte smittar utan symtom, känns inte bra detta.
Citera
2020-02-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Folkhälsomyndigheten säger att det inte smittar innan symtom, men det Tyska fallet talar emot detta, visst hon kanske hostade till någon gång kanske under dagen, det gör väl vi alla till och från.
Man kan väl inte säga att det inte smittar innan symtom om symtomen är så beskedlig, kvinna i Tysklandsfallet notera ju först när hon var tillbaka Kina att hon inte var helt ok.

Varför envisas FHM med att vidhålla att det inte smittar utan symtom, känns inte bra detta.
Nä, känns inte bra... speciellt inte då det nu inte bara betecknas som droppsmitta utan även som luftburet
Citera
2020-02-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Antal fall passerade 12000 för ett bra tag sedan. Enligt andra räknande sidor.
Virus försvagas inte. Det bara sprids mindre och mindre varefter folk dör och viruset inte hittar nya värdar.
Ja, det är en kamp mot klockan. Vaccinet som släpps i början på sommaren blir verkningslöst om viruset har muterat då.

Vilket vaccin? Det har väl aldrig någonsin funnits ett vaccin mot ett förkylningsvirus?
Citera
2020-02-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
Stämmer dödssiffrorna? Kina är väl inte kända för att avstå ifrån censur?

De gör det säkert inte. Dödssiffror under epidemier brukar aldrig stämma med verkligheten. Dock stämmer inte antalet smittade med verkligheten heller. Det behöver inte med att göra med att Kina är en diktatur.

Jag misstänker att de som testas i Hubei är endast de som kommer till sjukhuset och har "svåra" symtom. Medan i andra delar av Kina och världen testas princip "alla" som kan misstänkas vara sjuka. Det är väl större risk att man missade döda i början av förloppet samt folk som kanske dött hemma.
Citera
2020-02-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Hej!
i ett tidigare inlägg försökte jag förklara min upplevelse kring Corona.
Har varit i Asien och bevisligen kommit i kontakt med personer från Wuhan.
Sedan jag kom hem och blev dålig har jag försökt få komma in för provtagning, men nekats.
Under dom här dagarna har jag varit i kontakt med Smittskyddsläkaren i regionen, Vårdcentral, DN osv.

Här är ett mejl jag skickade till DN igår, svar på ett där hen tycker jag ska åka in för provtagning.

"Har försökt men då måste ?jag? bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad. Det är så dumt att klockorna stannar. Det brukar vara svårt att få mig tyst,, men då Dr Hans Broman sa det blev jag tametusan knäpptyst!
Jaja, eftersom jag inte känner någon Corona-sjuk blir det svårt,, eller så får jag väl bryta mig in hos hon i Jönköping o ge henne en rejäl krya på dig kram😊

Jag hade önskat att ni tog tag i det här, dels finns ännu ingen information om ”oss” och dels så verkar det skilja sig mellan landstingen om hur dom hanterar frågan. I Jönköping är man SÅ välkommen och får åka limousine ända fram till dörren medan här i länet får man fan sköta sig själv.

Vad händer på måndag då Corona troligen är anmälningspliktig, om jag ringer då, måste dom ta emot mig?
Eller ska jag ändå behöva släpa med sig en som garanterat har Corona-virus o slänga upp på disken?
Jo just ja! denna person måste jag ha träffat I Wuhan! Det gills INTE om vi satt bredvid varann på ett flyg över oceanen. Doktorn var VäLldiGt tYDlig med det! Så här är hon i Jönköping troligen ändå inte mycket att ha. Västernorrlands Landsting..

I princip alla jag kommit i kontakt med kring det här verkar närmast lobotomerade, känns som att jag är huvudperson i en psykologisk thriller. Jag går febrig och med dimmig syn omkring i en värld av idioter skapad av någon högre makt för att hålla folket i schack.. men behandlingen bet inte på just mig.

Efter samtalet med Smittskyddsläkaren känns det som att jag lika gärna kunde dö nu.
Det sista hoppet för mänskligheten lämnade min arma lekamen."

Wow, är det här sant så är det katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Hej!
Sedan jag kom hem och blev dålig har jag försökt få komma in för provtagning, men nekats.
Under dom här dagarna har jag varit i kontakt med Smittskyddsläkaren i regionen, Vårdcentral, DN osv.

Här är ett mejl jag skickade till DN igår, svar på ett där hen tycker jag ska åka in för provtagning.

"Har försökt men då måste ?jag? bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad. Det är så dumt att klockorna stannar. Det brukar vara svårt att få mig tyst,, men då Dr Hans Broman sa det blev jag tametusan knäpptyst!
Jaja, eftersom jag inte känner någon Corona-sjuk blir det svårt,, eller så får jag väl bryta mig in hos hon i Jönköping o ge henne en rejäl krya på dig kram😊

Jag hade önskat att ni tog tag i det här, dels finns ännu ingen information om ”oss” och dels så verkar det skilja sig mellan landstingen om hur dom hanterar frågan. I Jönköping är man SÅ välkommen och får åka limousine ända fram till dörren medan här i länet får man fan sköta sig själv.

Vad händer på måndag då Corona troligen är anmälningspliktig, om jag ringer då, måste dom ta emot mig?
Eller ska jag ändå behöva släpa med sig en som garanterat har Corona-virus o slänga upp på disken?
Jo just ja! denna person måste jag ha träffat I Wuhan! Det gills INTE om vi satt bredvid varann på ett flyg över oceanen. Doktorn var VäLldiGt tYDlig med det! Så här är hon i Jönköping troligen ändå inte mycket att ha. Västernorrlands Landsting..

I princip alla jag kommit i kontakt med kring det här verkar närmast lobotomerade, känns som att jag är huvudperson i en psykologisk thriller. Jag går febrig och med dimmig syn omkring i en värld av idioter skapad av någon högre makt för att hålla folket i schack.. men behandlingen bet inte på just mig.

Efter samtalet med Smittskyddsläkaren känns det som att jag lika gärna kunde dö nu.
Men vad är deras problem? Varför så motvilliga? Fattar de inte att vi vill se att de agerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Här kan du läsa om flygbolagen och deras kinaflighter. Eller så kan du gå in på flygstolar.se och se om du lyckas boka en resa...

https://simpleflying.com/worldwide-airlines-china-flights-suspension/

Fast det gäller ju bara vissa flygrutter. Det är ju fortfarande flyg som går till kina. Har du missat alla senaste tv sändningar senaste 48 h ? En kompis kompis dotter ska till kina nu i dagarna
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Jag är i Japan just nu. Det är typ mer panik i denna tråden än vad det är här. Just sayin.

Jag är i Sverige just nu. Det är typ mer panik i denna tråden än vad det är här. Just sayin.
Citera
2020-02-01, 10:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Vilket vaccin? Det har väl aldrig någonsin funnits ett vaccin mot ett förkylningsvirus?

Du är i fel tråd, vi pratar inte om förkylningsvirus här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Hur är det med turkiet?? Jag skall dit snart och Istanbuls flygplats e ju numery typ världens största.

Har turkarna förbjudit kinaflighter än?
Att sitta på ett flyg överhuvudtaget är inte att rekommendera
Citera
Medlem
selusts avatar
Citat:
Hej!

Är denna story sann?? Är det din historia? Fyfan vad sjukt. Vad sysslar dom med? Vad fan händer
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gova
Stämmer dödssiffrorna? Kina är väl inte kända för att avstå ifrån censur?
Jag hoppas WHO har folk på plats. Det kan ju göra det svårare för Kina att fuska.

Men jag tror inte kina har stor anledning att fuska i det här läget. Allas ögon är ju riktade på dem nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in