2020-01-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg om vaccination mot lunginflammation. Det rör sig om ett vaccin mot Pneumokocker, vilket är bakterier.

Frågan blir då om coronaviruset direkt orsakar lunginflammation eller om det försvagar luftvägarna och därmed ger utrymme för ett bakterieangrepp. Givet att alla smittade inte får lunginflammation så tyder mycket på det senare scenariot, och hjälper vaccination emot lunginflammation till att förebygga allvarliga komplikationer av virusangreppet.

Direkt. Står i samma rapport som sade att asiatiska män lider störst risk att drabbas.
Citera
Medlem
Ni som dillar om inslag av HIV i corona-viruset, i vilken sagobok hittar ni er "fakta"?

En snabb tutorial i hur ni själva kan kontrollera hur pass 2019-nCoV och HIV-1 har överensstämmande DNA-sekvenser:

1. Gå till: https://blast.ncbi.nlm.nih.gov/BlastAlign.cgi
Detta är ett verktyg för att kolla likheter mellan olika DNA-sekvenser.

2. I det ena sökfältet anger du accession number: MN908947.3 (Wuhan Corona virus)

3. I det andra sökfältet anger du accession number: AB052995.1 (HIV-1)

4. Tryck på blast och invänta resultaten (det finns inga likheter).

De enda likheter som finns mellan Coronaviruset och HIV är att de båda är RNA-virus. Därför har ett fåtal HIV-läkemedel viss effekt på Corona-viruset.

Om ni vill testa andra accession numbers, så kan man enkelt hitta dem här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/?term=
Jag sökte på: "nCoV" (och valde "Wuhan seafood market pneumonia virus genome " som kom upp bland föreslagna sökord), resp HIV-1.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Nja, rent generellt är nog svenskar smartare. Men klart att de har en liten elitgrupp i storstäderna som drar upp snittet till IQ120.
Sverige snittar på IQ103

De asiater vi haft på jobbet, förmodad högutbildad elit, har sannerligen inte bekräftat myten om de smarta asiaterna. Vi hade inte behövt dem om man säger så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallskorsten
Nu är jag förvisso inte rädd för detta men hur kan man INTE placera personer från kina i karantän? Herregud.
Ja, kostnaden för några få som får sitta i karantän i 14 dagar är liten jämfört med om hundratals fler blir smittade. Att inte sprida panik är tydligen överordnat allt sunt förnuft.
Citera
2020-01-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
BREAKING 1: USA inför totalt inreseförbud för alla icke-amerikaner som har varit i Kina under de senaste 14 dagarna. "temporarily suspending the entry into the United States of foreign nationals who pose a risk of transmitting the 2019 novel coronavirus."

BREAKING 2: 7:e fallet av viruset har nu hittats i USA.

Källa: CNN för några minuter sedan.
Ganska rimligt beslut! Sverige borde införa ett sådant temporärt beslut på åtminstone 2 veckor
Citera
Medlem
Vedträs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Utifrån siffror jag sett, kräver 20% intensivvård och respirator pga læsioner i lungorna, av dom dör rundt 10%.

Är det klart vilken total dessa 20% syftar på? Av de som söker sjukvård OCH blir diagnosticerade? Med tanke på antal testkit är begränsade så känns det väldigt oklart. Sett filmklipp från Wuhan där det framgår att det är en prioriteringssak vilka som diagnosticeras.
Citera
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedobald.Braxen
Nu verkar det vara bekräftat att Afrika har fått sitt första fall i Botswana:
https://twitter.com/legitngnews/status/1223317015236096001?s=21

Många länder i Afrika har frekventa kontakter med kineser, då Kina investerar kraftigt i Afrika. Att inte fler fall har upptäckts i Afrika beror sannolikt på att man inte har resurser för att utföra tester.
tittar man närmare , så är det bekräftat...att de undersöker. clickbait-media.
Citera
2020-01-31, 23:04
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Jag är inte mycket för konspirationsteorier. Dock ett plausibelt händelseförlopp som stämmer skapligt med hypotesen att viruset släppts ut/rymt från ett lab bör då vara:

-Viruset kommer ut avsiktligt/oavsiktligt
-Personer smittas (ej på Wetmarket)
-Myndigheterna upptäcker läckan och måste agera. Man planterar virus på Wetmarket som "cover up".
-Ett flertal som varit på Wetmarket insjuknar.
-Man kör det spåret utåt.
-Wemarket saneras MEN man hittar ändå virus där efteråt(vilka gjorde det?) Vill minnas att någon forskare sade att "There is no crime scene left" angående att Wetmarket sanerats innan tester gjorts och att det var ett stort problem.

Detta stämmer med fynden att den första sjuka inte hade någon koppling till Wetmarket. Även några av de som sedan följde hade ingen koppling dit.

Det är bara att be en stilla bön att det är ett experimentvirus och inget Bio Weapon. Då är det game over.
Senast redigerad av RealRoastBeef 2020-01-31 kl. 23:09.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Det som talar emot det är ju gubbarna i hazmat. Men visst, de kan ju ha råkat få stroke eller koronär komplikation/CA mitt i epidemin, stress nivå osv och hazmat teamen tar det säkra före det osäkra. Men det är ju inte heller ett enstaka fall, så känslan är väl att det är relaterat till Corona. Men ren spekulation nu så klart, lika mycket som stroke.

Om man bara vill så kan man sannolikt hitta minst 500 liknande händelser per dygn i en stad med 11 miljoner invånare.

Att det postas 20 filmer om dagen på liknande händelser, och som dessutom är overifierade, säger ingenting om läget i Wuhan, det går att klippa ihop material från en mängd städer, länder och händelser och skapa en bild av domedagen.

Hur många ambulansärenden har vi per dygn bara i Sverige?

Att bära skyddsutrustning i vardagliga insatser i Wuhan är fullständigt begripligt då det finns ett begränsat antal människor i vården, läget skulle förvärras om alla de här människorna också drabbades av viruset, för att inte tala om självbevarelsedriften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Ni som dillar om inslag av HIV i corona-viruset, i vilken sagobok hittar ni er "fakta"?

En snabb tutorial i hur ni själva kan kontrollera hur pass 2019-nCoV och HIV-1 har överensstämmande DNA-sekvenser:

1. Gå till: https://blast.ncbi.nlm.nih.gov/BlastAlign.cgi
Detta är ett verktyg för att kolla likheter mellan olika DNA-sekvenser.

2. I det ena sökfältet anger du accession number: MN908947.3 (Wuhan Corona virus)

3. I det andra sökfältet anger du accession number: AB052995.1 (HIV-1)

4. Tryck på blast och invänta resultaten (det finns inga likheter).

De enda likheter som finns mellan Coronaviruset och HIV är att de båda är RNA-virus. Därför har ett fåtal HIV-läkemedel viss effekt på Corona-viruset.

Om ni vill testa andra accession numbers, så kan man enkelt hitta dem här: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/?term=
Jag sökte på: "nCoV" (och valde "Wuhan seafood market pneumonia virus genome " som kom upp bland föreslagna sökord), resp HIV-1.

Sagoboken här: https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

Jag är inte biolog eller epidemiolog så tänker inte ge mig i kast med att försöka bevisa antingen bu eller bä - diskuterar endast det som andra har pratat om så det finns till allmän vetskap: https://mobile.twitter.com/drericding/status/1221990534643929089 (se hela tråden på denna länk).
Senast redigerad av 26xB 2020-01-31 kl. 23:07.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
De asiater vi haft på jobbet, förmodad högutbildad elit, har sannerligen inte bekräftat myten om de smarta asiaterna. Vi hade inte behövt dem om man säger så.
Nä, jag håller med. Tycker inte kineser representerar någon högre intelligens. Men jag gissar att de drillas i en spetskompetens och kan därför framstå som intelligenta inom ett specifikt område även om resten sen är som en naiv & underutvecklad kvarleva från en tidigare generation. Jag menar, deras humor till exempel?! Jisses!
Citera
2020-01-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Nej, det har kommit fram senare att fladdermöss ej existerade på den marknaden, dessutom hade 14 av de tidigaste patienterna (som beräknas ha smittats samtidigt som de från marknaden) inte haft någon som helst kontakt med marknaden eller fladdermöss för den delen heller.

Marknaden??? Det är inte vederlagt att utbrottet börjat vid någon marknad eller ens via djur...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in