2020-01-31, 22:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag vill förtydliga mitt tidigare inlägg om vaccination mot lunginflammation. Det rör sig om ett vaccin mot Pneumokocker, vilket är bakterier.

Frågan blir då om coronaviruset direkt orsakar lunginflammation eller om det försvagar luftvägarna och därmed ger utrymme för ett bakterieangrepp. Givet att alla smittade inte får lunginflammation så tyder mycket på det senare scenariot, och hjälper vaccination emot lunginflammation till att förebygga allvarliga komplikationer av virusangreppet.
Citera
2020-01-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar om det finns någon utredning mot det där labbet i Wuhan. Jag skulle tro att det är stängt och alla som jobbade där är borta, men det skulle vara väldigt intressant att få tag i personerna och förhöra dem. Det är något som till exempel CIA skulle kunna göra. Varför forska fram ett sådant vidrigt virus och vem var deras uppdragsgivare?

Klassificeringen på det labbet, folket som jobbat där, eventuella utredningar, åtgärder och slutsatser är sådant som vi genomsnittliga människor runt om på jorden per definitivt aldrig kommer att få veta någonting om.. någonsin
Citera
2020-01-31, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Det är lite lustigt hur du i tråden helt plötsligt vänder från skeptisk till panikslagen.

Vadan detta?
Jag har varit skeptisk till att det skulle spridas så snabbt. Men nu när vi redan har fått fall i Sverige + en massa rykten om att viruset är luftburet och labbdesignat gör att man blir rädd för sina nära och käras skull.
Men panikslagen är jag dock inte. Ligger dock hemma dunderförkyld sen igår vilket kanske påverkar lite
Citera
2020-01-31, 22:59
Medlem
Snarkarens avatar
Är det bara jag som fattar att läkaren på SVT idag hittar på för att lugna det svenska folket så länge det går, ang. fallet i Jönköping "Hon har inte smittat nån" hur fan kan hon veta det ? Det har ju sagts av WHO att det är extremt smittsamt samt att det smittar innan symptomen kommer. Inom 1-2 veckor när fler börjar visa symptom blir det riktigt åka av... Lycka till gott folk.
Eliten har redan planerat/och redo för retreat...
Citera
Medlem
Viruset har muterat två gånger, mellan djur och människa och mellan människa och människa, forskare fruktar att det ska mutera ännu en gång, labbteorin får ni nog ta med en nypa salt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
BREAKING 1: USA inför totalt inreseförbud för alla icke-amerikaner som har varit i Kina under de senaste 14 dagarna. "temporarily suspending the entry into the United States of foreign nationals who pose a risk of transmitting the 2019 novel coronavirus."

BREAKING 2: 7:e fallet av viruset har nu hittats i USA.

Källa: CNN för några minuter sedan.
Citera
2020-01-31, 23:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Vadå, trodde du att våra liv har betydelse för de med betydelse?

Hur är det med den smittade kvinnan i Jönköping?

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Ja men med det sagt så innebär det även att förväntad mutation på det här sättet inte sker slumpmässigt eller naturligt vilket naturligtvis kinas jävla wet markets med saliga blandningar av vilda djur och dålig hygien absolut kan lyckas med det. Forskarna menar inte med det uttrycket att det måste ha skett i ett laboratorium.. är du med ?
Titta på fallet i Tyskland. De testade en familj på 5 personer. Alla hade viruset. Alla hade OLIKA MUTATIONER AV viruset, dvs 5 varianter på 5 personer.

Länk finns i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aboulito
Kopierat från lokala nyheter. En kommentar om artikeln i lokala nyhetsajten

""Från Vaggeryd?

Dottern kontaktade nämligen oss (som är på husbilsresa i Bohuslän) och berättade att hon sett en ambulans med fullt skyddsutrustade personal i Vaggeryd, ganska exakt samma dag!!

Ingen ambulanspersonal är fullt skyddsutrustade vid ”vanliga fall”….

Eftersom både maken o jag tillhör ”riskgruppen”, särskilt maken, kontaktade hon oss omedelbart!
…och varnade för hemkomst, butiksbesök mm ”hemma”

Mkt observant tonåring…👌🏻

Ni får tycka/tänka/tro vad ni vill, men ett coronavirus är mkt, mkt värre än svininfluensa, fågelinfluensa, och ebola tillsammans!!

Siffrorna mörkas från Kina, och idag gick visselblåsande, kinesiska läkare (med risk för fängelsestraff) ut med att det är ca 100 000 pers konstaterat smittade, förmodligen uppemot 200 000 pers…

Smittskyddsläkare är mkt lågmälda, pga att de inte vill skapa masshysteri!

”Kvinnan har inte haft kontakt med nån sen hemkomst”?!

Nähä, flygplatsen då? Hemresan från flygplatsen? Dörrhandtag? Våc?

Så var försiktiga i folksamlingar mm…""

Tack för infot,..ja såg en sköterska som starkt gick ut och sa myndigheterna ljuger 100 000 tals är smittade..jag börjar tro henne.
Citera
Medlem
I Jönköping kan jag bara konstatera att det är packat redan nu på vissa uteställen ! Ingen bryr sig life goes on/ ögonblicksbild
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Fast det är ju fortfarande för tidigt att avgöra. För femhundraelfte gången i tråden. Inkubationstid om 1-14 dagar med snitt på 5.7 innebär att det kan finnas människor där ute som snart söker vård och som inte fått symtom ännu

Är det? För USA-fallen rapporterade flera att de insjuknade runt 20-23 januari. Inkubationstiden har då varit mellan ca 10-23 januari. Om de smittade flera under denna inkubationstid då skulle flera fall dykt upp redan. Den enda sekundärsmittan dök upp först några dagar efter primärfallen insjuknade (sambo till primärfallet).
Citera
Medlem
Jag förstår inte alla dom unga, friska människorna som är så rädda för en liten influensa (liknande sjukdom).

Blir man sjuk så biter man ihop och väntar tills man blir frisk.

Om man tillhör en risk-grupp (Tex har KOL) så kan jag förstå oron.
Citera
2020-01-31, 23:01
Medlem
Svenss0nns avatar
inte konstigt att de blir virus när dom äter alla möjliga grejer hörde att de var fisk på en marknad som skapat viruset vet ej om de stämmer men möjligt tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in