2020-01-31, 22:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är maktgalna idioter som vill bli av med resten av mänskligheten. Fullständigt hänsynslösa.

Det kan vara Soros eller Gates för att ta ett par namn. Det kan knappast vara en enskild person i alla fall. Det någon organisation bakom och de kan skydda sig mot detta. De vet att hela mänskligheten är borta inom ett år och då skall de ha hela jorden för dem själva.

Detta är Georgia guidestones på steroider. Undrar hur många det är som kommer att vara med på civilisation 2. Det lär säkert vara en del yngre människor också som kan föröka sig.
Skulle fan inte förvåna mig.

"China will get the cold" är det några högre uppsatta galningar som sagt så tidigt som 2005....vidrigt!

Är våra liv så betydelselösa?
Citera
2020-01-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Då kan du med andra ord lätt få tag på lite masker och annat bra om läget förändras😉

Redan fixat via mitt jobb.

Nåväl, mer fokus på ämnet. Antal vårdplatser med isoleringsmöjligheter för svårt sjuka i Sverige ? Har vi någon som sitter på en siffra här i tråden ?
Citera
2020-01-31, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tycka vad man tycka vill, men det är både tur och otur att Kina är som det är. Man kan hävda att själva virusutbrottet beror på matmarknaderna i Kina.

Men samtidigt så har nog Kina gett övriga världen en frist på 1.5-2 veckor genom sina episka åtgärder som garanterat skadar deras ekonomi massivt. Inget annat land hade kunnat sätta 60 miljoner människor i husarrest och stänga samhället som de har gjort.

Så Kina... jag är både arg på dem och imponerad på samma gång. Nu är inte tiden att peka finger, nu är tiden att kämpa tillsammans.

Hade de låtit bli att skapa dessa virus från början så hade de heller inte behövt ta till "episka åtgärder".
Oavsett om de är skapade avsiktligt/oavsiktligt.
Citera
2020-01-31, 22:38
Bannlyst
Nu är jag förvisso inte rädd för detta men hur kan man INTE placera personer från kina i karantän? Herregud.
Citera
2020-01-31, 22:38
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du vill enbart läsa inlägg som bekräftar dina domedagstankar och det är därför du gillar excel-mannen.
Självklart vill jag läsa när någon ger perspektiv på de officiella siffrorna. Han har ju dessutom jävligt rätt med sina Excelberäkningar. När ska du ge mig aha-upplevelser? Jag har väntat på att du ska få gruset ur gubbfittan och börja diskutera topic istället för andra användare, har jag väntat förgäves?
Citera
2020-01-31, 22:39
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
De fyra ryttarna rider vidare. Når vi 10k innan kvällens slut?

”There are currently 9,954 confirmed cases worldwide, including 213 fatalities.”
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Om ca två timmar kommer det gå över då det kommer nya siffror.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Låt mig förklara skillnaden. Influensa har en smittfaktor på 0.17, Corona pendlar forskarnas studier mellan 1.3-5, dvs, sjukt mycket högre smittchans, så det sprider sig snabbt och relativt lätt.

Nästa punkt, när du får vanlig influensa, så är bland det värre som kan hända att du får lunginflammation, bakteriell. Den kan man behandla med antibiotika som tur är.

Coronaviruset kan också provocera lunginflammation, i mycket högre grad än influensa verkar det som, dock ej bekräftat vad jag vet. Denna lunginflammation är dock virusbaserad, alltså ej behandlingsbar, där blodkärl mer eller mindre spricker/exploderar (låter våldsammare än vad det är) och kan leda till att patienten "drunknar i sitt blod och vätska" för att säga det på folkligt vis. Det enda man kan göra är att sätta in lungmaskin med oxygenering av lungorna, som inte klarar det själva längre, något som de flesta sjukhus har väldigt begränsat antal av, tills viruset gått sin gång och lungorna reparerats.

Första studien på 99 patienter från Wuhan, som var tillräckligt dåliga att de lades in, så fick 74 personer (75%) av dem denna lunginflammation. 17 patienter (17%) fick akuta varianten där lungorna kollapsar, 11 st (11%) av alla med lunginflammation dog. Detta är siffror innan sjukvården översvämmas av fall med denna lunginflammation. När det tar slut på lungmaskiner, så dör bra många fler om det vill sig illa.

Tank nu hur många världen över som smittas av influensa med 0.17 spridningsgrad. Gångra antalet tills du når 1.3-5 som man tror denna har. Det blir många blodiga lungor.

För att nämna ngt positivt, de flesta får vanliga influensasymptom, en del märker knappt ngt. Dock smittar de andra.

Det finns dock ett vaccin emot lunginflamarion orsakad av virus. Jag själv är vaccinerad. Jag kom inte ihåg varför, då jag inte tillhör någon riskgrupp, men jag "passade väl bara på", vilket glädjer mig idag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det undrar jag med. Har läst det många gånger i tråden men dessa jävla amatörer kan inte övertyga oss att det stämmer för att stilla vår oro.

Wheaton har fel.

Lancetstudien på 99 av de tidiga patienterna visade att enbart 51% av dom hade kroniska sjukdomar innan. Medelåldern var 55.5 år och 2/3 ca var män.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30211-7/fulltext
Citera
2020-01-31, 22:40
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ok, en kort läskig sammanfattning;
(Hoppas den inte stämmer)
Viruset är
•luftburet & droppsmittande
•hög smittfaktor
•ständigt muterande (i en och samma familj var viruset muterat olika)
•då det ständigt muterar så kan man inte vaccinera sig mot det
•då det inte går att vaccinera sig mot det så kan man bli smittad igen och igen och igen och igen. Vilket betyder att om den inte dödade första gången så kan den göra det nästa gång.
•då man blir försvagad utav att varit sjuk en gång så kan man ha svårare att klara av att få en ny variant utav viruset

Så även om man till en början inte tillhör riskzonen så kan man efter några vändor göra det efter att ha blivit tillräckligt försvagad.

Hoppas detta inte stämmer!

Coronavirus muterar men inte lika ofta som influensavirus. Av förkylningsviruset HCoV-OC43 finns t.ex 4 genotyper som utvecklats sedan 1950-talet. Därför är det troligt att man efter infektion eller vaccinering blir immun under betydligt längre tid än för influensavaccinet som måste förnyas varje år. Det kan t.o.m. vara så att människor som har haft HCoV-OC43 -infektion är mindre mottagliga för Wuhan-viruset då båda tillhör samma fylogenetiska undergrupp (beta).
Citera
2020-01-31, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 26xB
Ja, du har rätt:

"Unlikely to be fortuitous" betyder ej av slumpen/naturlig väg.

Ja men med det sagt så innebär det även att förväntad mutation på det här sättet inte sker slumpmässigt eller naturligt vilket naturligtvis kinas jävla wet markets med saliga blandningar av vilda djur och dålig hygien absolut kan lyckas med det. Forskarna menar inte med det uttrycket att det måste ha skett i ett laboratorium.. är du med ?
Citera
2020-01-31, 22:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Om ca två timmar kommer det gå över då det kommer nya siffror.
Vid midnatt? Jag kollar oftast bara BNO News, finns det någon som uppdaterar snabbare tar jag gärna emot en länk.
Citera
2020-01-31, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Coronavirus muterar men inte lika ofta som influensavirus. Av förkylningsviruset HCoV-OC43 finns t.ex 4 genotyper som utvecklats sedan 1950-talet. Därför är det troligt att man efter infektion eller vaccinering blir immun under betydligt längre tid än för influensavaccinet som måste förnyas varje år. Det kan t.o.m. vara så att människor som har haft HCoV-OC43 -infektion är mindre mottagliga för Wuhan-viruset då båda tillhör samma fylogenetiska undergrupp (beta).
https://mobile.twitter.com/drericding/status/1221990534643929089
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in