2020-01-31, 10:05
Medlem
Bestialisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur ser arbetsmarknaden ut för examaninerade utan ting o som vill ha första juristjobben?

Tidvis har det varit svårt - o 2009 var det pezztt

Beror på betygen. Och hur kräsen du är. Men ting är knappast obligatoriskt längre (om det någonsin var?)
Citera
2020-01-31, 10:24
Medlem
Jag är en äldre student nära 30 som precis börjat på LU, några tips för att kunna relatera till dessa barn som bara pratar om att festa och äta tacos och surfar på zalando ?
Citera
2020-01-31, 10:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bestialisk
Beror på betygen. Och hur kräsen du är. Men ting är knappast obligatoriskt längre (om det någonsin var?)

Men om det är så svårt - varför vill folk då satsa 4.5 år o massor av CSN - dvs Många Köper Arbetslöshet o ännu fler köper låååglön - o endast ett fåtal lyckas samtidigt som man är
toootaaalt misslyckad om man INTE Blir Miljonär rätt snabbt med läkarexamen
Citera
2020-01-31, 12:00
Medlem
Citat:
Men om det är så svårt - varför vill folk då satsa 4.5 år o massor av CSN - dvs Många Köper Arbetslöshet o ännu fler köper låååglön - o endast ett fåtal lyckas samtidigt som man är

Svaret är enklare än vad du tror, det är fråga om okunskap och en strävan efter vad dessa tror är "status". Lejonparten är nog av uppfattningen att utbildningen kommer resultera i en stor lönecheck så fort examensarbetet är inlämnad och en examen tilldelas medan verkligheten är den raka motsatsen. Utan höga betyg, precis som du säger, så är den bistra verkligheten att många kommer att betala av sina studielån som handläggare vid en myndighet och undra var fem år av ens liv försvann. Jag säger inte att det är något dåligt i sig, utan jag vill endast belysa att det finns många juriststudenter som genomgående saknar förankring i verkligheten.
Citera
2020-01-31, 12:57
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsKommtDaraufAn
Svaret är enklare än vad du tror, det är fråga om okunskap och en strävan efter vad dessa tror är "status". Lejonparten är nog av uppfattningen att utbildningen kommer resultera i en stor lönecheck så fort examensarbetet är inlämnad och en examen tilldelas medan verkligheten är den raka motsatsen. Utan höga betyg, precis som du säger, så är den bistra verkligheten att många kommer att betala av sina studielån som handläggare vid en myndighet och undra var fem år av ens liv försvann. Jag säger inte att det är något dåligt i sig, utan jag vill endast belysa att det finns många juriststudenter som genomgående saknar förankring i verkligheten.

Även med goda betyg och tingsmeritering är inte lönechecken så fet i början..
Citera
2020-01-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Nej självfallet är det så som du säger, men det kommer vissa juriststudenter komma till insikt med alltför sent.
Citera
2020-01-31, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuroro
Jag är en äldre student nära 30 som precis börjat på LU, några tips för att kunna relatera till dessa barn som bara pratar om att festa och äta tacos och surfar på zalando ?
Med din inställning lär det vara tufft. Jag själv är omkring trettio och har inga bekymmer att relatera med de yngre även om vissa såklart är mer naiva och omogna än andra. Om du är tillräckligt öppen lär du kunna hitta 19-åringar som är kul att hänga med och du kommer säkerligen kunna hitta 40-åringar som är raka motsatsen.
Citera
2020-01-31, 16:38
Medlem
Citat:
Läkarjobbet framstår för mig som en biljett till utmattningssyndrom. Dessutom 5.5 år + 6 år innan man är "riktig" läkare.

Personligen vill jag sitta på ett kontor. Det är värt alla framtida inbetalningar till csn även om jag tjänar mindre än en snickare. Finns inte så många icke-tekniska utbildningar som är säkra om man ser till arbetsmarknad.
Senast redigerad av Flashbaker 2020-01-31 kl. 16:41.
Citera
2020-01-31, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Med din inställning lär det vara tufft. Jag själv är omkring trettio och har inga bekymmer att relatera med de yngre även om vissa såklart är mer naiva och omogna än andra. Om du är tillräckligt öppen lär du kunna hitta 19-åringar som är kul att hänga med och du kommer säkerligen kunna hitta 40-åringar som är raka motsatsen.

Jo jag har ju tyvärr lite fler erfarenheter än de flesta 19 åringar, jag önskar jag inte hade det så jag precis som du kunde relatera till dom!
Citera
2020-02-01, 10:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Tjänar man inte mer på att strunta i ting numera? Vänner som börjar på byråer/banker direkt efter examen kommer upp i en bra lön mycket snabbare än de som lägger 2 år på ting.

Citat:
Ursprungligen postat av EsKommtDaraufAn
Nej självfallet är det så som du säger, men det kommer vissa juriststudenter komma till insikt med alltför sent.

Och vad är skillnaden mot andra yrken då? Finns gissningsvis ganska få jobb där du har en drömlön ett fåtal år efter examen, i bästa fall har man en helt ok akademikerlön då men en god uppsidepotential, och når en god lön med några års erfarenhet. Tror dessutom rätt få juriststudenter är så naiva att de tror man tjänar 100 tkr i månaden ngt år efter examen.
Citera
2020-02-01, 11:52
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tjänar man inte mer på att strunta i ting numera? Vänner som börjar på byråer/banker direkt efter examen kommer upp i en bra lön mycket snabbare än de som lägger 2 år på ting.
Ting ska man bara sitta om man måste, för att man vill bli domare, kronkalle eller åklagare. Tycker jag iaf. Ett problem med bristen på domare är att de som verkligen vill bli domare inte får chansen att bli det. För många som bara sitter ting gör det bara för att. De blockerar alltså sådana som vill bli domare. Skit i å sitta ting om du alltså inte vill bli domare, kronkalle eller åklagare.
Citera
2020-02-01, 12:54
Medlem
Hej,

Vad ligger ingångslönen på hos mindre affärsjuridiska advokatbyråer (t.ex Hammarskiöld, Nordia, Svalner m.m)? Jag vet vad ingångslönen brukar vara på de större affärsjuridiska, skiljer den sig avsevärt från de mindres ingångslön? Vad är ingångslönen på PWC, Deloitte m.m som Tax Associate?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in