Som jag läst så smittar viruset genom fysisk kontakt mellan personer, tex ta i hand - kramas etc etc som jag läst så ska det inte vara ett luftburet virus!
Naturligtvis och jag tror väl kanske inte att man hade kunnat undvika det heller, men just det här med att man inte ens har satt folk som återvänder från själva Wuhan i karantän är fan i mig oförlåtligt. Vår regering och myndighetschefer har mycket att förklara om vi nu åker på utbrott i Jönköping. Hur stor den risken är vet vi inte, men har hon rört sig ute i samhället i en vecka så lär det bli fler smittade.
Så är det. Lyckligtvis, för egen del, så är jag nästan självförsörjande och bor över 2 mil från min närmsta granne så jag håller mig här ett tag tills jag ser utvecklingen. Ni får göra så gott ni kan, ni i större städer.
Jag utgår från att vi kommer att få veta hur länge kvinnan har rört sig fritt i Sverige sedan återkomsten till Sverige under presskonferensen. Det är ju oklart när hon sökte sig till vården.
Man sätter hela städer i karantän, man ställer in flyg och det är ett jäkla ståhej i media. Samtidigt flyger fåglar och andra djur såklart över gränsdragningarna och kan mycket väl smitta vidare. Viruset kommer ju ursprungligen från Wuhans djurmarknad, det är väl gissningsvis i den usla djurhållningen som allt startat.
I media gör man en stor sak av att viruset muterat, det är väl (!) det influensavirus gör. Varje år bryter en ny sorts influensa ut som är olik förra årets. "Vanlig" influensa verkar vad man läser ta kål på mer folk än denna verkar göra.
Så vad är det som är så jäkla märkvärdigt med denna ?
Det är den enda skillnaden, symptomen är nästan identiska till en vanlig förkylning (snuva, hosta, feber) och kan leda till lunginflammation som i sin tur leder till ARDS om man inte får rätt vård i tid.