2020-01-31, 16:13
Medlem
0ldMans avatar
Skulle inte förvåna mig om Sverige blir landet som gör att viruset blir en helt okontrollerbar smitta. Tänk vilka bilder/videos som skulle spridas från svenska akutmottagningar om många blir smittade. Sverigebilden skulle totalt krackelera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
En person i Jönköping har bekräftats smittad av coronaviruset.

https://omni.se/person-i-jonkoping-smittad-av-coronaviruset/a/8mo8nA

Red: Tyckte jag var snabb men ser nu att jag inte ens var tvåa på bollen.

Fyfan kines säkert
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Vet man ännu om den smittade är någon boende i Sverige eller en kinesisk turist?
Citera
2020-01-31, 16:14
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Detta är bra, nu kan vi få riktiga tillförlitliga uppgifter hur sjukdomsförloppet ser ut osv. 👍

Och forhoppningsvis komma upp med ett vaccin.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
Nej och åter nej.

Som jag och Xehke precis skrev så har antalet tillfrisknande ökat fort och är nu fler än antalet döda.

De som dött av viruset har antingen varit gamla/multisjuka/haft nedsatt immunförsvar och försvagade lungor eftersom dom lever i extrema luftföroreningar i Wuhan.

Så du hade inte varit orolig om du blev diagnostiserad med viruset?
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Ar inte orolig for Sverige, mer orolig har dar jag ar nu, i Luanda, Angola, det vimlar utav Kineser har.
Åhh fan.värre det där du. Ingen utbyggd sjukvård o tala om, inget skydd o finna what so ever.
Citera
Medlem
Tro fan första fallet är hos mig! 🙏
Citera
Medlem
g0dspirits avatar
JUST NU: Coronaviruset har spridit sig till Sverige

Är detta bara börja?

En person i Jönköping har bekräftats smittad av coronaviruset. Det rapporterar Sveriges Radio med hänvisning till Folkhälsomyndigheten.

https://omni.se/forsta-fallet-av-viruset-i-sverige-person-i-jonkoping-bekraftat-smittad/a/8mo8nA
Citera
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ungefär så här:
Säsongsinfluensa
En influensa orsakas av ett influensavirus.
Du svettas och lider i ca 1 vecka.
Du börjar tillfriskna men dina lungor är mottagliga för infektioner.
Du får en lunginflammation som är bakteriell.
Du tillfrisknar efter antibiotika-kur.

Corona från Wuhan
Du smittas av detta nya corona-virus.
Du börjar känna dig sjuk, du får i värsta fall en lugninflammation i ett tidigt skede.
Denna lugninflammation kan inte hävas med antibiotika om den är orsakad av virus.
Blir du riktigt sjuk tas du in på sjukhus, och får olika former av symptomlindrande medicinering.
Med största sannolikhet kommer du att tillfriskna om du är relativt ung och frisk sedan tidigare.

Varför tar man inte in c-vitamin i ekvationen? Med tanke på den effekten hög dos c-vitamin har i kroppen och det faktum att inget virus i labb vunnit över c-vitaminet gör att alla som ligger på sjukhuset omedelbart ska ges intravenöst c-vitamin alternativt hög dos via munnen.

http://jamaica-gleaner.com/article/lead-stories/20141021/vitamin-c-kills-viruses
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5295174/
https://isom.ca/article/high-dose-vitamin-c-influenza-case-report/

Att vänta på ett vaccin alternativt köpa andningsmask kan väl vara tänkvärt men vem vill riskera gå utan c-vitaminet än vid vanlig säsongsinfluensa? Klart läkarkåren inte vill titta på en vitamin men alla får väl läsa och bilda sig en egen uppfattning, med tanke på vilka egenskaper c-vitamin har är det trångsynt och inte direkt patientsäker att inte ens testa - de låter hellre patienten dö.
Senast redigerad av Mr.Sound 2020-01-31 kl. 16:29.
Citera
2020-01-31, 16:15
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Ja nu börjar det. För varje bekräftat smittad lär det riktiga antalet vara mångfallt större. Med 100% sannoliket finns det i storstadsregionerna. De flesta av oss kommer få det.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Tro fan första fallet är hos mig! 🙏

Fly
Citera
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vet man ännu om den smittade är någon boende i Sverige eller en kinesisk turist?
"Det gäller en kvinna som besökt Wuhanområdet i Kina, och som fått symtom i form av hosta, efter att hon anlänt till Sverige. Hon landade i Sverige den 24 januari och var då symtomfri. Kvinnan kontaktade själv vården. Region Jönköpings län har följt de riktlinjer som finns när det gäller misstänkt smitta och kvinnan är för närvarande isolerad på infektionskliniken."

Den här kvinnan har alltså gått omkring i en vecka och spridit viruset, suttit på flygplan som är på väg till Sverige. Kanske hostat och nyst när man flyger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in