2020-01-30, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte en specifik anledning till att jag motsätter mig en palestinsk stat, det är en kombination av anledningar:

1. De har visat sig vara inkapabla till saken.
2. Den behövs inte. De pratar samma språk som grannländerna, de har samma kultur som grannländerna och de ser sig själva som först och främst araber tillhörande den större arabvärlden i konstitutionen. De vill helt enkelt inte ha en egen stat, det vill bara ha en stat fram tills att Israel upphör att existera och sen är idén att ett storkalifat skall upprättas där Palestina är en provins utan relevans. Det är inte en konspirationsteori utan något som kan härledas enkelt genom att läsa i Palestinas konstitution och lyssna på deras ledare.

Jag ser ingen vinst för det palestinska folket med en palestinsk stat, jag ser enbart elände och det är ingen som gör något för att övertyga mig om motsatsen. Det bästa som kan ske är en enstatslösning där Gaza införlivas i Egypten och Västbanken införlivas i Jordanien. Allt annat leder enbart till mer våld och fattigdom.

Håller med om det där. Det är nog ganska enkelt för de flesta varför det eviga motståndet mot att ännu en arabstat ska upprättas.

Men ditt förslag skulle ju Israel inte heller gå med på, att ge upp Västbanken till Jordanien.
Citera
2020-01-30, 20:05
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Jorden är rund och Israel har skapat en stat på bekostnad av en Palestinsk stat. Inte tvärtom

Ett tag tyckte jag att du hade balanserade värderingar. Självbestämmande innebär inte rätten att välja ledare. Självbestämmande är att vara fria från en övermakt som river dina hus, bränner olivodlingar, kontrollerar havsgränser och luftrum. Fri från vägkontroller, fri att resa utomlands. Fri från godtyckliga arresteringar utan rättegång på obestämd tid. Rätten att bruka egna vattenresurser, rätt till import och export....

Allt du säger gäller ju precis Israel. Israel existerar redan som stat men förvägrar Palestina att existera. Israel driver en politik för att ta HELA landet, det gör inte Palestinier. Skäms på dig.
Som Miko Peled säger: "Gaza-borna har inte lyxen att välja mellan väpnat motstånd eller bli dödade. Dom kan välja mellan att dö med vapen i handen eller bli bombade till döds sovande"

Varför välja? Den ena parten har rätt i sak. Den andra parten vet det också - innerst inne - men försöker köpa sig vänner och låtsas som ingenting.

Om du säger Gaza och Västbanken så ja då Israel ockuperat eller ockuperar dessa, men det var av det brittiska mandatet Palestina som utmejslades, inte från en Palestinsk stat.

Nja jag håller med till viss del, självbestämmande är väl visst att välja egna ledare. För att inte få välja egna ledare, kan inte vara självbestämmande. Men med självbestämmande kommer också negativa konsekvenser, som med all frihet. Frihet är trots allt att få ta sina egna dåliga beslut. Palestinierna har valt fanatiker, drömmare, antidemokrater och korruption till att leda det palestinska samhället. Och får det samhälle de röstat för.

Jag upprepar igen att jag inte erkänner Gaza eller Västbanken som Israeliska. Däremot vet du hur PLO`s loga ser ut? Japp det är HELA landet. Hamas då, tja i bästa fall har de sagt 1967 års gränser... till att börja med. Så säg inte att palestinier skulle nöja sig med en del av landet. De har aldrig gjort det utan alltid hoppats på mer. Palestinierna är kända för att "Never miss an oppurtunity to miss an oppurtunity."

Det Miko Peled säger kan vara rätt eller fel eller någonting mellan. Men ATT han säger det är anledningen till att jag gillar Israel mer än PA + Hamas. Utan ironi är jag mycket glad över att sådant får sägas, det är yttrandefrihet! Israel har en debatt och israeler älskar att debattera, det är därför sådant här kommer fram! Fri debatt, som FB här. Vi kan prata, diskutera, vrida och vända på allt. Tänk vilken frihet! Föreställ dig nu istället att vi sitter på de palestinska områdena och skriver om korruption och tortyr... Eller valfritt grannland, men jag tror redan vi pratat om hur Israel är unikt i det avseendet.

Förstod inte riktigt den senaste meningen, så jag återvänder till det du skrev om Bamse, jovisst.
Citera
2020-01-30, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Du kanske missade att jag betraktar Gaza och Västbanken som tillhörande Palestina, så när Israel drog sig tillbaka så gav de Gaza till Palestinierna.
Gaza var aldrig deras. Du kan inte ge bort något som inte är ditt. Gaza är dessutom fortfarande att klassa som ockuperat, bara utifrån snarare än med trupper inne i området (utom när Israel skickar in en dödspatrull). Du kan väl ge dig till Gaza, ta på dig kläder så du ser ut som en inföding och gå och spankulera längs gränsen och se hur länge det tar innan du blir skjuten av en israelisk prickskytt.
Citat:
Libanon är tvärtom en bra liknelse, araber i Israel kan sitta i högsta domstolen, vara poliser och läkare. Har palestinier i Libanon samma möjlighet? Vi kanske skulle starta en tråd om hur dåliga Libanon är mot palestinierna?

IDIOT! Är det så omöjligt för dig att fatta att palestinierna bodde i Palestina innan sionisterna tog över och fördrev många av dem till Libanon. För dig är tydligen palestinier att se som flyktingar i sitt eget land och judarna så goda så som låter dem få en aning inflytande på marginalen (även om arabiska byar är systematiskt missgynnade med resurser osv).

Du kan för all del starta en tråd om att länder inte är tillräckligt generösa mot flyktingar om du vill, men försök inte dra in det i en tråd om Israel och dess vidriga beteende.
Citat:
Gaza hade möjlighet att bli så självständiga dom ville, men valde något annat. Inget mer konstigt än så. Sluta bortse från deras ansvar.

Du hejar på förtryckaren och tycker den förtryckta bara får skylla dig själv. Du passar väl in bland alla högerextrema som flockas på flashback.
Citera
2020-01-30, 20:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Håller med om det där. Det är nog ganska enkelt för de flesta varför det eviga motståndet mot att ännu en arabstat ska upprättas.

Men ditt förslag skulle ju Israel inte heller gå med på, att ge upp Västbanken till Jordanien.

Nej det är naivt att tänka att Israel skulle gå med på det rakt på sak men med vissa eftergifter och lite piska och morot skulle det kanske fungera.

För det första måste ju det internationella samfundet TVINGA till ett samarbete. Ex. måste Egypten tvingas att ta hand om Gaza för annars skulle Egypten aldrig göra det. Sen måste ex. både Gaza och en stor del av Sinai avmilitariseras, d.v.s Egypten får inte militarisera vissa delar av sitt territorium vilket är en stor och känslig grej. Detsamma måste gälla på Västbanken. Jordanien måste förhindras från att militarisera allt väster om Jordanfloden och kanske t.o.m ett visst antal km öster om den. Sen får nog Palestina antagligen tvingas acceptera att Israel annekterar åtminstone delar av Area C oavsett fallet.

Sen kan man fråga sig vad Israel skulle få skjuta till och då kan man väl kräva en hel del när det gäller återuppbyggnaden av nya samhällen för palestinier i Jordanien och Egypten, finanisering av infrastruktur, avsaltninganläggningar, jordbruksanläggningar etc. De som inte vill gå med på det är nog främst nomader som inte vill leva den typen av liv men tyvärr så är det inte bara Israel som står ivägen för ett nomadliv i dagens mellanöstern men också de pågående klimatförändringarna. Man får helt enkelt tvinga de här personerna att anpassa sig.
Citera
2020-01-30, 20:32
Bannlyst
Citat:
Jorden är rund och Israel har skapat en stat på bekostnad av en Palestinsk stat. Inte tvärtom.

Har aldrig existerat en sådan stat, din idiot.

Idioter går alltid till ännu mer korkade motangrepp på dessa självklarheter. Jag vet det och kommer i sedvanlig ordning inte läsa skiten.
Citera
2020-01-30, 20:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Gaza var aldrig deras. Du kan inte ge bort något som inte är ditt. Gaza är dessutom fortfarande att klassa som ockuperat, bara utifrån snarare än med trupper inne i området (utom när Israel skickar in en dödspatrull). Du kan väl ge dig till Gaza, ta på dig kläder så du ser ut som en inföding och gå och spankulera längs gränsen och se hur länge det tar innan du blir skjuten av en israelisk prickskytt.

IDIOT! Är det så omöjligt för dig att fatta att palestinierna bodde i Palestina innan sionisterna tog över och fördrev många av dem till Libanon. För dig är tydligen palestinier att se som flyktingar i sitt eget land och judarna så goda så som låter dem få en aning inflytande på marginalen (även om arabiska byar är systematiskt missgynnade med resurser osv).

Du kan för all del starta en tråd om att länder inte är tillräckligt generösa mot flyktingar om du vill, men försök inte dra in det i en tråd om Israel och dess vidriga beteende.

Du hejar på förtryckaren och tycker den förtryckta bara får skylla dig själv. Du passar väl in bland alla högerextrema som flockas på flashback.

Well ett par bosättare håller inte med dig och var inte helt pigga på att flytta på sig, och ja det finns fler som tycker att Gaza tillhör Israel. Jag är inte en av dom. Har varit utanför Gaza det räckte, ser fram emot ett fredligt Gaza i framtiden, kan tänka mig åka dit. Gå på stranden och tänka på hur fred är mycket trevligare än krig. Kan inte veta för frågeställningen är teoretisk, men visst skulle jag kunna bli skjuten, förmodligen av Hamas eller annan gruppering. Du kan reflektera över hur det skulle gå att promenera runt i Gaza med en Kippah på huvudet.

Jag kallar inte dig idiot för jag tror inte att du är det. Däremot tror jag att palestinier i Israel har det mycket bättre där än i valfritt arabiskt land samt de palestinska områdena.

Genom att bortse från omkringliggande länder så verkar det som att du enbart fokuserar på Israel, Israel är inte avskilt från sina grannar eller omvärlden.

Nej jag tycker inte bara palestinierna får skylla sig själva, men jag reagerar på att när de förklarar sin situation så är det alltid den andres fel. Noll självinsikt. Palestinier i området är duktiga på att hålla tal, sämre på att faktiskt göra något konstruktivt.
Citera
2020-01-31, 11:49
Medlem
Citat:

Var har jag påstått det din fulländade miffo?
Citera
2020-01-31, 12:14
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Citat:
Var har jag påstått det din fulländade miffo?

Palestina har funnits som provins så sent som i modern tid. Aldrig som statsbildning.
Israel upphörde att existera som statsbildning för ca 2700 år sedan. Inget att bråka om i avdelningen stat.

Citat:
There is debate about the earliest existence of the Kingdoms of Israel and Judah and their extent and power, but historians agree that a Kingdom of Israel existed by ca. 900 BCE:169–195 and that a Kingdom of Judah existed by ca. 700 BCE. The Kingdom of Israel was destroyed around 720 BCE, when it was conquered by the Neo-Assyrian Empire.
Citera
2020-01-31, 14:01
Medlem
humanlifes avatar
Trump må vinna några röster i valet genom att bete sig som en elefant i en porslinsbutik i Mellanöstern, men hur många förlorar han?
Och hur mycket växer hatet i MÖ? Men det är kanske Trumps syfte:

Man förlorar Syrien, Iran går inte att provocera till krig och de blir snart hemskickade från Irak.

Nu gäller det att skapa mer oro och konflikt, förlänga ”behovet” av USA:s militär.

Cleric: Palestinians to Fight against Occupation, Deal of Century

TEHRAN (FNA)- Tehran’s provincial Friday Prayers’ Leader Ayatollah Mohammad Ali Movahhedi Kermani underlined that the so-called “Deal of the Century” of US President Donald Trump will be assuredly rejected by the people of Palestine, adding that the Arab nation will fight till the end of Israeli occupation over their land.

Addressing the Friday prayers sermon in Tehran, Ayatollah Movahhedi Kermani said the US would "take the dream of implementing the so-called Deal of the Century to the grave."
He named Trump's Deal of Century a “betrayal and a disgrace”, saying, “It is a unilateral decision by the Israeli regime and the US and some Arab countries.”
"The Palestinian nation will reject the plan, for sure, and will continue the fight to end this occupation," he added.

"Enemies seek to disarm the Resistance and put pressure on it but Americans must know that this may not come true," the senior cleric noted.
Reiterating that the US plots are doomed to failure, he said "by getting united and supporting those who seek freedom, we will neutralize conspiracies of the occupiers, for we are not the terrorists here, but the ones fighting the terrorists."

https://en.farsnews.ir/newstext.aspx?nn=13981111000375
Citera
2020-01-31, 14:07
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Palestina har funnits som provins så sent som i modern tid. Aldrig som statsbildning.
Israel upphörde att existera som statsbildning för ca 2700 år sedan. Inget att bråka om i avdelningen stat.
Fast på den tiden fanns väl inga statsbildningar, så ordet stat är ju inte relevant där heller. Israel var ett kungadöme, på den tiden fanns det många kungadömen.
Citera
2020-01-31, 16:49
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Fast på den tiden fanns väl inga statsbildningar, så ordet stat är ju inte relevant där heller. Israel var ett kungadöme, på den tiden fanns det många kungadömen.
Exakt. Två parter som kivas om vem som har större rätt att bebo det aktuella området och bilda egen stat. Den ena parten sägs ha blivit fördriven och den andra rättfärdigar sina krav mha referenser till Bibeln.
Så här har de hållit på sedan 72 år tillbaka, totalt omförmögna att anamma pragmatism och självkritik. Men så är de MENA-folk också.
Citera
2020-01-31, 17:14
Medlem
Termos99s avatar
Konflikt mellan judar och muslimer har inte varit konstant pågående, men orsaken om man så vill går att hitta långt tillbaka.

"The land of Israel was given by God to the descendants of Abraham. In the Book of Genesis, God appeared to Abraham and said: “I will assign this land to your offspring” (Genesis 15:18-21)."

Abraham fick söner 2 som hette Isaac och Ishmael (eller fler?), och ungefär där så börjar det..

Av Isaac blev det Judar och av Ishmael muslimer (och eller araber), och båda dessa har olika åsikter om vad Guds löfte egentligen menade och vem som fick landet, en eller båda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in