2020-01-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hur dödligt är detta viruset för någon frisk i 30årsåldern? Om man blir smittad, dör man då eller? Är inte insatt i detta alls.
Kan man ens bli frisk eller är det kört om man blir smittad?
Man vet inte riktigt eftersom det är ett helt nytt virus som immunförsvaret inte känner igen. Har man otur saknar ens kropp förmåga att bekämpa viruset eller så löper immunförsvaret amok. Det är såklart större risk om du redan är försvagad eller multisjuk tex har cancer, kol, parkinson, diabetes etc
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Siffror från Mainland Kina:

1,527 serious
171 recovered
15,238 suspected

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Om du har ett bra immunförsvar och är hälsosam så har du en mycket stor chans att bli frisk. Dom flesta, om inte alla, utanför Kina har blivit friska.
Okej, men det är dödligt då? 😣

Vad är symptomen? Hörde nånstans att det inte var farligare än vanlig influensa? Är det skitsnack? 😕
Citera
2020-01-31, 12:51
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Varför sitter folk härinne och jämför coronaviruset med cancer och trafikolyckor?

En högst befogad fråga, irrelevant att jämföra äpplen och päron. Jämförelser med SARS, svininfluensan, Ebola och dylikt är rimliga.

Ännu ingen anledning till rabiat panik men att invagga folk i en falsk trygghet är också farligt.
Citera
2020-01-31, 12:52
Medlem
Citat:
Okej, men det är dödligt då? 😣

Vad är symptomen? Hörde nånstans att det inte var farligare än vanlig influensa? Är det skitsnack? 😕
Enligt WHO:S officiella siffror är den minst 10 gånger dödligare!
Citera
2020-01-31, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Man vet inte riktigt eftersom det är ett helt nytt virus som immunförsvaret inte känner igen. Har man otur saknar ens kropp förmåga att bekämpa viruset eller så löper immunförsvaret amok. Det är såklart större risk om du redan är försvagad eller multisjuk tex har cancer, kol, parkinson, diabetes etc
Okej. 😣😖😓

Har som tur inget av det du nämner, iallafall inte som jag känner till.

Bor dessutom på landet och träffar inte folk så ofta men det är kanske ingen hjälp.

Låt mig gissa, svensk sjukvård har inga resurser eller lösningar för detta och regeringen skiter i vilket?
Citera
2020-01-31, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Enligt WHO:S officiella siffror är den minst 10 gånger dödligare!

Och SÅKLART måste skiten hitta hit på nolltid eftersom ingen stoppar flyg, fartyg, tåg och övrig rörelse. 🤬🤬🤬
Citera
2020-01-31, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blev man immun av att ha haft den? Experter varnar för att lita på det vad gäller Wuhan-corona.

Du blir alltid mer eller mindre immun om du klarat ett virus och blivit frisk. Men därmed inte sagt att du inte kommer få några symptom om du drabbas igen. Immuniteten innebär att du troligen kommer få mindre allvarliga biverkningar och bli frisk snabbare. Men immuniteten gäller inte för mutationer av viruset.
Citera
2020-01-31, 12:54
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Okej. 😣😖😓

Bor dessutom på landet och träffar inte folk så ofta men det är kanske ingen hjälp.

Låt mig gissa, svensk sjukvård har inga resurser eller lösningar för detta och regeringen skiter i vilket?
Läs på nu det står 5st speciella flygplan redo att sättas i bruk för att transportera ev patienter av Corona viruset, Linköping har en specialenhet redo sedan så på vissa flygplatser står redo att kunna sätta in folk i karantän om så krävs så ledes tar reda på fakta istället för sprida dynga!
Citera
2020-01-31, 12:55
Medlem
Stones avatar
Jag skrev tidigare i tråden om min frus syster som landat från Kina. Nu försöker hon dra upp allt som WHO säger, rekomendationer från läkare t ex att det bara är vid beröring av kroppens våta ställen som sprider viruset. Jag har för sista gången sagt att jag helt enkelt förbjuder henne att se sin syster. Risken att hon är smittad är liten men den finns eftersom hon tagit sig igenom Peking, genom en flygplats, i ett flyg var hon kunde blivit smittat. Men nu har jag sagt mitt. Stort bråk. Är kvinnor i allmänt så ignoranta?
Citera
2020-01-31, 12:55
Medlem
Citat:
Okej. 😣😖😓

Om du får tex lungkollaps eller septisk chock så behövs intensivvård och respirator ett tag. Du klarar dig säkert men problemet med sverige är antal vårdplatser och om många behöver avancerad sjukvård samtidigt.
Citera
2020-01-31, 13:00
Medlem
Grollarens avatar
Om man just nu surfar in på flightradar24 så kan man ju konstatera att det är full rulle på flygtrafiken i hela världen. Intressant tanke om det sitter en smittad på vart 50:e plan.
Är det ett rimligt antagande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in