2020-01-31, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ok, jag tippar på att vi är nära en miljon smittade i Kina då!

Tror så med, och det är ju illa nog, läste att anledningen till resandet är att "besöka familj". Så de kineser som bor i västvärlden är väl de som smittas först innan det fortsätter sprida sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Jo men det är synd. Själv hade det varit för annorlunda för mig att göra det ensam, är ju tjej också. Bor i UK nu där det är bekräftade fall så jag dör nog innan dig. Stay safe!

Sannorlikheten att du kommer bli påkörd av 6 långtradare i rad är nog högre än att du kommer dö av detta i England.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Återigen, vad är lögnen? Ca 200 fall är bekräftade. Det kan vara fler, men det är i nuläget obekräftade uppgifter.

Hur viruset skapades. Dödsfallen. Allt.
Deras extrema åtgärder för att 20 personer dött. Dude... 10-100k människor dör pga cancer varje år.
Citera
2020-01-31, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Varför skulle man inte kunna gör en uppskattning? Drygt 200 döda enligt RT, runt 170 enligt annan källa.
Känns inte direkt som en stor skillanad i indata.

Skillnaden i antal avlidna kan komma av att man tillämpar olika insamlingsmetoder, den lägre siffran är den där fallet har loggats klart i alla detaljer. 200 stycken är rådata från fältet.

Vi har ingen aning om det ligger massvis döda kineser i bostäder, vilket jag är övertygad om. Och en hel mängd svårt sjuka också. Det går inte att jämföra händelseförloppet I wuhan med övriga ställen.
Citera
2020-01-31, 12:20
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Deras extrema åtgärder för att 20 personer dött. Dude... 10-100k människor dör pga cancer varje år.

Suck, "endast" 200 har dött i detta nya virus enligt dig.
Skulle en normal och sansad respons då vara att ignorera spridningen?

Förstår du vad en smittskyddande myndighet arbetar med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Men ingen vet detta. Vad finns det att berätta? I slutet av året kan vi nog få säkra uppgifter kring detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag heter Regis
Varför är kina alltid inblandad i att sprida virus? detta virus är i af ett utmärkt sätt att reducera deras befolkningsöverskott!
För att de äter virusbärande djur
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Offtpoic förvisso, men Hans Roslund snackade smörja, en pratkvarn som av nån anledning blev guru, ofattbart varför.
Befolkningsökningen i Afrika och andra genetiskt dåliga områden riskerar ta död på civilisatione, så är det, det du sysslar med är önsketänkande.
Håller med! Hans Rosling är en bluff med agenda. Han bortsåg tex helt från klimatkrisen. Att hans profetior på något sätt skulle vara hoppfulla är för mig oerhört märkligt
Citera
2020-01-31, 12:21
Avslutad
Verkar som experter på Flashback har mer koll på läget. Så, är det något slags förkylning som normalt går över efter en viss tid (alltså ej dödligt)? Eller drabbar viruset även unga personer och slutligen dödar?
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag heter Regis
Varför är kina alltid inblandad i att sprida virus? detta virus är i af ett utmärkt sätt att reducera deras befolkningsöverskott!

Därför att dom äter fladdermöss och annan skit som inte på något sätt har genomgått en livsmedelskontroll.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Här är totalt antal dödsfall förutom provinsen Hubei över tid. Per dag, start 23/1 (sista dag 30/1):

1 - 1 - 2 - 0 - 2 - 1 - 1 - 1

Jag ser ingen ökning i antal dödsfall i den serien. Ingen exponentiell ökning, inte ens en linjär ökning. Snarare ett konstant antal på 1 dödsfall per dag utanför Hubei.

Visst är det svårt att dra stora slutsatser på så små siffror men jag tycker det ser ut som att smittan nu i det stora är "contained" till Hubei.

källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak
En annan intressant jämförelse man kan göra är kvoten (antal döda)/(antal smittade). Låt oss kalla kvoten för m (för att slippa debatt om hur dödlighet definieras).

m för hubei är = 0.035
och m utanför hubei (men i kina) är = 0.0023

Dvs kvoten m utanför hubei är mindre än en tiondel av vad den är i Hubei!

Detta tar jag också som inteckning till att jag gör bedömningen att smittan i stort nu är "contained" till Hubei.

(m utanför kina är för övrigt 0 än så länge)

Jag har använt samma källa som nyss.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Vi har ingen aning om det ligger massvis döda kineser i bostäder, vilket jag är övertygad om. Och en hel mängd svårt sjuka också. Det går inte att jämföra händelseförloppet I wuhan med övriga ställen.

Det är inte de döda man ska oroa sig för, de kommer att vara lika döda när man upptäcker dem.
Man ska lägga resurserna på att bromsa smittspridningen bland friska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in