2020-01-31, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo, det rådande virusutbrottet tyder på att viruset skulle kunna komma ifrån P4 labbet i Wuhan, ingenting talar direkt emot det.

Vilka indikatorer har vi som talar för att viruset har uppstått på matmarknaden?
De flesta som först rapporterades som sjuka hade alla besökt matmarknaden
Citera
2020-01-31, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Saxat från svt nyheter:
"Även Kina börjar flyga hem medborgare från utlandet. Landets utrikesminister sade under fredagen att Kina kommer att chartra plan för att flyga hem invånare från Hubei som blivit strandsatta runt om i världen."
Källa:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dodligaste-dagen-hittills-i-kina

Vafan 😂 - Neeeej jag vill inte hem!

Jag måste säga att Kina tar ansvar för det inträffade och det ska de göra. De bär ett extremt tungt ansvar med tanke på att de förmodligen har skapat detta mördarvirus och dessutom äter fladdermöss.

Men jag håller ju med om att det kanske inte är så kul att åka hem till Kina under rådande situation.
Citera
2020-01-31, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja, Indien fick sitt första bekräftade fall igår.
Se gisanddata länk i min signatur, aktiv data, officiella siffror från Kina, CDC och WHO
Katastrof om det börjar sprida sig i Indien. Det kommer gå extremt snabbt om de inte snabbt lyckas stoppa smittan. Det är inte på detta sättet man vill förlora sina äldre nära & kära.
Citera
2020-01-31, 10:14
Medlem
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har tittat på uvecklingen över tid här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_the_2019%E2%80%9320_Wuhan_coronavirus_ outbreak

Ser det inte ut som om spridningen med de senaste siffrorna faktiskt nu går mer långsamt!?

I Kina har de slut på test så inte så konstigt
Citera
2020-01-31, 10:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
I reportaget jag länkar står det att de vill klassificera det som "allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom". Jag kopierade inte hela artikeln.

Samma länk igen:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7398336

Tack, ja det har redan framgått, men tack ändå.

Man har alltså suttit och ruvat på en framställan till Regeringen ett bra tag, varför tog man inte tag i saken och gjorde en framställan till Regeringen direkt när hela världen såg att man isolerade städer i Kina.

Man har förlorat värdefull tid, inte mycket till krismedvetenhet där inte.

De svenska medborgare som ska flygas hem, var det nu i helgen, i så fall har man inte det verktyg man skulle kunna behöva om någon visar sig vara smittad.
Citera
2020-01-31, 10:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
De flesta som först rapporterades som sjuka hade alla besökt matmarknaden

Och det utesluter att en arbetare på P4 labbet har fört viruset med sig till matmarknaden menar du?

EDIT;

Om många som har varit på samma julbord smittas av magsjuka, är det då bevisat att sjukan uppstod på julbordet, kan man utesluta att någon förde med sig sjukan till julbordet?
Senast redigerad av OY 2020-01-31 kl. 10:19.
Citera
2020-01-31, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och det utesluter att en arbetare på P4 labbet har fört viruset med sig till matmarknaden menar du?
Det mest troliga är att det kommer från matmarknaden. De har ju en kultur där de äter alla möjliga sorters djur, inklusive fladdermöss som är naturliga bärare av virus. De kommer nog snart ha lyckats spåra vilka värddjur som viruset passerat.
Citera
2020-01-31, 10:21
Medlem
Idag kom det på en Kinesisk kvinna med ett svart munskydd på tunnelbanan. Knäppt eller ej jag lämnade platsen där jag satt och gick till en annan del av vagnen.
Citera
2020-01-31, 10:21
Medlem
Var det inte bara sex dagar sedan Australien fick sitt första fall. Nu har de 2 tillfrisknade. Har för mej att det stod så redan igår. Kan det gå så fort innan någon friskförklaras?
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-01-31, 10:22
Medlem
Varför är det så många som skriver att spridningen och dödligheten av Corona inte är något att oroa sig över? Vad jag kan se så sprider sig Corona fortare än tidigare utbrott vi haft på 00-talet och dödar i ungefär samma utsträckning som SARS. Fortsätter samma trend nu är detta åtminstone värre än något vi haft sedan spanska sjukan. Eller vilken information är det ni tar del av som inger lugn? Jag utgår från siffrorna här som ändå känns hyfsat seriösa.

https://twitter.com/biancoresearch/status/1222932151886282753

Dag 14 efter utbrott var 7,7 k smittade av Corona, 2,5 k smittade av SARS och 1,9 k smittade av svininfluensan.

Dag 14 efter utbrott var 170 döda i Corona, 79 i SARS och 31 i Svininfluensan.

Även om man påpekar att det dör fler i Corona på grund av att fler insjuknat så är dödligheten ändå i nivå med SARS. Kan någon presentera andra siffror eller ett alternativt räknerätt? Jag står gärna överbevisad.
Citera
2020-01-31, 10:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
I Kina har de slut på test så inte så konstigt
Ja men jag har även tittat på dödsfallssiffror. Jag tycker dessa indikerar att det lugnar ner sig.

Fortfarande har vi inte haft ett enda dödsfall utanför kina.
Citera
2020-01-31, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
dör viruset av klorin? (utspädd)

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Väldigt effektivt medel! Särskilt mot virus! Bland det bästa du kan använda som sedvanlig lekman när du inte har tillgång till vassare prylar dvs (sjukvårdens grejer)

Späder du klorinet med Fanta eller Coca Cola?

Annars rekommenderar jag andningsmask för 39 kr/st FFP3 eftersom viruset är luftburet.
https://billiga-arbetsklader.se/os-skyddsmask-mot-damm-ffp3-v-nr-d-vit-roed/p-9UOC5EYRGE-_uYouwp9dUQ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in