2020-01-31, 09:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och du bidrar till skitsnack genom att lägga ut en länk till ett labb vars uppgift är att forska och studera elaka virus och andra patogener. Dessa labb är byggda enligt gällande standarder, och att ett virus skulle rymma eller smugglas ut faller på sin egen orimlighet.

För du tror väl ändå inte att de som arbetar där är helt utan moral och yrkesskicklighet.

De flesta länder har labb av denna typen, är då alla misstänkta?

I Kina råder tystnadskultur, kan något gå fel, så gör det sannolikt det någon gång. Murphys lag.

Jag tror inte att det handlar om ett utsmugglat virus, däremot kan man ha slarvat någonstans i säkerhetskedjan, varför skulle det vara uteslutet?

Du underskattar den mänskliga faktorn.

Lite förmätet av dig att påstå att viruset uppkom av en slump på marknaden, vilka bevis har du för det?

Vem är smittad 0, var jobbade hen?

Jag påstår inte åt något håll, båda alternativen är fullt rimliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fsst Tyskland har haft en person från Wuhan pp besök och nu är 14 personer minst potentiellt smittade.... Nö, jag blir inte lugnare.

Potentiellt, men bekräftade är väl bara fyra hittills?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Snacka om att sprida felaktig info. Han säger att han inte vet vart det kommer ifrån, radar upp olika alternativ, och droppar även att de har ett labb där.

För att inte tala om att han väljar att bahsa Kina för att de sätter en massa folk i karantän nu.

Sanningen är väl att vi inte säkert vet var det kommer ifrån. Halva tråden handlar om folk som pratar om fladdermöss för att dom sett någon video och hoppat till slutsatser, har dom ens reflekterat över hur hygienen ser ut i en Svensk pizzeria och köttet dom köper in?

Viruset kan ha uppstått/skapats på många olika sätt, vi vet inte hur än med säkerhet....
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
döingar i drivor efter gatorna??

Bevis
Fakta
Länk
Bilder

eller är du ett troll?

Förmodligen är du ett troll!

Eller? Jo... han måste vara… eller hur måste han vara ett troll... Eller?

Citera
2020-01-31, 10:00
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
döingar i drivor efter gatorna??

Bevis
Fakta
Länk
Bilder

eller är du ett troll?

Förmodligen är du ett troll!

Det finns både länkar och bilder på alla drivor av döda och panikslagen sjukvårdspersonal tidigare i tråden.
Det finns också fakta att folk som pratar blir arresterade.
Den verkliga siffran smittade har proffsen uppskattat till ca 30 000 personer.
Det finns att läsa på wikipedialänken jag nyss skickade under "estimates"
Citera
2020-01-31, 10:01
Medlem
Nu förbereder dom för att få tvångsisolering i Sverige enligt P3 nyheter!
Citera
2020-01-31, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Jag har kinesiska vänner boendes i Kina och när jag frågar om detta är det knäppt tyst. De får inte säga någonting. De är rädda att bli tagna av regeringen. Det är anledningen vi inte ser fler nyheter från människorna i Kina.
Jepp... Kina är en vidrig diktatur som använder hot & straff för att styra sin befolkning.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jaså?

https://metro.co.uk/2020/01/24/us-warned-virus-escape-lab-near-coronavirus-epicentre-12114591/

The SARS virus – which between 2002 and 2004 infected 8,098 people and killed 774 – had infact ‘escaped’ multiple times from a lab in Beijing prior to Wuhan’s lab opening, according to the Nature article.

Om man läser artikeln i Nature så: "But worries surround the Chinese lab, too. The SARS virus has escaped from high-level containment facilities in Beijing multiple times, notes Richard Ebright, a molecular biologist at Rutgers University in Piscataway, New Jersey. Tim Trevan, founder of CHROME Biosafety and Biosecurity Consulting in Damascus, Maryland, says that an open culture is important to keeping BSL-4 labs safe, and he questions how easy this will be in China, where society emphasizes hierarchy. “Diversity of viewpoint, flat structures where everyone feels free to speak up and openness of information are important,” "

Att SARS smitit ut från ett labb i Peking är korrekt, men det finns ingenting som tyder på att detta problem skulle vara aktuellt idag.

Att det finns denna typ av labb, är det inte detsamma som att Wuhan-viruset kommer från ett sådant labb. Dra inte slutsatser baserat på historiska fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Registrerad.Medlem
Jag har kinesiska vänner boendes i Kina och när jag frågar om detta är det knäppt tyst. De får inte säga någonting. De är rädda att bli tagna av regeringen. Det är anledningen vi inte ser fler nyheter från människorna i Kina.
Så klart det inte törs säga nåt, det blir säkert straffade då på ett eller annat vis.
Citera
2020-01-31, 10:03
Medlem
Saxat från Expressen idag

""
Över 9 800 personer, varav 129 utanför Kina, har nu smittats av det nya coronaviruset – men ytterst få har ännu friskförklarats
""

Läskigt när få sjuka blir friskförklarade

Är det någon som ver mer om det?
Citera
2020-01-31, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag tror jag fått viruset redan för jag hostar blod och kroppen är som ett ormskinn

Stanna hemma, lås dörren, släng nyckeln. Stäng av telefonen. HJÄLPEN ÄR PÅ VÄG!!
Citera
2020-01-31, 10:04
Medlem
Hoppas inte viruset sprider sig till Indien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in