2020-01-30, 23:18
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är olagligt att gå mot rött också. Likväl går många mot rött. Med objektivitetsprincipen förhåller det sig likadant hur många ggr du än upprepar att det är regelvidrigt. Förstår du skillnaden mellan vad dom stipuleraras i våra lagar och hur lagarna efterlevs?

Vad är det du vill ha sagt egentligen? Att jag vilseleder postare i tråden när jag upplyser om regelverk? Att det finns människor som bryter mot lagen ibland? Vad duktigt av dig att du upplyser postare i tråden om att det finns människor som bryter mot lagen. Det visste dom nog inte innan.

Något mer relevant för just detta fall: På vilket sätt anser du att detta fallets åklagare brutit mot lagen?
Citera
2020-01-30, 23:20
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Jag ställde det som en fråga, vad det skulle göra för skillnad? Och får till svar att jag sķa fundera på det.... intressant svar

Ja jag har följt fallet noga och har min uppfattning som kanske inte stämmer överens med din. Jag påpekade att HD inte talar under ed och därför blir ett sådant vittnesmål inte särskilt betydelsefullt.

Jag är inte din fiende.....

Jag vill inte gå in på några detaljer innan rättegång. Vad tänker du själv att HD kan ha bidragit med för information under förundersökningens gång?
Citera
2020-01-31, 01:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bravegirl
Ja kanske det men att erkänna så här sent tror jag knappast att det belönas. Långt straff blir det iallafall vid en fällande dom.

Jag var inne på det tidigare. Det är liksom inte fråga om att omedelbart inse sitt misstag här. Och då är man inne på något/n som behöver redas ut mycket grundligt. Ett erkännande kunde rent av ställa till det lite skulle man kunna anta. Risken är att det blir läpparnas bekännelse och att utredningen blir lidande. Så, nej, långt straff lär vänta, och då finns det gott om tid för ev. krypande till det s.k. korset. Eller vart hemma-ateister kryper.
Citera
2020-01-31, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad jag läste om fallet med de tre rättsläkarna var det faktum att det inte gick att utesluta självmord och inte heller fastställa dödsorsak, eftersom alla tre rättsläkare hade olika åsikt om dödsorsaken. Man hade ju också funnit råttgift i kvinnan, och mannens erkännande stämde inte överens med de uppgifter om hur mordet gått til stämde ju inte med de fynd man hade på kroppen Mannen hade sagt att han tagit henne runt halsen så hon kvävdes, men det fanns inga märken där.

Domen har inte fallit ännu. Att han är oskyldig är väl svårt att avgöra? Men det är mycket som verkar oklart över hur hon har avlidit. Han är frisläppt tills dom faller.

Självklart säger advokaten saker som talar för hans klients fördel, det är hans jobb. I det fallet verkar det ju vara svårt att avgöra om det är ett brott överhuvudtaget.

I L*enas fall finns inga sådana tvetydigheter. Vissa här har väl iofs försökt få det att verka som att l*ena mer eller mindre dödat sig själv (ironi), men vi vet att åklagaren har gått ut med att L*ena har utsatts för grovt våld. Det finns inga tveksamheter att hon har mördats.

Det är ju märkligt att du drar paralleller mellan Hjärstamordet och Järfällafallet ovan.
Du kommer inte att hitta paralleller här som liknar Quick- fallet.

Ännu har inte FUP kommit och du vet inte vad åklagaren har i utredningen.
Då kan du ju inte redan nu veta att hon är korrupt?

Mannen är frisläppt efter ca 400 dagar i häkte, sannolikt därför att han kommer bli friad för mord på sin fru. Det kan du utgå från, även om ingen dom ännu fallit. Nej, Fup har inte dykt upp ännu och ändå verkar du klar över vilka paralleller som kan göras och inte.
Citera
2020-01-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Måste ha varit en märklig stämning på eventet. Kan nästan se framför mig hur SD joggar på stället, flinar och peppar de andra deltagarna med ett hurtfriskt "kom igen nu gott folk, nu glömmer vi alla gamla tråkigheter". Eller nåt liknande.

He grab women ny the pussy är var jag har hört. Inte så många protesterade.
Citera
2020-01-31, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är olagligt att gå mot rött också. Likväl går många mot rött. Med objektivitetsprincipen förhåller det sig likadant hur många ggr du än upprepar att det är regelvidrigt. Förstår du skillnaden mellan vad dom stipuleraras i våra lagar och hur lagarna efterlevs?
Nej. Det är inte olagligt att gå mot rött. Men om du går mot rött och därigenom orsakar en trafikolycka så blir det något annat. Du får ta och läsa på innan du pekar finger och läxar upp andra.
Citera
2020-01-31, 08:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, alla fattar vi ju förhastade och dåliga beslut ibland. Men ett allvarligare problem är kanske att vi ofta har svårt att ändra oss om det sedan visar sig att vi har fel.
Absolut är det så. Det finns exempel på höga jurister, åklagare och polis som trots att de blivit överbevisade vägrat erkänna eller medge att de haft fel.

Men självklart finns det även andra "kategorier" än ovannämnda som har svårt att ändra sig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-01-31 kl. 09:23.
Citera
2020-01-31, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Mannen är frisläppt efter ca 400 dagar i häkte, sannolikt därför att han kommer bli friad för mord på sin fru. Det kan du utgå från, även om ingen dom ännu fallit. Nej, Fup har inte dykt upp ännu och ändå verkar du klar över vilka paralleller som kan göras och inte.
Nu begriper jag inte. Vem har dödat sin fru? Är det nåt annat fall du blandar in? Då får du gärna påtala det. Förvirrande.
Citera
2020-01-31, 09:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu begriper jag inte. Vem har dödat sin fru? Är det nåt annat fall du blandar in? Då får du gärna påtala det. Förvirrande.

Diskussionen handlar om att det blir svårt att döma SD för mord om ingen dödsorsak har gått att fastställa.

Man jämför med ett annat fall nyligen där MGM sannolikt blir frikänd för att dödsorsaken är oklar.
Citera
2020-01-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Diskussionen handlar om att det blir svårt att döma SD för mord om ingen dödsorsak har gått att fastställa.

Man jämför med ett annat fall nyligen där MGM sannolikt blir frikänd för att dödsorsaken är oklar.
Klart dödsorsak måste gå att fastställa. Han har inte direkt blåååst omkull henne.
Citera
2020-01-31, 09:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Om du inte fattar så får du väl gå
tillbaka och läsa hela diskussionen?

Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jo, jag känner till att det är så. Idag läste jag om ett fall i Expressen, där en man blev friad av Attunda domstol angående mord på sin hustru. Tre olika rättsläkare hade 3 olika teorier om eventuell dödsorsak. Hoppas det är uppklarat i Lenas fall. I Expressenfallet har mannen anmält sig själv skyldig till hustruns mord, men är uppenbarligen oskyldig. Hans försvarsadvokat Arvid Danielsson menar att polis och åklagare stirrat sig blinda på vissa delar och sett det man vill se. Han menar att det tillvägagångsättet är potentiellt farligt och drar även paralleller till Quick-fallet.
Citera
2020-01-31, 12:08
Medlem
Snor-Johans avatar
------------------
Att ålägga Åkl den lika omöjliga som omänskliga uppgiften att som part i målet hålla sig objektiv ligger nästan i linje med att hävda att Advokater är överflödiga. Ex, på medialt uppmärksammade mål där Åklagare våldfört sig på objektivitetsprincipen:
Thomas Qvick
Kevinfallet
Kaj Linna
Operation playa mf mf.

64 advokater utvecklar detta i Sveriges radio söndag 15 december 2019 kl 07.28
Citat:
Det de bland annat menar är att en del åklagare inte bedriver förundersökningar mot misstänkta på ett objektivt sätt. De får tunnelseende, skriver advokaterna, alltså de sållar medvetet eller omedvetet bort bevis som talar till de misstänktas fördel. I stället samlas sånt på hög som talar till deras nackdel, menar artikelförfattarna.

– När man jobbar väldigt länge med ett och samma fall så blir det - det är ett ganska mänskligt beteende - så att man sållar bort det som inte passar in i det man redan är övertygad om. Och i den typen av tunnelseende-situationer så kan egentligen vare sig advokaterna eller domstolen få stopp på en åklagare. Det finns inga instrument i vår lagbok, säger Per E Samuelsson.

En annan del av kritiken handlar om hur åklagare uttalar sig i media inför uppmärksammade fall som ska upp i domstol. Åklagarna sätt att uttala sig kategoriskt kring skuldfråga, innan ett mål är avgjort, menar de 64 advokaterna på DN-debatt, orsakar en skada som inte går att ta tillbaka, även om den misstänkte senare skulle visa sig vara oskyldig.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7367847

För att återgå till jämnförelsen att gå mot rött så är väl andelen Åkl som i komplicerade brottmål klarar av att hålla sig till objektivitetsplikten lika vanligt som att någon väntar vid röd gubbe om inga bilar fanns

Vi får väl hoppas att inte Hiding medvetet eller "omedvetet" sållar bort det som talar till den MT fördel.
Vad gäller hennes uttalanden i media vilka ligger till grund att SD är dömd på förhand så kan man misstänka Åkl har svårt att hålla sig objektiv.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-31 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in